خانه » مذهبی و دینی » تحقیق در مورد کارهایی را که خداوند نمی پسندد

تحقیق در مورد کارهایی را که خداوند نمی پسندد

چه کارهایی را خدا نمی پسندد

چه کارهایی را خدا نمی پسندد

در این پست با برخی از کارهایی که خداوند نمی پسندد از کتاب هدیه های آسمان پایه پنجم، آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

کارهای خوب و بد در نظر خدا

پیش از همه چیز باید این را بدانیم که اگر خداوند کاری را نمی پسندد به خاطر این است که آن کار به ضرر ماست و اگر کاری را دوست دارد به این دلیل است که آن کار برای ما مفید و سودمند است. حالا از کجا بفهمیم کدام کارها را خدا دوست دارد و به نفع ماست و کدام کار را دوست ندارد؟

۱- برخی از کارها هستند که عقل ما و وجدان ما خوبی و بدی آن را درک می کند؛ مثلا ما خودمان می فهمیم که دروغ گفتن، آزار و اذیت دیگران، تهمت زدن، فحش دادن، غیبت و بدگویی کردن از دیگران، دزدی کردن و … کار بدی هستند و کارهایی مانند مهربانی کردن، احترام گذاشتن به دیگران، امانت داری، راستگویی و… کارهای خوبی هستند.

۲- دسته بعدی، کارهایی هستند که عقل ما نمی تواند علت خوب بودن یا بد بودن آن کارها را به تنهایی درک کند. اینجاست که خداوند برای ما پیامبرانی فرستاد که سخن خدا را برای ما بیاورند و از کارهای خوب و بد، ما را مطلع کنند. این سخنان در کتاب آسمانی پیامبر ما یعنی کتاب قرآن وجود دارد و برخی دیگر در احادیث امامان و پیامبران یافت می شوند.

مثلا عقل ما درک نمی کند که چرا نماز خواندن خوب است؛ از سجده کردن، رکوع کردن و سایر حرکات نماز شاید نتوانیم خوبی آن را بفهیم اما خداوند در قرآنش نماز را از کارهای خوب معرفی کرده؛ که باعث می شود از گناهان دیگر هم دور شویم. امامانمان در حدیث هایشان از ثواب زیاد نماز اول وقت صحبت کرده اند.

ما اینجا می فهمیم که نماز خواندن خوب است چون خداوند بهتر از همه خوب و بد را می داند و پیامبران و امامان که مامور رساندن پیام های خدا هستند راه درست را به ما نشان می دهند. پس عقل ما اینجا می گوید که به حرف اینها اطمینان کنیم تا بتوانیم رضایت خدا را جلب کنیم.

کارهای خوب و بد در قرآن

آیاتی در قرآن کریم وجود دارد که کارهای خوب و بد را به ما معرفی می کند. برخی از آنها عبارتند از:

برخی از کارهایی که خدا نمی پسندد در قرآن:

بدگمانی  و تجسس کردن: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است؛ و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید؛ و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید؛ تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است!

آیه ۳۶ سوره نساء: إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا

چون‌ قطعاً خدا، كسي‌ كه‌ متكبّر و فخرفروش‌ باشد، دوست‌ نمي‌دارد.

آیه ۳۸ سوره حج: إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ

حتماً خدا هيچ‌ خيانتكار ناشكری را دوست‌ ندارد.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ

ای مؤمنان! چرا چیزی را می گویید که خود عمل نمی کنید؟

كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ

نزد خدا به شدت موجب خشم است که چیزی را بگویید که خود عمل نمی کنید. (آیات ۲ و ۳ سوره صف)

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ: به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را [از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم و دیدن صحنه های غیراخلاقی] فرو بندند.( ۳۰ نور)

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ: و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند. (۳۱ نور)

برخی از کارهای خوب در قرآن:

«وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً : و به انسان درباره پدر و مادرش به نيكوكارى سفارش كرده‌ايم. (سوره احقاف/۱۵)

وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ: و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید، و پیامبر را اطاعت کنید تا مورد رحمت قرار گیرید. (۵۶ سوره نور)

إنَّ اللَّهَ يأمُرُ بِالعَدلِ و الإحسانِ: خداوند به عدل و احسان فرمان مي‏دهد. (۷۶ نحل)

پیشنهادی: آثار دوستی با خدا

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *