خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” با یک دست نمی شود دو تا هندوانه برداشت “

معنی ضرب المثل ” با یک دست نمی شود دو تا هندوانه برداشت “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل با یک دست نمی شود دو تا هندوانه برداشت 🍉

با یک دست نمی شود دو تا هندوانه برداشت

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی با یک دست نمی شود دو تا هندوانه برداشت یعنی چه؟

۱- یعنی نمی توان در یک زمان دوتا کار مهم را باهم انجام داد.

۲- هندوانه یکی از میوه های حجیم و بزرگ است. یک هندوانه بزرگ را برداشتن سخت است چه رسد به آن که بخواهیم دوتا هندوانه را برداریم آن هم باید یک دست!

این ضرب المثل را با میوه هندوانه در نظر گرفته اند. انجام کار مهم را به برداشتن هندوانه تشبیه کرده اند. همانطور که نمی توان دوتا هندوانه را با یک دست برداشت، دوتا ( چندتا) کار مهم را نمی توان همزمان انجام داد.

برخی چندتا کار را باهم انجام می دهند و به خیال خود در زمانشان صرفه جویی می کنند اما توجهی ندارند که از کیفیت کارشان کاسته شده. مثلا کسی هم کلاس زبان انگلیسی ثبت نام کرده هم زبان عربی هم در عین حال کلاس های کامپیوتر ثبت نام کرده و مشغول یادگیری فتوشاپ و ورد و … است و از طرفی دانشگاه هم درس میخواند و موقع امتحانات ترمش فرارسیده، هیچ وقت نمی تواند همه آن کارها را در زمان کم با کیفیت بالا به اتمام برساند.

این ضرب المثل قطعا شامل حال این فرد میشود چرا که در یک زمان چندین کار که نیاز به تمرکز دارد را انجام می دهد و احتمال اینکه کیفیت کارهایش پایین بیاید و موفق نشود بسیار بالاست.

کارِ کمِ مداوم بهتر از کار زیادی است که هیچ مداومتی ندارد.

۳- در یک زمان مشخص نمی توان چند کار مهم را باهم انجام داد و در هرکدام موفق شد. کاری موفق پیش می رود که بتوان آن را با تمرکز و جدای از چندین کار دیگر انجام داد.

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *