خانه » مذهبی و دینی » اگر به امانت دیگران ضرر برسانیم باید چکار کنیم؟

اگر به امانت دیگران ضرر برسانیم باید چکار کنیم؟

اگر به امانت دیگران ضرر برسانیم باید چکار کنیم؟ – کتاب هدیه های آسمان پایه چهارم صفحه ۱۰۱

اگر به امانت دیگران ضرر برسانیم باید چکار کنیم؟

در ادامه راهکارهایی برای امانت داری شایسته از کتاب هدیه های آسمان چهارم به شما آموزش می دهیم. با دانشچی همراه باشید.

اول از همه بهتر است به این سوال پاسخ دهیم:

در مورد امانت چه چیزهایی را باید رعایت کنیم؟

امانت چیزی است که مدتی به دیگری سپرده می شود تا در زمان مشخصی به او برگرداند. وقتی کسی چیزی را به شما به امانت می سپارد، باید همان طوری که بوده به او برگردانید. مبادا ذره ای آسیب به امانت او بزنید که در اینصورت شما در امانت او خیانت کرده اید.

کتاب، جواهر، لباس، حتی حرف های دیگران می تواند امانتی نزد شما باشد که آن را در اختیار اغیار قرار ندهید. آنچه که درباره امانتی های دیگران باید رعایت کنید عبارتند از:

✦ آن چه که دست ما امانت است را به دیگران ندهیم.

✧ مراقب باشیم اطرافیان مخصوصا کودکان آسیبی به امانت نرسانند.

✦ هر چه را که نزد ما به امانت سپرده شده، به منزله با ارزش ترین اشیاء حساب کنیم. فکر کنیم شمش طلا یا الماس گرانبهایی را به دست ما سپرده اند تا مراقب باشیم کسی آن را ندزدد یا آسیبی نزند؛ همین رفتار را نسبت به امانتی های دیگران داشته باشیم حتی اگر واقعا ارزش چندانی نداشته باشد اما همین که نام امانت را به خود گرفته یعنی بسیار باارزش و نیازمند مراقبت بسیار است.

✧ گاهی وقت ها اجازه نداریم از امانتی استفاده کنیم مثلا کسی پولی را نزد شما به امانت گذاشته تا بعدا بیاید و از شما پس بگیرد. شما اجازه ندارید از آن خرج کنید.

✦ گاهی کسی چیزی را به شما امانت می دهد که از آن استفاده کنید و بعد به او برگردانید. اینجا کار سخت تر می شود! اگر احتمال می دهید که ممکن است نتوانید به خوبی از آن مراقبت کنید اصلا چیزی را امانت نگیرید.

💠 مثلا دوستتان به شما کتابش را به امانت سپرده که بخوانید و بعد به او برگردانید. شما باید حواستان باشد آرام ورق بزنید که کتاب له نشود، کتاب را دست فرزندتان ندهید، وقتی چیزی می خورید کتاب را نزدیکتان نیاورید، با دست خیس کتاب را جا به جا نکنید، زیر هوای بارانی هوس کتاب خواندن بهتان دست ندهد! وقتی هیجانی می شوید کتاب را لوله نکنید! گمش نکنید، زمانی که کتاب را نمی خوانید آن را جای تمیزی قرار دهید مثلا داخل کاور بگذارید که چیزی رویش نریزد و …

وقتی به امانت دیگران ارزش قائل می شوید آنها به شما اعتماد می کنند و وجهه خوبی نزد آنها پیدا می کنید و به امانتداری معروف می شوید.

بیشتر بخوانید: درباره تعریف امانت داری

حال اگر به امانت دیگران ضرر برسانیم باید چکار کنیم؟

قدم اول عذرخواهی است. شما با عذرخواهی کردن به صاحب امانت می فهمانید که امانتی اش برایتان مهم بوده و نسبت به خراب شدن آن بی تفاوت نیستید. (حتی اگر واقعا هم کم کاری کردید که چنین اتفاقی افتاده است.) عذر خواهی او را آرام می کند. شما باید نشان دهید که از پیش آمدن چنین اتفاقی ناراحت هستید و قصد جبران آن را دارید.

قدم بعدی جبران خسارت است. اینجا خیلی مهم است که شما بتوانید آنچه را که ضرر زدید چه عمدا بوده چه سهوا را جبران کنید. مثلا کتابش خط خطی شده یا از دستتان به جوی آب افتاده! یک کتاب نو به او بخرید (قدم اول را فراموش نکنید!) یا اگر ظرفی داشت که شکست و نتوانستید چنین ظرفی را برایش پیدا کنید، حتما مبلغ آن را پرداخت کنید حتی اگر او تعارف کند که نمی خواهد!

اگر امانتی ارزشش زیاد بود و صاحب آن نه به عذرخواهی شما آرام گرفت نه با جبرانش، برایش هدیه بخرید. کاری کنید که از دلش در بیاورید.

⛔ اینکه شما به امانتیِ دیگران آسیب بزنید و بعد به روی خودتان نیاورید و با خود جملاتی از این قبیل بگویید که: او متوجه نمی شود، خودش پول دارد می رود بهترش را می خرد، من به گردن او حق دارم اشکالی ندارد و…. پست ترین کاری است که می توانید انجام دهید!

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *