خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق درباره مفصل ها و انواعشان

تحقیق درباره مفصل ها و انواعشان

همه چیز در مورد مفصل ها و انواع آن در بدن

مفصل ها

مفصل و وظیفه آن در بدن

مَفصَل یا بندگاه، محل و همچنین وسیله اتصال استخوان با یک یا چند استخوان است. مهمترین وظیفه مفصل ها امکان حرکت است. مفاصل موجب میشوند تا استخوان ها بتوانند در کنار هم حرکت کنند و این حرکت موجب تغییر شکل اسکلت و بدنبال آن تغییر شکل کل بدن میشود و این تغییر شکل است که به انسان اجاره میدهد تا بتواند بر روی محیط پیرامون خود تاثیر بگذارد و یا موقعیت خود را در مکان جابجا کند.

معمولا در محل مفصل استخوان ها قدری حجیم تر میشوند تا سطح تماس آنها با یکدیگر بیشتر شود. این افزایش سطح تماس هم موجب حرکت بهتر و هم پایداری بیشتر در حین حرکت میشود.

کپسول مفصلی

کپسول مفصلی پرده یا کیسه ایست که دور تا دور مفصل را پوشانده است و در بالا و پایین در محلی که غضروف تمام میشود محکم به استخوان می چسبد. کپسول مفصلی یکی از ساختمان هایی است که موجب نگه داشته شدن دو سر استخوان در محل مفصل در کنار هم میشود

انواع مفصل ها

مفصل ها را بر اساس نحوه اتصال استخوان ها به یکدیگر در سه گروه زیر تقسیم بندی می کنند.

مفصل های ثابت
مفصل های نیمه متحرک
مفصل های متحرک

   – مفصل ثابت (Synarthrosis)

در این نوع از مفصل استخوان ها ثابت هستند و جابجا نمی شوند. استخوان هایی که مفصل ثابت دارند به علت داشتن لبه های کنگره ای به راحتی در هم فرو رفته و توسط بافت پیوندی در کنار هم نگه داشته می شوند. مفصل های جمجمه و صورت به جز فک پایین از نوع ثابت هستند.

   – مفصل نیمه متحرک (Amphiarthrosis)

در این نوع از مفصل، استخوان ها می توانند حرکات محدود در جهات خاصی داشته باشند و به وسیله غضروف به هم متصل شده اند. مفصل دنده ها، جناغ سینه و مهره های ستون فقرات از نوع نیمه متحرک هستند.

  – مفصل متحرک (Diarthrosis)

در این نوع از مفصل، استخوان ها به راحتی جابجا می شوند. در ساختار مفصل متحرک، بافت غضروفی بین سطح تماس دو استخوان وجود دارد و استخوان ها به واسطه طناب های محکمی از جنس بافت پیوندی به نام رباط به هم متصل شده اند. کل ساختار مفصل درون کیسه ای قرار می گیرد که پرده ترشح کننده مایع مفصلی دارد. این مایع فضای خالی مفصل را پر کرده است.

انواع مفصل متحرک

  – مفصل گوی و کاسه ای مثل بازو و کتف

در این مفاصل سر یک استخوان به شکل کره و سر استخوان دیگر به شکل یک کاسه است و این دو استخوان در یکدیگر فرو میروند مانند مفاصل ران و شانه. این مفاصل از آزادترین مفصل ها بوده و در همه جهات حرکت میکنند.

  – مفصل زینی مثل شصت و مچ

دو استخوان مجاور در این مفاصل مانند زین اسب در هم فرو رفته اند مانند مفصل بین اولین متاکارپ و استخوان تراپزیوم در مچ دست.

  – مفصل محوری مثل آرنج

در این مفاصل یک استخوان حول محور مرکزی استخوان دیگر میچرخد مانند مفصل بین استخوان های زند زیرین و زبرین و یا مفصل بین مهره های اول و دوم گردن.

  – مفصل لولایی مثل زانو

این مفاصل مانند لولا فقط در یک جهت اجازه خم و راست شدن را میدهند مانند مفاصل آرنج و زانو و مچ پا که فقط در یک جهت حرکت کرده و حرکت جانبی ندارند.

  – مفصل لغزنده مثل مچ پا

در این مفاصل دو استخوان مجاور بصورت محدودی در کنار هم کمی میلغزند. این استخوان ها در محل مفصل به توسط رباط های بسیار قوی به هم متصل شده و حرکت کمی دارند مانند مفاصل بین استخوانچه های مچ دست و یا مفصل بین استخوان ساکروم و ایلیوم در لگن.

  – مفصل کندیلی مثل انگشت با کف دست

در این مفاصل انتهای یک استخوان که به شکل بیضوی و تخم مرغی است در حفره استخوان دیگر که آن هم بیضوی است میچرخد مانند مفصل مچ دست.

تعداد مفاصل بدن انسان

مجموعه تعداد انواع مفصل در بدن انسان ۳۶۰ عدد است.

– جمجمه: ۸۶

– گلو و گردن: ۶

– قفسه سینه: ۶۶

– ستون فقرات و لگن: ۷۶

– دست‌ها و انگشت‌ها: ۶۴

– پاها و انگشت پاها: ۶۲

انواع درگیری های مفصلی

الف) خشکی مفصل

ب) تورم مفصل

پ) صدای مفصلی

ت) آرتروز

ث) عفونت ویروسی مفصل

ج) عفونت باکتریال مفصل

چ) نقرس

ح) سودونقرس

خ) هموفیلی

د) مفصل شارکو

ذ) آرتریت التهابی

پیشنهادی: همه چیز درباره جوش و ترمیم استخوان
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *