خانه » مهارت نوشتاری » انشا با تضاد معنایی شیشه و سنگ

انشا با تضاد معنایی شیشه و سنگ

انشا درباره تضاد معنایی شیشه و سنگ

انشا با تضاد معنایی شیشه و سنگ

انشا با موضوع تضاد معنایی شیشه و سنگ به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

انشا با تضاد معنایی شیشه و سنگ

شیشه شکستنی، نازک و لطیف است. شفاف است. آنچه که پشت شیشه باشد دیده می‌شود. در ظاهر نازک است اما وزنش سنگین است. حمل شیشه بسیار سخت است و دقت زیادی می‌خواهد. اگر بشکند یا ترک بخورد، بسیار خطرناک می‌شود. شیشه وقتی می‌شکند می‌تواند به هزاران تکه تبدیل شود. هر تکه بسیار برنده و خطر آفرین است. وقتی باعث ایجاد بریدگی روی بدن می‌شود درد و سوزشی شدید ایجاد می‌کند، حتی می‌تواند باعث قطع عضو یا عصب قسمتی از بدن شود. می‌تواند باعث کوری چشم شود و… . هم پر فایده است هم مضر.

اگر شیشه ابداع نشده بود، ساختمانها چگونه می‌توانستند پنجره داشته باشند؟ نور داشته باشند؟ چگونه امکان داشت بتوان از داخل خانه‌ها با محیط بیرون ارتباط برقرار کرد. خانه‌ها شبیه زندان و قفس‌هایی بسته می‌شدند که انسانها در آنها حبس بودند، بدون روشنی و نور و مناظری از بیرون. حتی اگر جایی به عنوان پنجره در نظر گرفته می‌شد، حفاظی برای جلوگیری از باد و باران و سرما و حشرات به داخل خانه‌ها نبود. امنیت از بین می‌رفت، هر کسی به راحتی می‌توانست به راحتی به داخل خانه‌ها بیاید.

بر عکس شیشه که در طبیعت وجود ندارد و ساخته دست بشر است و تجزیه آن آسیب‌رسان برای محیط زیست، سنگ‌ها بر گرفته از دل طبیعت هستند. البته سنگهای مصنوعی و ساخت دست بشر هم داریم.

سنگ‌ها نیز با ظاهری خشن و محکم و وزنی زیاد بسیار پر کاربرد و هم خطر آفرین هستند. سنگها طی گذشت زمانی طولانی در طبیعت ساخته می‌شوند بر حسب نوع خاک و لایه‌های زمین جنسهایی متفاوت پیدا می‌کنند. همه‌ی انواع سنگ‌ها صاف و صیقلی نیستند. نمی‌توان از پشت آنها چیزی دید. بعضی از سنگها بسیار کمیاب هستند. سنگها از دیر باز در ساخت و ساز بسیار کاربرد داشته‌اند. جنبه‌های تزئینی زیادی هم دارند. بعضی از انواع آنها در دریاها، بعضی در صحراها و بعضی در عمق معدنها در دل کوه‌ها و بعضی در دل غارها وجود دارند. بعضی از سنگها در اثر فوران آتشفشان‌ها به وجود می‌آیند. کوچکترین سنگها هم می‌توانند به شیشه ها آسیب بزنند. سنگ و شیشه نسبت به دل آدمها و حرفهای نیش‌دار هم دارند. دل مانند شیشه‌ای است که با حرف‌های ناخوشایند که حکم سنگ را دارند می‌شکنند و هزار تکه می‌شوند و نباید فراموش کرد که هیچ شیشه شکسته‌ای دیگر درست نمی‌شود حتی اگر چسبانده شود جای چسبها رویش می‌ماند و گوشه‌های تیزی پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: لیست انشاهای تضاد معنایی

انشا اختصاصی _ نویسنده: مهتا قیدی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *