خانه » مهارت نوشتاری » انشا با تضاد معنایی ضعیف و قوی

انشا با تضاد معنایی ضعیف و قوی

انشا درباره تضاد معنایی ضعیف و قوی

انشا با تضاد معنایی ضعیف و قوی

انشا با موضوع تضاد معنایی ضعیف و قوی به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا تضاد معنایی ضعیف و قوی

شما فکر می‌کنید انسانی قوی یا ضعیف هستید؟
در کل تعریف شما از ضعیف و قوی چیست؟ چه خصوصیاتی در یک انسان برای شما یادآور ضعف و چه خلق و خویی در یک انسان تداعی کننده قوی بودن یا ضعیف بودن برای شماست؟
مثلا انسانی که در مواجه شدن با شرایط سخت سریع می‌شکند و جا می‌زند ضعیف است یا انسانی که قدرت برداشتن و جابه‌جایی یک بار سنگین ندارد؟ یا مثلا فکر می‌کنید کودکی که توانایی انجام خیلی از امور زندگی را ندارد، ضعیف است یا فردی مسنی که قدرت بدنی خود را به مرور از دست می‌دهد؟ یا مثلا خانمها را ضعیف می‌دانید و به این موضوع نگاه جنسیتی دارید؟

انسان قوی را چه کسی می‌دانید؟ ورزشکاری قدرتمند، انسانی تنومند و پر زور، انسان بی‌منطق و منفعت طلب و عاصی و هنجار شکن که هر کجا برود بدون توجه به حقوق اجتماعی دیگران فقط می‌خواهد کار خود را پیش ببرد؟ فردی که صاحب منفعت و مقام است و جایگاه بالایی دارد؟ فردی که پول و ثروت زیادی دارد؟ فقط مردان را قدرتمند می‌دانید و جنس مذکر را همیشه دارای قدرت می دانید؟ فردی را که در مواجه با ستم ها نمی‌شکند و ادامه می‌دهد تا راهی پیدا کند؟ فردی که علم و آگاهی بالایی دارد و در سخت‌ترین برهه از زمان‌های زندگی انسان مثل زمینه‌های پزشکی و درمانی، رفاهی مثل اخترعاتی که زندگی را برای همگان آسانتر می‌کند؟ فردی که یک کلاهبردار و بی‌وجدان است آیا قوی است؟.

همه این مثال‌ها و پرسش‌هایی که مطرح شد در بین افراد یک جامعه مورد تایید و مورد قبول برای یک عده می‌باشد. هرچند غیر معقول یا غیر منطقی باشند یا درست و منطقی باشند.

قوی کسی است که زیر بار مشکلات زندگی کمرش خم شده است و به بهای جان برای خانواده تلاش می‌کند. نه سن مانع تلاش و کوشش می‌شود نه سختی کار. قوی دانشجویی است که تلاش می‌کند سطح علمی خود را بالا ببرد تا آینده‌ای بهتر برای خود و جامعه بسازد. قوی مادری است که از خواسته‌های خود می‌گذرد تا هر چند اندک بتواند دل فرزندش را شاد کند.

ضعیف کسی است که انگل‌وار زندگی می‌کند و خوش می‌گذراند. نه علمی دارد نه هنری عادت به مفت‌خوری کرده است و فخر فروشی. ضعیف کاسب کم فروش و محتکر کننده است. ضعیف کسی است که صاحب قدرت است و گلوی صاحب حقی که دستش به جایی بند نیست را می‌فشارد.

اما در دنیا همیشه هر دو گروه وجود داشته و دارند. میزان کاهش آسیب‌های اجتماعی این دو نیاز به شعور و معرفت و آگاهی جمعی دارد.

بیشتر بخوانید: لیست انشاهای تضاد معنایی

انشا اختصاصی _ نویسنده: مهتا قیدی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *