خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” میان پیغمبرها جرجیس را پیدا کرده “

معنی ضرب المثل ” میان پیغمبرها جرجیس را پیدا کرده “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل میان پیغمبرها جرجیس را پیدا کرده 🗣

میان پیغمبرها جرجیس را پیدا کرده

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی میان پیغمبرها جرجیس را پیدا کرده یعنی چه؟

۱- یعنی برای رسیدن به هدف خودش از هر روشی استفاده می کند حتی اگر آن روش، به زبان آوردن نام پیامبری باشد که هیچ شناختی از او ندارد!

۲- این ضرب المثل را برای کسی به کار میبرند که در پاسخ نظرسنجی دیگران، جواب دور از ذهن می دهد زیرا حضرت جرجیس پیامبر بنی اسرائیل بود و داستان زیادی از او وجود نداردو به همین دلیل شهرت کمی دارد.

۳- به کسی می گویند که انتخاب خوبی انجام نمی دهد.

داستان ضرب المثل

این ضرب المثل مربوط به داستان خروس و روباه است. روباهی بسیار گرسنه بود. در مسیرش خروسی را می بیند که مشغول دانه خوردن است. از فرط گرسنگی سریع حمله می کند و خروس را به دندان می گیرد. در کل مسیر خروس فریاد می زد و کمک می طلبید. روباه گرسنه هم هیچ اعتنایی به ناله ها و فریادهای خروس بیچاره نمی کرد.

خروس مدام نقشه می کشید تا روباه را فریب دهد و از دستش فرار کند. مثلا می گفت: من خیلی لاغرم. اجازه بده بروم غذای بیشتری بخورم تا چاغ شوم و آن وقت خودم را تقدیم تو می کنم.

روباه همانطور که خروس را به دندان گرفته بود و به حرف هایش گوش میکرد، در دلش نیشخندی میزد و می فهمید که خروس نقشه می کشد که فرار کند. دوباره خروس التماس می کرد: ببین اگر مرا آزاد کنی حاضرم هرکاری برایت انجام دهم. من هنوز جوانم و قوی. بیا و بزرگی کن و مرا آزاد کن. لطفت را فراموش نخواهم کرد.

روباه که از این حرف ها خام نمی شد!! خروس هم که دید او بسیار اصرار به خوردنش دارد تصمیم گرفت نقشه خوب تری بکشد. به خیال خودش این بار نقشه اش عملی می شد.

به روباه گفت: حالا که میخواهی مرا بخوری، باشد من حرفی ندارم اما قبلش وصیتی دارم و تو را قسم می دهم که به آن عمل کنی. روباه به نشانه تایید سرش را تکان داد. خروس ادامه داد: من میخواهم قبل از خوردن من، نام یکی از پیامبران را ببری تا روح من راحت شود و آرام گیرد و سپس از دنیا بروم.

روباه که خیلی باهوش تر و تیزتر از این حرف ها بود، دنبال نام پیامبری گشت که لازم نباشد برای تلفظش خیلی دهانش را باز کند که خروس فرار کند! به ذهنش رسید. قبل از خوردن خروس با دهن بسته گفت: جرجیس!!

خروس هم که دیگر هیچ امیدی نداشت با عصبانیت گفت: معنی میان پیغمبرها جرجیس را پیدا کرده !!!. اشک در چشمانش حلقه بست و دار فانی را وداع گفت!!

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *