جواب به سوالات و فعالیت درس نهم نگارش ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس نهم کتاب نگارش ششم رنجهایی کشیدهام که مپرس صفحات ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۶۲ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش ششم درس نهم رنجهایی کشیدهام که مپرس ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس نهم
۱- واژههایی را که در آنها یکی از شکلهای صدای / ز/ به کار رفته است، از درس پیدا کنید و بنویسید.
📗 پاسخ: ز: از، نیزه، قزوین، بزرگ، زمان، زبان، نزدیک، امروز، ارزش، طرز، روز، نزدیکان، هزاران، نیز، چیز، جز، باز، زحمت، زهر، برگزیده
📗 پاسخ: ض: ریاضی، ضعف
📗 پاسخ: ظ: عظیم، تلفظ، حافظه، مظلومیت، ظالمین، لحظات، لحظه، منظور، حافظ
📗 پاسخ: ذ: درگذشت، گذاشت
۲- مانند نمونه واژههای زیر را در جدول قرار دهید.
کلمه ـ فضلا ـ کتاب ـ متون ـ کلمات ـ فاضل ـ کتب ـ فصل ـ متن ـ فصول | |
کلمه | کلمات |
فاضل | فضلا |
متن | متون |
کتاب | کتب |
فصل | فصول |
۳- جدول زیر را کامل کنید.
واژه | «نامه» | واژهی جدید | ||
لغت | + | نامه | = | لغتنامه |
فرهنگ | + | نامه | = | فرهنگنامه |
کار | + | نامه | = | کارنامه |
زندگی | + | نامه | = | زندگینامه |
نگارش درس نهم
۱- متن زیر را تا سه سطر ادامه دهید.
اگر به جای دوستان دهخدا بودم، 📗 پاسخ: به او در نوشتن لغتنامه کمک میکردم. از علم او یاد میگرفتم و سعی میکردم پس از مرگ او راهش را ادامه دهم. دوست داشتم مانند دهخدا خدمت بزرگی به ایران و ایرانی کنم.
۲- واژههای زیر را به ترتیب حروف الفبا مرتّب کنید، سپس با استفاده از آنها، یک بند دربارهی یکی از نامآورانی که میشناسید، بنویسید.
پایداری، جمعآوری، تحقیق، اندیشمندان، یادگار، آثار، تأثیرگذار، جاودانگی
📗 پاسخ: آثار، اندیشمندان، پایداری، تأثیرگذار، تحقیق، جاودانگی، جوانمرد، یادگار
📗 پاسخ: محمد معین از شاگردان برجسته استاد علیاکبر دهخدا بود که از اندیشمندان عصر ما محسوب میشود. او تحقیق درباره لغات فارسی را ادامه داد و حاصل زحماتش در آثار او که فرهنگنامه معین نام دارد، جمعآوری شده است. شیوه زندگی دهخدا بر راهی که معین در پیش گرفت، بسیار تأثیرگذار بود. معین رسم جوانمردی و پایداری را از استاد خود آموخت و کتاب فرهنگ لغت او، یادگار مهمی برای همه ایرانیان است.
جواب کارگاه نویسندگی درس نهم
۱- دو تصویر را با هم مقایسه کنید.
📗 پاسخ: با مقایسه این دو تصویر متوجه میشویم که در یکی دشتی از گل به تصویر کشیده شده و در دیگری شاخهای گل. تصویر اول گلهای لاله هستند که درون یک دشت روییدهاند و تصویر دوم یک شاخه گل رز است که نقاشی آن روی یک پسزمینه آبی کشیده شده است.
۲- شخصیت دهخدا را با یکی از نامآورانی که در کلاس پنجم با آن آشنا شدید، مقایسه کنید. تفاوت و شباهت آنها را در دو بند بنویسید.
📗 پاسخ: رئیسعلی دلواری و دهخدا، هردو به ادبیات علاقه فراوانی داشتند. عشق به وطن در رگ هردو میجوشید. هرکدام با توجه به استعدادها و تواناییهای خود برای ایران سرفراز جنگیدند.
رئیسعلی با مبارزه با دشمن از خاک میهن دفاع کرد و دهخدا با دانش خود و حفظ لغات فارسی برای حفظ زبان مادری تلاش کرد. هردو سبب عزت و سربلندی کشورمان شدند و نام هردو در تاریخ جاودانه شد.
۳- فهم خود را از ضربالمثل «کار نیکو کردن از پر کردن است» در یک بند بنویسید.
📗 پاسخ: به این معنی است که اگر میخواهیم کاری را به نحو احسن انجام دهیم، باید تکرار و تمرین زیادی داشته باشیم تا مهارت کافی در انجام آن کار را پیدا کنیم. پس از تمرینهای فراوان است که در کار خود استاد میشویم و نتیجه بهتری کسب میکنیم.
جواب درسهای بعدی نگارش ششم دانلود PDF کتاب نگارش ششم
اختصاصی_دانشچی