جواب به سوالات و فعالیت درس دوم نگارش پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب نگارش پنجم فضل خدا صفحات ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش پنجم درس دوم فضل خدا ( پاسخ گام به گام )
املا و دانش زبانی
۱- کلمههای زیر را با حروف مناسب کامل کنید.
📗 پاسخ: فضل، توحید، تأثیر، زمزمه
۲- ابتدا حروف کلمهی نوشته شده را جدا کنید، سپس مانند نمونه برای هر حرف، دو واژه بنویسید.
انجم
📗 پاسخ: ا: آدمی، هزار
📗 پاسخ: ن: نگار، هندوانه
📗 پاسخ: ج: جوان، مجموعه
📗 پاسخ: م: معما، سموم
۳- مانند نمونه، در متن درس، واژههایی را که آهنگ یکسانی دارند، پیدا کنید و بنویسید.
شمار، هزار، نهار
📗 پاسخ: لالهزار، نوبهار، شاخسار
📗 پاسخ: بحر، برّ، ابر، لیل
درک متن درس دوم
با توجه به متن حکایت «درخت گردکان»، جملههای زیر را به ترتیب شمارهگذاری کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
۲ زیر سایهی درخت گردویی دراز کشید و به فکر فرو رفت.
۴ ناگهان گردویی از شاخه جدا شد و به پیشانیاش خورد.
۳ پیش خود گفت: «چرا خدا خربزه را روی بوته و گردو را روی درخت به این بزرگی آفریده است!»
۱ مرد، خسته و تشنه با الاغش به یک جالیز خربزه رسید.
۵ بیدرنگ خدا را شکر کرد و فهمید که هیچکار خدا بیحکمت نیست.
کتابخوانی
یک کتاب داستان انتخاب کنید؛ آن را بخوانید و سپس رویدادهای آن را به ترتیب، بنویسید.
نام داستان: 📗 پاسخ: مسابقه باد و خورشید
شخصیتها: 📗 پاسخ: باد و خورشید
زمان: 📗 پاسخ: زمانهای قدیم
مکان: 📗 پاسخ: باغ
رویدادها: 📗 پاسخ: بحث در مورد قوی بودن، قرار مسابقه، رد شدن مرد از کوچه باغها، وزیدن باد، تابیدن خورشید، درآوردن کت
یک روز در زمانهای قدیم باد و خورشید سر اینکه کدامشان قویتر است باهم بحث میکردند. آخر سر تصمیم گرفتند باهم مسابقه بدهند تا ببینند کدام قویتر است.
مردی داشت از کوچه باغهای آن حوالی رد میشد. خورشید گفت: «بیا ببینیم کدام از یک ما میتواند کت این مرد را از تنش دربیاورد؟»
باد قبول کرد. اول قرار شد باد امتحان کند.
باد همهی قدرتش را جمع کرد و وزید و وزید و وزید. اما مرد نه تنها کتش را درنیاورد، بلکه کتش را بیشتر به خودش پیچید.
بعد نوبت خورشید شد.
قدرتش را جمع کرد و شروع کردن به تابیدن.
خورشید انقدر تابید و آفتاب را پهن کرد روی زمین، تا مرد گرمش شد و کتش را درآورد.
خورشید در مسابقه برنده شد.
نگارش درس دوم
شعر «رقص باد، خندهی گل» را به صورت داستان بنویسید.
📗 پاسخ: باد سرد پاییزی شروع به وزیدن کرد. برگ درختان آرام آرام رو به زردی رفت و پاییز هزاررنگ خودنمایی کرد. برگ درخت نارون با وزش باد رقصکنان به زمین میافتد و چشمهها رو به خشک شدن میروند. باغ به خواب زمستانی رفت. زمستان فصل استراحت باغ و درختان است. با نزدیک شدن به ماههای آخر سال، کشاورز دانههایش را در زمین میکارد و شاخ و برگ اضافه درختان را هرس میکند.
کمکم صدای پای بهار میآید. گیاهان شروع به رویش میکنند و از چشمهها آب جاری میشود. درخت نارون، برگهای تازه درمیآورد و شاخههای قدیمی و کهنسال سبز میشوند. گلها سر از خاک بیرون میآورند و عطر آنها تمام فضای باغ را پر میکند. پرستوهای مهاجر به باغ برمیگردند، روی شاخههای درختان آشیانه میسازند و آواز شادی سر میدهند.
هنر و سرگرمی و جمعبندی آموختهها
۱- از روی سرمشق زیر، خوشخط و زیبا بنویسید. (این مورد توسط دانش آموز باید نوشته شود)
گل بخندد بر سر گلبوتهها پر کند بوی خوش گل، باغ را
باز میآید پرستو نغمهخوان باز میسازد در اینجا آشیان
۲- جاهای خالی را با نشانههای ( ، : . ! ؟ « » ) پر کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
پرندهی کوچک و زیبا ناگهان به زبان آمد و گفت : « ای باغبان مهربان که با درختها مهربانی ، مرا خوب نگاه کن ، ببین چقدر کوچکم ! من گوشت زیادی ندارم که تو بخواهی کبابش کنی و بخوری . همهی تن من پر و بال است ، با استخوانهای ریز ! من حتّی یک لقمهی کوچک هم برای تو نمیشوم . چرا میخواهی مرا بخوری ؟»
۳- در هر گروه، یک واژه با بقیه فرق دارد. دور آن را خط بكشید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
خدا: انجم، باعث، نهار، لیل
پرواز: پروانه، جذب، بال، آسمان
دانشمند: جستوجو، پرسش، نازک، مطالعه
طبیعت: کوهستان، نارون، آب، کردار
بهار: لالهزار، بستان، بلبل، کهن
جواب درسهای بعدی نگارش پنجم دانلود PDF کتاب نگارش پنجم
اختصاصی_دانشچی