جواب به سوالات و فعالیت درس چهارم نگارش پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس چهارم کتاب نگارش پنجم بازرگان و پسران صفحات ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش پنجم درس چهارم بازرگان و پسران ( پاسخ گام به گام )
املا و دانش زبانی
۱- جدول را مانند نمونه کامل کنید.
فضیلت | اسباب | غفلت | محافظت | خصلت |
فضیلـ | اسبا | غفلـ | محافظـ | خصلـ |
فضیـ | اسبـ | غفـ | محافـ | خصـ |
فضـ | اسـ | غ | محا | خ |
ف | ا | ـــــ | مح | ـــــ |
ـــــ | ـــــ | ـــــ | م | ـــــ |
۲- الف) با توجّه به متن درس، جاهای خالی را با واژههای مناسب پر کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
ای فرزندان بکوشید به کسب هنر و فضیلت، که انسان ثروتمند و باهنر ، اگرچه گمنام باشد و دشمن بسیار داشته باشد، به سبب عقل و هنر خویش ، در میان مردم شناخته میشود، چنان که فروغ آتش را هر چه تلاش کنند کم شود؛ باز هم شعلهور میگردد.
ب) از میان واژههایی که نوشتید، سه تا را به دلخواه انتخاب کنید و در یک جمله به کار برید.
واژهها: 📗 پاسخ: کسب، عقل، خویش
جمله: 📗 پاسخ: انسان به کمک عقل خویش میتواند راه درست زندگی را بشناسد و با کسب علم در جهت بهتر شدن حال خود و دیگران تلاش کند.
۳- الف) از بین واژههای داخل گلبرگ، گوشدادنیها و شنیدنیها را جدا کنید و در مرکز گل بنویسید.
گوشدادنیها: 📗 پاسخ: تدریس معلّم، اخبار، قصّههای مادربزرگ، تلاوت قرآن
شنیدنیها: 📗 پاسخ: صدای پرندگان، خشخش برگها، بوق ماشین، تیک تیک ساعت
ب) یکی از گوشدادنیها را به دلخواه انتخاب کنید و دربارهی آن توضیح دهید.
📗 پاسخ: قصّههای مادربزرگ
شوق خوابیدن در خانه مادربزرگ به خاطر قصّههای جذابی است که شبها با آن صدای گرم و دلنشین برای ما تعریف میکند. قصّههای مادربزرگ همیشه زیبا و ادامهدار است و من مشتاق شنیدن آنها هستم.
📗 پاسخ: تلاوت قرآن
گوش کردن به تلاوت قرآن علاوه بر آرامشی که برای ما به همراه دارد، سبب میشود تا با روخوانی قرآن بیشتر آشنا شویم و علم قرآنی ما بیشتر شود.
درک متن
به جمله های زیر دقّت کنید.
بازرگان زندگی خوب و آرامی داشت. فرزندان هم در کنار پدر و مادر، فضای گرم و پرمهری داشتند.
آن نقطهی شهر هوای پاکیزهتری دارد و بیمارستان هم باید در همان محل ساخته شود.
مریم گفت: «آنها از تدریس آموزگار خود لذّت میبرند». علی نیز تأیید کرد.
در مثال های بالا «هم» و «نیز»، جملهها را به هم پیوند دادهاند و معنی دو جمله به هم ارتباط پیدا میکنند.
یک کتاب داستان انتخاب کنید. سپس جملههایی را که با «هم» و «نیز» به یکدیگر ارتباط پیدا میکنند، بیابید و در جدول زیر بنویسید.
هم:
📗 پاسخ: دکتر برای من دارو تجویز کرد و مادر هم برایم سوپ درست کرد.
من استراحت میکردم و برادرم هم برایم کتاب میخواند.
دوستانم به مدرسه رفتند و من هم آنلاین درس میخواندم.
من هم مانند دیگران در خیابان از ماسک استفاده میکنم.
نیز:
📗 پاسخ: من و مادرم به پارک رفتیم، برادرم نیز همراه ما آمد.
پارک خیلی شلوغ بود، وسایل بازی نیز سروصدای زیادی داشتند.
ما در محوطه بازی میکردیم، نگهبان پارک نیز مراقب بود کسی وارد چمن نشود.
برادرم با احتیاط دوچرخهسواری میکرد، مادرم نیز از دور مراقب او بود.
نگارش درس چهارم
حکایت زیر را بخوانید و دربارهی مفهوم آن کمی بیندیشید، پس از درک موضوع، آن را در دو بند به زبان ساده بنویسید.
«دو کس، رنج بیهوده بردند و سعی بیفایده کردند؛ یکی آنکه اندوخت و نخورد و دیگر آنکه آموخت و نکرد: علم، چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست، نادانی.»
📗 پاسخ: دو دسته از انسانها در زندگی رنج کشیدند، اما رنج آنها ثمری نداشت. یک دسته آنان که اموال خود را پسانداز کردند ولی هیچگاه از آن استفاده نکردند و دسته دوم آنان که علم آموختند ولی از علم خود استفاده نکردند.
آموختن علم کافی نیست. اگر تمام عمر خود را صرف آموختن علم کنی و به علم خود عمل نکنی، با یک نادان بیسواد تفاوتی نداری.
جواب درسهای بعدی نگارش پنجم دانلود PDF کتاب نگارش پنجم
اختصاصی_دانشچی