خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد خشکسالی

انشا در مورد خشکسالی

انشا دانش آموزی درباره خشکسالی  

انشا در مورد خشکسالی

انشا با موضوع خشکسالی به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا خشکسالی

زندگی و چرخه حیات ادامه‌دار و پویا می‌شود به شرط این که همه عناصر لازم در طبیعت در جای خود و به درستی اعمال شوند. چهار عنصر اصلی برای پویایی طبیعت شامل، آب، خاک، آتش و باد است. نبود هر یک از این عناصر چرخه حیات را مختل می‌کند. پوشش گیاهی متنوع در سطح کره زمین و گونه‌های مختلف جانداران همگی وابسته به این چهار عنصر هستند. نبود و یا کمبود هر یک از آنها می‌تواند به اکوسیستم خسارات جبران ناپذیری وارد کند تا جایی که می‌تواند گونه‌هایی از گیاهان، جانداران و حتی حیات انسان‌ها را به نابودی بکشاند.

یکی از اثر گذارترین و حیاتی‌ترین این عناصر، آب است. آب‌ها بخش وسیعی از کره زمین را در بر می‌گیرند. اقیانوس‌ها، دریاها، رودها و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را پدید می‌آورند، که هر یک بستر گونه‌هایی خاص از آبزیان و گیاهان میباشند. در سطح خشکی نیز آب نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. نبود و کمبود آب در بخشی از سطح کره زمین خشکسالی را پدید می‌آورد. خشکسالی، کشاورزی و دامداری و حیات را به نابودی می‌کشاند زیرا اگر آبی نباشد، گیاهی نیست که حیوانی را تغذیه کند و نبود گیاه و حیوان مرگ انسان‌ها را نیز زمینه ساز می‌شود.

خشکسالی‌ها می توانند پدید آورنده تغییرات عظیم در اکوسیستم شوند. چنانچه در حد وسیع و بدون جبران پدیدآور شوند، حتی می‌توانند گونه‌های حیات را دچار تغییرات غیرقابل پیش بینی کنند و کره خاکی را محکوم به فنا و نابودی کنند.

با تغییر سبک زندگی انسان‌ها و استفاده هر چه بیشتر از ماشین آلات صنعتی، گازهای گلخانه‌ای افزایش یافت، این افزایش باعث تغییرات جوی و آسیب رساندن به لایه‌های اوزن گردید. این تغییرات جوی باعث بالا رفتن دمای هوا شد و کاهش بارندگی‌ها را پدید آورد. نبود و کم شدن بارش‌ها باعث خشک شدن دریاچه‌ها و کم آب شدن آن‌ها می‌شود.

این کمی بارش‌ها، سبب نابودی ذخایر آب‌های زیر زمینی خواهد شد و سفره‌های آبی زیر زمینی را به نابودی محکوم می‌کند. هیچ کس نمی‌داند چه بر سر آیندگان این کره خاکی خواهد آمد. بی‌شک دنیایی بدون آب و خشک، دنیایی وحشتناک است. متاسفانه برای خیلی از انسان ها هنوز صرفه‌جویی در منابع آبی معنایی ندارد و خودخواهانه به مصرف بی‌رویه آب ادامه می‌دهند. بدون کوچک‌ترین احساس عذاب وجدان به هدر رفت آب ادامه می‌دهند.

بدون تردید یکی از مهمترین دغدغه‌ها برای دانشمندان و دولت مردان امروزه باید اندیشیدن تدابیر جدی و اساسی باشد تا هنوز فرصتی برای جبران وجود دارد. وگرنه کار از کار می‌گذرد و همه چیز در کام نابودی فرو می‌رود. مهمترین عامل حس مسئولیت تک تک افراد یک جامعه است. که هم از طریق آموزش و هم حس نوع دوستی اقداماتی انجام دهند که مانع از نابودی حیات در اثر بی‌آبی و خشکسالی شوند و از کودکی، فرزندانی مسئول و با وجدان را پرورش دهند تا فرهنگ استفاده بهینه، نهادینه شود.

موضوعات پیشنهادی برای انشا دانش آموزی

انشا اختصاصی _ نویسنده: مهتا قیدی 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *