خانه » پایه پنجم » پاسخ سوالات درس دوم هدیه‌های آسمان پنجم تنها او

پاسخ سوالات درس دوم هدیه‌های آسمان پنجم تنها او

جواب به سوالات و فعالیت درس دوم هدیه‌های آسمان پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دوم هدیه‌های آسمان پنجم تنها او

پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب هدیه‌های آسمان پنجم تنها او صفحات ۱۶، ۱۸، ۱۹ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات هدیه‌های آسمان پنجم درس دوم تنها او ( پاسخ گام به گام )

تدبّر کنیم درس دوم صفحه ۱۶

به این تصویر دقّت کنید. چه هماهنگی‌هایی در اجزای آن می‌بینید؟

📗 پاسخ: خورشید در فاصله‌ی مناسبی از سطح زمین قرار گرفته و بر کوه‌ها و دشت‌ها می‌تابد. در اثر این تابش، برف روی کوه‌ها آب شده، در دشت‌ها جاری می‌شود و به سمت دریاها می‌رود.

آب دریاها در اثر تابش خورشید به بخار تبدیل می‌شود، ابر تشکیل می‌شود و باران و برف می‌بارد و این چرخه ادامه دارد تا موجودات روی زمین بتوانند به حیاتشان ادامه دهند و تمام این هماهنگی را خداوند مهربان برای برطرف کردن نیاز انسان‌ها قرار داده است.

چه هماهنگی‌های دیگری در طبیعت سراغ دارید؟

📗 پاسخ: هماهنگی در پیدایش فصل‌ها، هماهنگی در رویش گیاهان و تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن، هماهنگی در جزر و مد دریاها، و…

به ضربان قلب و تپش‌های آن دقّت کنید. چه هماهنگی‌هایی میان قلب و دستگاه تنفّس هست؟

📗 پاسخ: وقتی نفس می‌کشیم، هوا وارد دستگاه تنفسی می‌شود و در آنجا تصفیه شده، اکسیژن آن، جذب  خون شده و توسط رگ‌ها به قلب منتقل می‌شود، قلب با تپش‌هایش، خون را به اعضای مختلف بدن انتقال می‌دهد.

شما چه هماهنگی‌های دیگری در بدن خود می‌شناسید؟ مثال بزنید.

📗 پاسخ: هماهنگی میان چشم و گوش و حلق و بینی، هماهنگی میان اعضای بدن هنگام راه رفتن، نشستن، برخاستن، هماهنگی میان احساس خطر  یا درد و عکس‌العمل نشان دادن، هماهنگی بین مغز و سیستم عصبی و ماهیچه‌های بدن و…

حالا این آیه را بخوانید:

وَ فِی الاَرضِ آیاتٌ… وَ فی اَنفُسِکُم اَفَلا تُبصِرونَ

نشانه‌های خدا در زمین… و در خودتان وجود دارد؛ آیا در آنها دقّت نمی‌کنید؟ (سوره‌ی ذاریات، آیه‌های ۲۰ و ۲۱)

با توجّه به معنای آیه از این هماهنگی‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

📗 پاسخ: این هماهنگی‌ها نشانه علم، قدرت، حکمت و مهربانی خداوند یکتاست که به تمام نیازهای بشر علم دارد، و با مهربانی و قدرت و حکمت بین پدیده‌ها هماهنگی و نظم ایجاد کرده و تمام نیازهای بشر را برآورده ساخته است. همچنین نشانه یگانگی خداوند است که اگر اینطور نبود، نظم و هماهنگی وجود نداشت.

ببین و بگو صفحه ۱۸

این تصویر، شما را به یاد کدام ضرب‌المثل می‌اندازد؟

📗 پاسخ: آشپز که دو تا شد، آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک.

بگرد و پیدا کن صفحه ۱۸

در کدام بخش از اذان و نماز، یکتایی خداوند را به زبان می‌آوریم؟ عبارت آن را بگویید و معنای آن را بنویسید.

اذان ← 📗 پاسخ: اَشهَدُ اَنْ لَا اِلَه الَّا الله (شهادت می‌دهم که خدایی جز الله نیست)

سوره‌ی ‌توحید ← 📗 پاسخ: قُلْ هُوَ اللهُ اَحَد (بگو او خدایی است یگانه)

تشهّد ← 📗 پاسخ: اَشهَدُ اَنْ لَا اِلَهِ الَّا اللهُ وَحْدَهُ  لَا شَرِیکَ لَه (شهادت می‌دهم که خدایی جز الله نیست، یکتاست و شریکی برای او نیست)

با خانواده صفحه ۱۹

متن زیر را بخوانید.

مورچه‌ها قوی‌ترین حیوانات خشکی هستند؛ چرا که می‌توانند چند برابر وزن خود، بار حمل کنند. مطالعه در زندگی مورچه‌ها دانشمندان را به شگفتی واداشته است. وقتی آنها انبار غذای بعضی از مورچه‌ها را بررسی کردند، با کمال تعجّب دیدند آنها دانه‌های جمع‌آوری شده را به طور دقیق و منظّم در کنار هم قرار می‌دهند.

مورچه‌ها دانه‌های گندم را از وسط به دو نیم می‌کنند تا هنگامی که رطوبت به آنها می‌رسد، سبز نشود؛ ولی دانه‌های خربزه را به چهار قسمت تقسیم می‌کنند؛ زیرا می‌دانند که دانه‌ی خربزه (تخم خربزه) اگر به دو نصف تقسیم شود، باز هم قابلیت سبز شدن دارد و به محض تماس با آب، رشد خواهد کرد و لانه‌ی مورچه‌ها را از بین خواهد برد… .

چه هماهنگی‌های دیگری در زندگی حیوانات می‌شناسید؟ مثال بزنید.

📗 پاسخ:

پلنگ برفی

ویژگی‌های پلنگ برفی متناسب با نواحی سرد و کوهستان‌های صخره‌ای و پرشیب است. برای مثال پای کوتاه جلو و پای بلند عقبی به حرکت در شیب‌های تند کمک می‌کند و پنجه‌های بزرگ برای حرکت در برف مناسب است.

دم آن‌ها بسیار بلند است و این هم برای تعادل بهتر و هم برای آن است که در سرما آن را به دور بدن خود حلقه کنند.

دماغ بزرگ و قفسه سینه‌ی بزرگ برای تنفس هوای رقیق و سرد کوهستان مناسب است و موهای انبوه بلند با پوست ضخیم و پشمی گرمای بدن را نگه می‌دارد. گوش‌های این جانور برای دفع کمتر گرما، گرد و کوچک است.

عنکبوت

بیشتر عنکبوت‌ها با استفاده از ابریشم خود، تار عنکبوت می‌تنند. بسیاری از گونه‌ها تار را برای شکار به‌کار می‌گیرند این‌چنین که توری یا پرده‌ای می‌تنند که حشرات در آن به دام می‌افتند؛ ولی گونه‌های فراوانی هم آزاد شکار می‌کنند. تار برای بالا رفتن از جایی، ساختن دیوارهای هموار در لانه‌های زیرزمینی و بسیاری کارهای دیگر به‌کار برده می‌شود.

در بخش ته شکم بسیاری از عنکبوت‌ها سه جفت اندام تراوش‌کننده تار وجود دارد. هر کدام از این اندام‌ها از صدها لوله باریک پدیدار شده ‌است. ماده تار از درون این لوله‌ها گذر می‌کند و تراوش می‌شود و پس از بیرون شدن از بدن، در برابر هوا سخت شده و تار پدید می‌آید.

ابریشم عنکبوت برای ساختن دام، نگهبانی از تخم‌ها، پوشاندن بستر درونی لانه و جابه‌جایی برخی از عنکبوت‌ها کاربرد دارد.

قطر تار عنکبوت حدود یک دهم تار موی انسان است. این تارهای صاف و روشن، بسیار نرم و سبک و همچنین بسیار استوار هستند. حتی می‌توان گفت تار عنکبوت از فولاد هم سخت‌تر است.

عنکبوت، پل‌هایی نیز می‌سازد که با آن از جوی‌ها گذر می‌کند و از گودال‌های ژرف می‌گذرد. پل عنکبوت، نخی است باریک که خودش آن را ریسیده‌ است و با باد، دو سوی جوی یا گودال را به هم پیوسته می‌کند. آن‌گاه خود را با شتابی بالا روی آن می‌لغزاند تا از آن گذر کند. عنکبوت گودال‌های زمینی و پناهگاه‌های استوار می‌سازد و برای آن‌ها درهای استواری می‌نهد و ابزار گریز از گزند را در آن‌ها آماده می‌کند.

منبع: https://fa.wikipedia.org

جواب درس‌های بعدی هدیه‌های آسمان پنجم دانلود PDF کتاب هدیه‌های آسمان پنجم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *