خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” دانا هم داند و هم پرسد، نادان نداند و نپرسد “

معنی ضرب المثل ” دانا هم داند و هم پرسد، نادان نداند و نپرسد “

درباره معنی و مفهوم دانا هم داند و هم پرسد، نادان نداند و نپرسد 🙋‍♂️

دانا هم داند و هم پرسد

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

دانا هم داند و هم پرسد، نادان نداند و نپرسد یعنی چه؟

🔸 یعنی فرد دانا همیشه به دنبال کسب علم است و خود را بی نیاز از دانستن و یاد گرفتن چیزهای جدید نمی داند. درحالیکه شخص نادان فکر می کند همه چیز را می داند و به همان اندک دانسته هایی هم که دارد مطمئن است!

🔸 انسان هر چقدر عاقل و خردمند می شود به این مطلب پی می برد که ” هیچ نمی داند” !چرا که علم و دانش هیچ گاه تمامی ندارد و علوم مختلفی در این جهان وجود دارد که ما از آن بی خبریم یا هنوز کسب نکرده ایم.

🔸 یکی از راه های کسب علم، سوال پرسیدن است. انسان وقتی از شخص داناتری سوال می پرسد، گره های ذهنی اش باز شده و ابهاماتش رفع می شود و اگر مطلبی را اشتباه فهمیده باشد با جوابی که می گیرد، اصلاح می شود. اما اگر سوال نمی پرسید و بی تفاوت بود، چه زمانی از این جهل و غفلت می توانست خارج شود؟! همچنان توهم می کرد که دانسته های من درست است!

🔸 شخص نادان تا شیرینی علم و دانش را نچشد شاید به آن سمت قدم بر ندارد و همیشه خود را بی نیاز از دانستن مطالب جدید بداند!

🔸 پرسیدن عیب نیست،‌ ندانستن عیب است؛ یعنی سوال پرسیدن از مسائلی که مسیر درست را به شخص نشان می دهد مهم است. وگرنه کسی جاهل باشد و خجالت بکشد که سوال بپرسد به ضرر خودش تمام می شود.

(هر سوالی هم ضروری نیست! حواستان باشد! مثل کسانی که از حضرت علی علیه السلام می پرسیدند بگو تعداد موهای سر ما چقدر است!! این سوال پرسیدن عین جهالت است!)

این ها خلاصه ای از تفاوت های شخص دانا و شخص نادان بود. اگر شما نیز موارد دیگری در ذهن دارید اینجا بنویسید 🙂 بیشتر بدانید: دشمن دانا به از دوست نادان!

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *