خانه » شیمی و فیزیک » نقش میکروسکوپ ها در دنیای امروز

نقش میکروسکوپ ها در دنیای امروز

همه چیز درباره نقش میکروسکوپ ها در دنیای امروز 🔬

میکروسکوپ چیست

در ادامه با میکروسکوپ و مطالبی پیرامون آن از کتاب علوم ششم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

میکروسکوپ چیست؟

میکروسکوپ (از یونانی μικρόσκοπεῖν) یا ریزبین، دستگاهی است که برای دیدن اجسامی که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند به کار می‌رود. اولین میکروسکوپ بیش از۴۰۰ سال پیش اختراع شد. این میکروسکوپ یک لوله بود که در دو سر آن دو ذره بین قوی قرارگرفته بود (ذره بین یک نوع عدسی است).

تاریخچه میکروسکوپ

در سال ۱۶۵۵ رابرت هوگ که یک فیزیکدان انگلیسی بود، اولین نگرش میکروسکوپی را انجام داد. هوک که ۲۹ سال سن داشت به کمک اولین میکروسکوپ خود توانست بقایای دیواره‌ سلول های مرده‌ گیاهی را در برشی از چوب‌پنبه پوست درخت بلوط مشاهده کند. وی از آنچه دیده بود نقاشی هایی رارسم کرد و به علت شباهت اتاقک های کوچکی که در بافت چوب پنبه با لانه زنبور دیده بود، نام این اتاقک ها را سلول گذاشت. اما هوک در آن زمان نمیدانست که درون این اطاقک ها، ماده زنده ای که امروزه آن را پرتوپلاسم می نامیم وجود داشته است. هوک علاوه بر مشاهده چوب پنبه، اجزاء دیگری از موجودات مثل بال حشرات و چشم مرکب زنبور را هم بررسی کرده بود و نتیجه مشاهدات خود را در کتابی به نام `ذره نگاری` به چاب رساند.

نقش میکروسکوپ ها در دنیای امروز

انواع میکروسکوپ

  • میکروسکوپ نوری
  • میکروسکوپ نوری عبوری
  • میکروسکوپ نوری بازتابی
  • میکروسکوپ‌های الکترونی
  • میکروسکوپ الکترونی روبشی
  • میکروسکوپ الکترونی عبوری
  • میکروسکوپ‌ پراب پویشی
  • میکروسکوپ نیروی جانبی
  • میکروسکوپ نیروی اتمی
  • میکروسکوپ نیروی مغناطیسی
  • میکروسکوپ تونلی پویشی
  • میکروسکوپ میدان نزدیک نوری
  • میکروسکوپ ولتاژ پویشی

نقش میکروسکوپ ها در دنیای امروز

میکروسکوپ ها به دانشمندان برای مطالعه میکروارگانیسم ها، سلول ها، ساختارهای کریستالی وساختارهای مولکولی کمک می کنند. آنها یکی از مهمترین ابزارهای تشخیصی در مواقعی که دکترها نمونه های بافتی را معاینه می کنند می باشند. میکروسکوپ ها یک بعد کاملا جدیدی در علم گشودند. دانشمندان با استفاده از میکروسکوپها قادر به کشف موجودیت میکروارگانیسم ها، مطالعه ساختار سلول ها و مشاهده کوچکترین اجزاء گیاهان، حیوانات و قارچ ها شدند.

میکروسکوپ ها برای تشخیص بیماری ها در بیمارستان ها و کلینیک های سراسر جهان استفاده می شوند. میکروسکوپ ها نمونه های خونی را بزرگنمایی می کنند. بنابراین دکترها می توانند حمله انگل مالاریا را به سلول های خونی قرمز ببینند.

بسیاری از جانداران سلولی که با چشم دیده نمی شوند ، توسط میکروسکوپ مشاهده می شوند و می توان درباره ی زندگی آن ها مطالعه کرد. در انجام برخی جراحی ها از میکروسکوپ استفاده می شود. جانداران تک سلولی که بیماری زا هستند توسط میکروسکوپ مطالعه می شوند . ساختمان سلول های گیاهی و جانوری با میکروسکوپ مشاهده و بررسی می شود. به طور کلی از میکروسکوپ در علوم پزشکی، زیست شناسی ، جانورشناسی ، گیاه شناسی و … استفاده می شود.

در طول قرن هیجدهم میکروسکوپ در زمره وسایل تفریحی به شمار می‌آمد. با پژوهشهای بیشتر پیشرفت های قابل توجهی در شیوه ساختن عدسی شئی حاصل شد. بطوری که عدسی‌های دیگر بصورت ذره‌ بین های معمولی نبودند بلکه خطاهای موجود در آنها که به کج نمایی معروف هستند، دفع شده‌اند و آنها می‌توانستند جرئیات یک شی را دقیقا نشان دهند. پس از آن در طی پنجاه سال، پژوهشگران بسیاری تلاش کردند تا بر کیفیت و مرغوبیت این وسیله بیافزایند. بالاخره ارنست آبه توانست مبنای علمی میزان بزرگنمایی میکروسکوپ را تعریف کند.

همه چیز در مورد ذره‌بین‌ها
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

5 دیدگاه

  1. عالییییییییییییی خیلی خوبببببببببببببببببببببببببب ممنونمممممممممممممم

  2. بسیار مفید بود

  3. مفیدو کاربردی بود آریگاتو

  4. کوتاه و مفید ممنون👏🏻🙏🏻👍🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *