خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد زندگی بدون تکنولوژی

انشا در مورد زندگی بدون تکنولوژی

انشا در مورد زندگی بدون تکنولوژی چگونه است

انشا در مورد زندگی بدون تکنولوژی

انشا با موضوع زندگی بدون تکنولوژی به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

انشا زندگی بدون تکنولوژی

امروزه زندگی ما آنچنان با تکنولوژی گره خورده است که حتی لحظه‌ای نمی‌توانیم نبودش را تصور کنیم. وقتی گاهی اوقات برق قطع می‌شود و ما اتصال اینترنت، وای فای، نور، تلویزیون و کامپیوتر شخصیمان را بلا استفاده میبینیم، تازه می‌فهمیم تا چه حد به تکنولوژی وابسته هستیم. حالا میخواهم زمانی را به تصویر بکشم که هیچ تکنولوژی در میان نباشد. یعنی فقط و فقط نیروی مکانیکی در میان است و بس. بسیاری از مردم شغلشان را از دست می‌دهند زیرا امروزه بخش عظیمی از صنعت و کسب و کارها به تکنولوژی ربط دارد.

در گذشته مردم بدون وجود تکنولوژی امورات خود را می‌گذراندند. بجای استفاده از اجاق گاز از آتش و تنور برای پخت و پز استفاده می‌کردند و خانه هایشان را با کرسی و چاله‌های ذغال که ازفضولات حیوانات درست می‌شد گرم می‌کردند.

بجای استفاده از کولر بر بام خانه‌ها بادگیر می‌ساختند و جریان طبیعی هوا را به داخل خانه می‌کشیدند. برای حمل و نقل از حیوانات چاهارپا مانند اسب و شتر و الاغ استفاده می‌کردند و سرگرمی بچه‌ها فقط بازی با دیگر بچه‌ها بود. اما بزرگترین تفاوتی که تکنولوژی در زندگی بشر ایجاد کرده به نظر من مساله ارتباطات و آموزش است.

بدون تکنولوژی ارتباط ما به دیدارهای رو به رو خلاصه یا نهایتا به نوشتن نامه ختم می‌شد. اگر یک روز گوشی تلفن همراه هوشمند و اینترنت در اختیار نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد. شاید این در یک روز و یک هفته قابل تحمل به نظر بیاید اما آیا می‌توانیم تصور کنیم زمانی را که مردم چنین امکاناتی نداشتند.

نبود تکنولوژی‌های ارتباطی یعنی محدود شدن سطح فکر و سطح ارتباط، شاید به نظر بیاید که خب ارتباط رو در رو کیفیت و لذت بیشتری هم دارد اما این تکنولوژی است که کیلومترها فاصله را از بین می‌برد و دیگر نیازی نیست ما برای دیدن یکی از اعضای خانواده ماهها با شتر در راه باشیم.

صرفه جویی در وقت و هزینه از مزایای این تکنولوژی است. اگر تکنولوژی ارتباطات نبود ما برای آگاه شدن از اوضاع دنیا چه کار می‌توانستیم انجام دهیم. رسانه‌ها و ارتباطات هستند که امروزه ما را از کوچکترین اتفاقات سراسر دنیا مطلع می‌کنند.

در گذشته افراد کمی بودند که با کنجکاوی در محیط زندگی خود دست به سفر و گردشگری می‌زدند و انقدر این کار سخت و زمان بر بود که سفرنامه نویسان به اندازه دانشمندان برای مردم یک جامعه مفید و دارای اعتبار اجتماعی بودند. سفرنامه نوشتنی که سالها طول می‌کشید و تجربیات شخصی یک نفر از دیده‌هایش در کشورهای دیگر بود. امروزه با وجود اینترنت برای ما به قدر فشردن یا لمس کردن چند دکمه زمان می‌برد.

اگر تکنولوژی در میان نبود آموزش‌ها هم به همین اندازه محدود می‌شدند. دانسته‌ها و یادگیری ما محدود به دانسته‌های تنها یک شخص می‌شد. هرچند شاید در آن صورت ما بیشتر به سراغ کتاب خواندن می‌رفتیم.

در گذشته با عمومی نبودن معلومات، مردم برای یادگیری در اولین قدم به سراغ کتابها می‌رفتند و این شاید از معدود حسن‌های نبود تکنولوژی در جامعه باشد. کتابهایی که امروزه مخصوصا در جامعه ما به آنها بی‌توجهی می‌شود و بچه‌ها و بزرگسالان کمتر وقت خود را به خواندن کتاب می‌گذرانند. چرا که تصور می‌کنند هرچه بخواهند داخل اینترنت قابل فهمیدن است. اما لذت خواندن کتاب و در دست داشتن آن چیزی است که ما نباید بگذاریم تکنولوژی آن را از ما بگیرد.

در هرحال امروزه علم به واسطه تکنولوژی است که در اختیار همه قرار گرفته و ما می‌توانیم نظریات و علوم را با هم مقایسه کنیم. بسیاری از بیماری‌ها به واسطه تکنولوژی شناخته و مهار شدند. برای لحظه‌ای تصور کنیم اگر در همین دوران بیماری کرونا تکنولوژی در میان نبود زندگی ما چگونه می‌گذشت؟ در خانه بدون برق، اینترنت، تلویزیون، کنسولهای بازی و موبایل بودیم و حتی امکان دید و بازدیدی وجود نداشت. اگر این موضوع همیشگی بود می‌شود تصور کرد؟ زندگی بدون تکنولوژی به نظر من به فرو رفتن در تاریکی و انزوا شبیه است. بی اطلاع ماندن، هدر رفتن وقت و عمر و پول، در جا زدن و بی خبری است.

تکنولوژی زندگی انسان را دگرگون کرده و این واقعی است اگر بگویم الان زندگی جمعی بدون تکنولوژی برای ما بی‌معناست اما من فکر میکنم انسان در هر شرایطی با زندگی وفق پیدا کرده و تلاش برای زنده ماندن انسان را با شرایط سازگار می‌کند.

موضوعات پیشنهادی انشاهای دانش آموزی

انشا اختصاصی _ نویسنده: فاطمه عبدالرحیمی 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *