خانه » مهارت نوشتاری » انشا ادبی در مورد عدالت

انشا ادبی در مورد عدالت

انشا دانش آموزی درباره مفهوم عدالت

انشا ادبی در مورد عدالت

انشا درباره عدالت به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا عدالت

آنچه تجلی بخش ذات انسانی در سراسر این گیتی پهناور است، عدالت است. طبیعی‌ترین و ملزم‌ترین حقی که هر انسانی با هر ملیتی و مذهب و اعتقادی باید از آن بهره مند باشند. برای متجلی شدن عدالت انسانها تصمیم گرفتند قوانینی وضع کنند. البته ناگفته نماند که این وضع قوانین، توسط حکومتها صورت پذیرفته است. هر رویه سیاسی که مورد قبول حاکمان یک جامعه است، آنها را بر آن داشته است که بر اساس آن باورها قوانین وضع کنند. قوانینی که شاید اصلا به صلاح ملتها نباشد. قوانینی که گاهی حتی به شدت بر ضد منافع انسانی و حقوق بشری است.

گاهی قوانین حاکم بر یک جامعه باعث ایجاد شکاف و تبعیض عظیم بین اقشار مختلف همان جامعه نیز می‌شود و به ایجاد اختلاف طبقاتی هر چه بیشتر، هم دامن می‌زند، یا به شدت تبعیض آمیز، بین زنان و مردان یک جامعه می‌شود، به طوری که بسیاری از حقوق اولیه انسانی زنان و دختران در اکثر جوامع با فرهنگهای خاص نادیده گرفته می‌شود و پایمال می‌گردد. حتی نبود عدالت کافی باعث می شود در ازای کاری یکسان که زنان و مردان انجام می دهند، دستمزد زنان کمتر باشد. یا در زمینه‌های ورزشی نتوانند همانند مردان از خدمات اجتماعی برخوردار گردند. در بعضی جوامع حقوق کودکان نیز به شدت پایمال می‌شود.

نبود عدالت عرصه را بر همگان در زندگی تنگ می‌کند. گاهی دیدن ناعدالتی‌ها باعث حرکتهای اجتماعی و مدنی می‌شوند که با نارضایتی‌های مدنی همراه می‌شوند. عدالت از راس هرم هر کشور شروع می‌شود و تا پایین‌ترین بخش اقشار جامعه امتداد پیدا می‌کند. داشتن عدل و انصاف در تمام شاخه‌ها و لایه‌های اجتماعی ضروری است. مردم نیز باید سعی کنند نسبت به یکدیگر عادلانه و منصفانه برخورد کنند. اگر هر فردی از خودش شروع کند و سعی کند عدالت را رعایت کند، فرایند عادل بودن در تمام سطوح جامعه گسترش پیدا می‌کند.

کاسبی که در فروش جانب عدل را رعایت کند. پدری که نسبت به خانواده عادل و منصف باشد. مادری که با تربیت درست و ایجاد جو روانی سالم عدالت را به فرزندان خود آموزش دهد. فرزندانی که با یکدیگر در جایگاه خواهر و برادر منصف و عادل باشند، در جامعه با دوستان خود درست برخورد می‌کنند و برای حقوق آنها ارزش قائل می‌شوند. معلمی که عادلانه کلاس را اداره می‌کند. پزشکی که عادلانه بیمارش را مداوا می‌کند. مهندسی که عادلانه خانه‌ای بنا می‌کند و صاحب خانه‌ای که عادلانه با مستجر برخورد می‌کند. کارمندی که با وظیفه‌شناسی کارش را انجام می‌دهد. رئیسی که حق زیر دستان خود را به درستی ادا می‌کند. پلیسی که با وظیفه‌شناسی امنیت را ایجاد می‌نماید.

خلاصه دامنه عدالت دامنه وسیعی دارد و به بزرگی پهنایی از صفر تا صد است. در جامعه‌ای که عدالت ریشه بدواند، فسادی اجازه رخنه کردن پیدا نمی‌کند. عدالتی که باید بر مبنای کامل انسانیت تعریف و تعیین شود تا همگان به حقوق مسلم خود دست پیدا کنند.

موضوعات پیشنهادی برای انشاهای دانش آموزی

انشا اختصاصی _ نویسنده: مهتا قیدی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *