خانه » اطلاعات عمومی » تحقیق در مورد سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران

تحقیق در مورد سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران

در مورد وظایف سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران بیشتر بدانید!

تحقیق در مورد سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران

سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود. این سازمان وظایف مشخصی دارد و زیر نظر رئیس سازمان شیلات ایران اداره می‌شود. در ادامه مقاله شرح وظایف و تاریخچه مختصری از این سازمان ارائه خواهد شد.

سازمان شیلات ایران چیست و چه وظایفی دارد؟

سازمان شیلات ایران با هدف نظارت بر بهره‌برداری و توسعه ذخایر و منابع آبی ایران شکل گرفت. همانطور که اشاره شد این سازمان، زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی اداره می‌شود. وظایف سازمان شیلات ایران به شرح زیر است:

– سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر بهره‌برداری پایدار از ذخایر و منابع آبزی کشور

– حفاظت از منابع آبزی

– بازسازی و احیای مؤثر ذخایر آبزی موجود

– توسعه، مدیریت و نگهداری از زیرساخت‌های صیادی و آبزی‌پروری

– تلاش در جهت رشد منابع و عوامل تولید در آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران

–  فروش انحصاری خاویار

به طور کلی می‌توان گفت که کار سازمان شیلات، مدیریت منابع آبی و آبزیان کشور می‌باشد.

تاریخچه

در زمان سلطنت محمد شاه قاجار مصادف با سال ۱۲۱۹ شمسی بهره‌برداری از سواحل جنوبی دریای خزر به صورت اجاره‌ای آغاز شد. نحوه بهره‌برداری به این صورت بود که حاکمان هر منطقه به انتخاب خود، رودخانه‌ها و دریاها را به اتباع روسیه اجاره می‌دادند. این نحوه حاکمیت، ۸۰ سال یعنی تا سال ۱۲۹۹ ادامه یافت. سرانجام در سال ۱۲۱۵ با فرمان محمد شاه این اختیار لغو شد.

در سال ۱۳۰۶ رودخانه‌های ایران تحت اختیار وزارت دارایی قرار گرفت که به صورت سالانه و از طریق مزایده اجاره داده می‌شدند. اما سواحل جنوب دریای مازندران طی یک قرارداد بین ایران و شوروی سابق، تحت نظارت شرکت مختلط صید ماهی که در همان زمان تأسیس شد، درآمد.

سرانجام در سال ۱۳۳۲ با ملی شدن صنعت شیلات ایران توسط دکتر محمد مصدق (نخست وزیر وقت) این سازمان با عنوان شیلات ایران نامگذاری شد و اولین ساختار سازمانی و رسمی ماهیگیری در کشور شروع به کار کرد.

در دی ماه سال ۱۳۴۶ با تشکیل وزارت منابع طبیعی، سازمان شیلات زیرمجموعه این وزارتخانه شد و پس از انحلال وزارتخانه مذکور، شیلات ایران تحت نظارت وزارت کشاورزی درآمد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۶۱ شرکت‌های شمال و جنوب با یکدیگر ادغام شده و شرکت سهامی شیلات ایران تحت نظارت وزارت کشاورزی شکل گرفت. حوزه فعالیت این شرکت تمام آب‌های داخلی و وظیفه آنها تکثیر و پرورش آبزیان بود.

در نهایت در سال ۱۳۸۳ قانونی توسط نمایندگان دوره ششم مجلس تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید که طی آن شرکت سهامی شیلات ایران به سازمان شیلات ایران تغییر نام داد. طی این مصوبه سازمان همچنان تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی اداره می‌شود و رئیس سازمان شیلات ایران توسط وزیر جهاد کشاورزی منصوب و به عنوان معاون وزیر شناخته می‌شود.

کلام پایانی

با تشکیل سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران، آبزیان و آب‌های کشور تحت نظارت دقیق این سازمان قرار گرفت و دست سودجویان از منابع و ذخایر آبی ایران کوتاه گردید. اکنون فروش خاویار در ایران تنها توسط این سازمان صورت می‌گیرد. در سایت سازمان شیلات ایران به نشانی https://www.fisheries.ir اخبار جدید شیلات ایران قابل مشاهده می‌باشد.

در مورد سازمان بنادر و دریانوردی
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *