جواب به سوالات و فعالیت درس چهاردهم نگارش ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس چهاردهم کتاب نگارش ششم رازِ زندگی صفحات ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۸۷، ۸۸ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش ششم درس چهاردهم رازِ زندگی ( پاسخ گام به گام )
املا و دانش ادبی درس چهاردهم
۱- با توجه به متن درس، جملههایی را که در آنها واژهی «گل» به کار رفته است، بنویسید.
📗 پاسخ: گل به خنده، گفت:
گفتو گوی غنچه و گل از درون باغچه باز هم به گوش میرسد.
من که فکر میکنم گل به رازِ زندگی اشاره کرده است.
هرچه باشد او گل است.
گل یکی دو پیرهن بیشتر ز غنچه پاره کرده است.
۲- با توجّه به متن درس، جدول را کامل کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
» نشستن
» گفتن
» شکفتن
» بستن
۳- دو نمونه مبالغه و دو نمونه مناظره از درسهایی که تا کنون خواندهاید، بنویسید.
مناظره:
📗 پاسخ: غنچه با دل گرفته گفت: زندگی لب ز خنده بستن است/ گوشهای درون خود نشستن است.
📗 پاسخ: گل به خنده گفت: زندگی شکفتن است/ با زبان سبز، راز گفتن است.
مبالغه:
📗 پاسخ: سرو گوش بگرفت و یالش دلیر/ سراز تن بکندشُ به کردار شیر
📗 پاسخ: خروشید و جوشید و برکند خاک/ ز سمّش زمین شد همه چاک چاک
نگارش درس چهاردهم
۱- با استفاده از جانبخشی، برای هر یک از کلمههای زیر یک جمله بنویسید.
زبان سبز: 📗 پاسخ: زبان سبز گلها، نشان از آمدن بهار داشت.
باغچه: 📗 پاسخ: باغچه کوچک خانه ما، آرام در گوشه حیاط آرمیده بود.
چمنزار: 📗 پاسخ: چمنزار خوشحال منتظر شکفتن گلهایش بود.
۲- تصویر زیر را در یک بند توصیف کنید. از جانبخشی برای زیباتر شدن توصیف خود استفاده کنید.
📗 پاسخ: رود پرخروش با جنبوجوش فراوان از میان دشت بیکران عبور میکرد که درخت او را صدا زد. رود به درخت سلامی کرد و از پرندههای روی شاخههای آن دعوت کرد تا نزدیک او بیایند و آبی گوارا بنوشند. پرندگان بازیکنان به سمت رود رفتند و خود را به آب زدند، بازی کردند و به درخت و گلها آب پاشیدند.
۳- تصوّر کنید در یک باغ پرگل ایستادهاید و چهچهی بلبل هم به گوش میرسد. گفتوگوی خیالی میان بلبل و گل را در یک بند بنویسید.
📗 پاسخ: بلبل با صدای زیبای خود مشغول خواندن آواز بود که گل او را صدا زد. بلبل با سخاوت نزدیک گل رفت و از او احوالپرسی کرد. گل گفت: من هم خیلی دوست دارم مانند تو به همهجا پرواز کنم و آواز بخوانم. بلبل جواب داد، اما تو زیبایی، اگر تو اینجا نباشی، این باغ زیبایی خود را از کجا بیاورد؟ گل لبخندی زد و از بلبل تشکر کرد.
جواب کارگاه نویسندگی درس چهاردهم
۱- حکایت «محبّت» را در یک بند خلاصه کنید.
📗 پاسخ: دو دوست باهم از بیابانی میگذشتند. یکی به دیگری سیلی زد. سیلیخورده روی شنها نوشت: «امروز بهترین دوست من بر چهرهام سیلی زد.» به راه خود ادامه دادند تا نزدیک یک رودخانه کمی استراحت کنند. سیلیخورده پایش لغزید و به داخل رود افتاد، دوستش او را نجات داد. سپس فردی که سیلی خورده بود روی صخره حک کرد: «امروز بهترین دوستم، جان مرا نجات داد.» دوستش از او علت را پرسید. فرد سیلیخورده جواب داد: «وقتی از تو رنجیدم، روی شنهای صحرا نوشتم تا باد، آن را پاک کند ولی وقتی تو به من محبّت کردی، آن را روی سنگ حک کردم تا هیچ تندبادی هم آن را پاک نکند و محبّت تو از یادم نرود.»
۲- خلاصهی آخرین داستانی را که خواندهاید، بنویسید.
📗 پاسخ: روزی دو برادر بر سر زمینی که پدرشان برای آنها به ارث گذاشته بود، به اختلاف خوردند. برادر بزرگتر کانال بزرگی بین دو زمین کشید و داخل آن آب انداخت تا ارتباط خود را با برادرش قطع کند. برادر کوچکتر هم نجاری آورد تا پرچینی بلند بین دو زمین بکشد تا هرگز برادرش را نبیند. زمانی که برای مشاهده نتیجه کار آمد، دید که نجار بین دو زمین به جای دیوار، پل ساخته است. آن دو برابر با یکدیگر آشتی کردند و از نجار بابت کارش تشکر کردند.
درک متن درس چهاردهم
الف) به جملههای زیر توجّه کنید.
– اگر پرسند که قصّه خوانی چند نوع است؟ بگوی دو نوع.
– بیشک دریاقلی اگر در آن شب سرنوشتساز، دچار ترس و تردید میشد و اگر تنها به نجات خود و خانوادهاش میاندیشید یا اگر اندکی کوتاهی میکرد؛ خدا میدانست چه اتّفاقات ناگواری میافتاد.
– موفّق میشوی، اگر تلاش کنی.
واژهی اگر معمولاً مفهوم شرط و تردید را بیان میکند.
ب) یک بند بنویسید و واژههای «اگر، ولی، امّا، و، زیرا، چون» را در آن به کار ببرید.
📗 پاسخ: امروز همراه مادرم به خرید رفتم تا اگر بار سنگینی داشت، به او کمک کنم. ما بعد از خرید به پارک رفتیم چون خریدهای مادرم زیاد نبود ولی ناگهان باران گرفت. ما حسابی خیس شدیم زیرا چتر به همراه نبرده بودیم اما هردو شاد و خندان بودیم و از باران لذت میبردیم.
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق زیر، خوشخط و زیبا بنویسيد. (این مورد توسط دانش آموز باید نوشته شود)
به بازیگری مانَد این چرخ مست که بازی برآرد به هفتاد دست
زمانی به دست ِ یکی ناسزا زمانی خود از درد و سختی رها
۲- از نقطهی شروع، پنج تا پنج تا خانهها را بشمارید و حروف به دست آمده را یادداشت کنید. وقتی به آخر شکل رسیدید، شمارش را از حرف آخر (و) شروع کنید و با حروف ردیف اوّل به همان ترتیب (پنجتایی) ادامه دهید. با کنار هم قرار دادن حروف، یک جملهی زیبا به دست میآید.
جمله: 📗 پاسخ: خنده یعنی اینکه دلها زنده است.
جواب درسهای بعدی نگارش ششم دانلود PDF کتاب نگارش ششم
اختصاصی_دانشچی