خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” آواز دهل از دور خوش است “

معنی ضرب المثل ” آواز دهل از دور خوش است “

آشنایی با معنی ضرب المثل آواز دهل از دور خوش است 🥁

معنی ضرب المثل آواز دهل از دور خوش است

آواز دهل از دور خوش است یعنی چه؟

در این پست با معانی و مفهوم اصلی ضرب المثل ایرانی و قدیمی ” آواز دهل از دور خوش است ” آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

دهل چیست؟

دُهُل نام یکی از سازهای کوبه ای موسیقی است. دهل طبلی بزرگ و دورویه‌ای که هر دو طرف آن پوستی از گاو یا گاومیش دارد، است. در متن‌های مختلف نام آن، داول، تاول و داوول آمده‌است. شکلی از آن به همراه سرنا در مناطق روستایی نواخته می‌شود. نوازنده، دهل را با ریسمانی که از شانه‌ها می‌گذرد به خود آویخته و با دو مضراب مختلف می‌نوازد.

برخی گفته‌اند انتهای مضراب دهل، پارچه‌ای گلوله‌ای شکل دارد ولی دهل را از یک طرف با چوب کلفتی به نام چنگال و از یک طرف با چوب باریک تری به نام دیرک نوازند. البته در نواحی جنوبی ایران مانند هرمزگان و اطراف آن دهل را با دو دست می‌نوازند.

در سیستان و خراسان دهل را به کمک یک دست که به دو انگشت آن دو قطعه چوب نسبتاً بلند به طول حدوداً ده سانتیمتر بسته شده و در دست دیگر به کمک یک چوب قوس دار مخصوص می‌نوازند. این ساز به همراه سرنا به ویژه در مراسم عروسی و شادی استفاده شده و بسیار اهمیت دارد. [۱]

معنی ضرب المثل آواز دهل از دور خوش است

۱- آواز دهل همان داشته های پوچ دیگران است که ما تنها فریب تعریف و تمجیدهای اطرافیان از آن را می خوریم ولی نزدیکتر که می شویم، چیز با ارزشی را نمی بینیم بلکه مانند دهل، طبلی تو خالی است که فقط سر و صدا راه انداخته است!

۲- به این معنی است که تا از نزدیک، چیزی را خودت ندیدی و تجربه نکردی، به خوب بودن آن اعتماد نکن.

۳- گاهی خوشی ها و نعمت های ظاهری را در زندگی دیگران میبنیم و حسرت می خوریم اما از درون زندگی آنها خبری نداریم چه بسا این خوشی ها فقط محدود به عکس ها و تصاویر فضای مجازی باشند.

۴- بعضی وقت ها، چیزهایی که آرزوی داشتنشان را می کنیم بی ارزش اند و مانند سرابی می مانند که هر چقدر نزدیکشان می شویم به چیزی نمی رسیم و دست خالی بر می گردیم.

پیشنهادی: ضرب المثل صورت را با سیلی سرخ نگه داشتن


اختصاصی- دانشچی

[۱]: ویکی پدیا

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *