خانه » پایه یازدهم » پاسخ سوالات درس پانزدهم فارسی یازدهم کبوتر طوق‌دار

پاسخ سوالات درس پانزدهم فارسی یازدهم کبوتر طوق‌دار

جواب به سوالات و فعالیت درس پانزدهم فارسی یازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس پانزدهم فارسی یازدهم کبوتر طوق‌دار

پاسخگویی به سوالات درس پانزدهم کتاب فارسی یازدهم کبوتر طوق‌دار صفحه ۱۲۳، ۱۲۴، ۱۲۵ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی یازدهم درس پانزدهم کبوتر طوق‌دار ( پاسخ گام به گام )

کارگاه متن‌پژوهی درس پانزدهم ص ۱۲۳

قلمرو زبانی ص ۱۲۳

۱- درباره کاربرد و معنای فعل «ایستاد» در جمله‌های زیر توضیح دهید.

 گرازان به تگ ایستاد.

📗 پاسخ: شروع کرد، آغاز کرد

صیاد در پی ایشان ایستاد.

📗 پاسخ: دوید

۲- چهار واژۀ مهمّ املایی از متن درس بیابید و معادل معنایی آنها را بنویسید.

📗 پاسخ: متصَیَّد: شکارگاه ـ تخلّص: رهایی ـ ثِقَت: اطمینان، خاطرجمعی ـ خایب: ناامید، بی‌بهره ـ طاعن: سرزنشگر، عیب‌جو ـ وقیعت: بدگویی، سرزنش، عیب‌جویی

۳- حال ازمتن درس نمونه‌ای دیگر برای حذف شناسه بیابید و بنویسید.

📗 پاسخ: کبوتران فرمانِ وی بکردند و دام برکندند و سرِ خویش گرفت.

قلمرو ادبی ص ۱۲۳

۱- تشبیهات را در بیت‌های زیر بیابید و در هر مورد، «مشبّه» و «مشبّهٌ به» را مشخّص کنید.

درفشان لاله در وی، چون چراغی / ولیک از دُودِ او بر جانْش داغی

📗 پاسخ: درفشان لاله در وی، چون چراغی ← تشبیه (لاله ← مشبه ـ چراغ ← مشبه‌به)

شقایق بر یکی پای ایستاده / چو بر شاخِ زمرّد، جامِ باده

📗 پاسخ: بیت ← تشبیه (شقایق بر یکی پای ایستاده ← مشبه ـ جامِ باده بر شاخِ زمّرد ← مشبه به)

۲- در عبارت زیر، «استعاره» را بیابید.

چون او را در بندِ بلا بسته دید، زه آبِ دیدگان بگشاد و بر رخسار، جوی‌ها براند.

📗 پاسخ: جوی استعاره از اشک فراوان

۳- از متن درس، کنایه های معادلِ مفاهیم زیر را بیابید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

انسان با تجربه (گرم و سردِ روزگار دیده)

نا امید شدن (خایب)

قلمرو فکری ص ۱۲۴

۱- معنی و مفهوم عبارت زیر را به نثر روان بنویسید.

در وقتِ فراغْ موافقت اَولی‌تر، و اِلّا طاعِنان مجالِ وقیعت یابند.

📗 پاسخ: هنگام آسایش، همراهی با آنان شایسته‌تر است در غیر این صورت سرزنش‌کنندگان فرصت بدگویی می‌یابند.

۲- مفهوم قسمت‌های مشخّص شده را بنویسید.

الف) مرا نیز از عهدۀ لوازمِ ریاست بیرون باید آمد و مواجبِ سیادت را به ادا رسانید.

📗 پاسخ: حق رهبری را باید ادا کنم و وظایف رهبری را انجام دهم.

ب) مگر تو را به نفَْسِ خویش حاجت نمی‌باشد و آن را بر خود حقّی نمی‌شناسی؟

📗 پاسخ: آیا تو برای جان خودت ارزشی قائل نیستی؟

۳- هریک از بیت‌های زیر، با کدام قسمت درس ارتباط مفهومی دارد؟

مروّت نبینم رهایی ز بند / به تنها و یارانم اندر کمند     سعدی

📗 پاسخ: می‌ترسم که اگر از گشادن عُقده‌های من آغاز کنی، ملول شوی و بعضی از ایشان در بند بمانند.

دوستان را به گاه سود و زیان / بتوان دید و آزمود توان    سنایی

📗 پاسخ: چون ایشان حقوقِ مرا به طاعت و مناصحت بگزاردند و به معونت و مظاهرتِ ایشان از دستِ صیّاد بجستم، مرا نیز از عهده لوازم ریاست بیرون باید آمد و مواجبِ سیادت را به اَدا رسانید.

در وقتِ فراغْ موافقت اَولی‌تر، و اِلّا طاعِنان مجالِ وقیعت یابند.

۴- دو شخصیت زیر را بر مبنای این داستانِ تمثیلی، تحلیل نمایید و ویژگی‌های شاخص آنها را بنویسید.

زاغ:📗 پاسخ: راوی داستان است که صبور است و در کارها شتاب نمی‌کند، آینده‌نگر و عبرت‌آموز است.

مُطَوَّقه:📗 پاسخ: رهبری دانا، آینده‌نگر، باتدبیر، متعهد و مسئولیت‌پذیر که قدر پیروان مطیع خود را می‌داند و به خوبی به وظایفش آشنا است.

گنج حکمت «مهمانِ ناخوانده» ص ۱۲۵

دانش‌آموز عزیز برای خواندن معنی متن «مهمانِ ناخوانده» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.

» معنی گنج حکمت مهمانِ ناخوانده

جواب درس‌های بعدی فارسی یازدهم دانلود PDF کتاب فارسی یازدهم
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *