خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس هفدهم نگارش ششم ستاره‌ی روشن

پاسخ سوالات درس هفدهم نگارش ششم ستاره‌ی روشن

جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم نگارش ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هفدهم نگارش ششم ستاره‌ی روشن

پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب نگارش ششم ستاره‌ی روشن صفحات ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش ششم درس هفدهم ستاره‌ی روشن ( پاسخ گام به گام )

املا و دانش زبانی درس هفدهم

۱- از متن درس، بندهایی را که هر دو واژه‌ی مشخّص شده در آن به کار رفته است، پیدا کنید و بنویسید. کلمات به کار رفته با رنگ قرمز مشخص شده است.

الف) وصیّت، عزّوجل

📗 پاسخ: گفت: وصیت می‌کنم شما را که، خدای عزّوجلَّ، به یگانگی شناسید و وی را اطاعت دارید و بدانید که کردار زشت و نیکوی شما را می‌بیند و آچه در دل دارید، می‌داند و زندگانی شما به فرمان اوست.

ب) زینهار، حرام

📗 پاسخ: نیکویی گویید و نیکوکاری کنید که خدای، عَزَّوَجَلّ، که شما را آفرید برای نیکی آفرید و زینهار تا بدی نکنید و از بدان دور باشید که بدکننده را زندگانی، کوتاه باشد و پارسا باشید و چشم و گوش و دست از حرام و مال مردمان، دور دارید.

۲- با توجّه به حروف نوشته شده در جدول، واژه‌های چهار حرفی را از متن درس پیدا و جدول را کامل کنید. (از تکرار واژه‌ها بپرهیزید.)

📗 پاسخ: دریغ، وصیت، بهشت، حکیم، خدای، بدخو، علما، حکما

۳- واژه‌های متضاد را در ابیات و عبارت‌های زیر بیابید.

الف) سخن در میان دو دشمن، چنان گوی که اگر دوست گردند، شرم‌زده نشوی. (سعدی)

📗 پاسخ: دشمن ≠ دوست

ب) موج ز خود رفته‌ای، تیز خرامید و گفت: هستم اگر می‌روم، گر نروم نیستم. (اقبال لاهوری)

📗 پاسخ: هستم ≠ نیستم، خودرفته ≠ خرامید (عصبانی، آرام)، می‌روم ≠ نروم

پ) دوستان و دشمنان را می‌شناسم من، زندگی را دوست دارم، مرگ را دشمن. (اخوان ثالث)

📗 پاسخ: دوستان ≠ دشمنان، زندگی ≠ مرگ، دوست ≠ دشمن

نگارش درس هفدهم

۱- عبارت‌های زیر را مانند نمونه، به نثر ساده‌ی امروز، برگردانید.

نثر کهن نثر ساده‌ی امروز
نخست کسی، من باشم که بدو گِرَوَم. من نخستین فردی باشم که به او ایمان آورم.
نیکویی گویید و زینهار بدی نکنید. سخن خوب بگویید و هوشیار باشید که بدی نکنید.
راست گفتن پیشه کنید. همیشه راستگو باشید.

۲- عبارت زیر را در یک بند، کامل کنید.

از دروغ گفتن دور باش چون دروغ 📗 پاسخ: مانند یک نقطه سیاه در روح ما باقی می‌ماند و کم‌کم تمام روح ما را سیاه می‌کند. دروغ ما را در گرداب خودش غرق می‌کند و زمانی که غرق شویم، نجات یافتن از آن بسیار سخت است. دروغ گفتن کم‌کم تبدیل به عادت شده و حتی در مواردی که نیاز نیست هم دروغ می‌گوییم.

جواب کارگاه نویسندگی درس هفدهم

۱- حکایت «نردبان‌فروش» از عبید زاکانی را بخوانید و برداشت خود را از آن در چند سطر بنویسید.

شخصی به کمک نردبان در باغ دیگری می‌رفت تا میوه بچیند، صاحب باغ سر رسید و گفت: «در باغ من چه کار داری؟»

آن شخص گفت: «نردبان می‌فروشم.»

گفت: «نردبان در باغ من می‌فروشی؟»

گفت: «نردبان از آنِ من است، هرجا که خواستم می‌فروشم.»

📗 پاسخ: شخصی که برای دزدیدن میوه با یک نردبان به باغی رفته بود با دیدن صاحب باغ به دروغ به او می‌گوید که برای فروختن نردبان به آنجا رفته است و چون دروغ بزرگی گفته بود، صاحب باغ به سرعت می‌فهمد و به او می‌گوید که نردبان را در باغ من می‌فروشی؟ این حکایت به این معنی است که افراد دروغگو به موقعیت توجهی نمی‌کنند و دروغ خود را چه کوچک یا بزرگ باشد بر زبان می‌آورند. و وقتی شخص مقابل به دروغ آنها پی برد، بازهم عذرخواهی نکرده و با آوردن دلایل غیرمنطقی سعی در توجیه کار خود دارند.

۲- مفهوم ضرب‌المثل «به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی است» را در یک بند توضیح دهید.

📗 پاسخ: به این معنی است که نوشته ما به پایان رسید، اما حرف‌های ما هنوز تمام نشده است. در مواقعی که مطلب آنقدر بزرگ است که زمان کافی برای بیان آن نداریم، از این ضرب‌المثل استفاده می‌کنیم.

درک متن درس هفدهم

الف) گاهی «تا» مفهوم فاصله‌ی زمانی و مکانی را بیان می‌کند. به نمونه‌های زیر، توجّه کنید:

– از تهران تا شیراز فقط دشت و طبیعت را تماشا کردم.

– از صبح تا شب، کار می‌کنیم.

ب) گاهی کلمه‌ی «تا» به مفهوم «وقتی که، زمانی که و همین که، برای اینکه» به کار می‌رود. به نمونه‌های زیر، توجّه کنید:

– تا او را دیدم، همه‌ی پرسش‌ها را فراموش کردم.

– خیلی دویدم که به موقع برسم؛ تا رسیدم، آنها رفته بودند.

پ) گاهی «تا» واحدِ شمارش هم هست. مثال:

– او هر روز، بیست تا نان می‌گرفت.

– به کتاب‌فروشی رفتم و دو تا کتاب خریدم.

ت) مفهوم «تا» را در هر یک از جمله‌های زیر، بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

آنها دام و تله می گذارند تا تو را در دام بیندازند. برای اینکه

می‌خواهم به مهدی کمک کنم تا درس‌هایش را بهتر یاد بگیرد. برای اینکه

از شام تا سحر بیدار بود. فاصله زمانی

تا کنون چند تا کتاب خوانده‌ای. فاصله زمانی ـ واحد شمارش

تا شام، نیفتاد صدای تبر از گوش. فاصله زمانی

هنر و سرگرمی درس هفدهم

۱- از روی سرمشق زیر، خوش‌خط و زیبا بنویسید. (این مورد توسط دانش آموز باید نوشته شود)

زمانی دهد تخت و گنج و کلاه        زمانی غم و رنج و خواری و چاه

چـنین است، هر چند مانیـم دیـر     نـه پـیـل سـرافـراز مـانـَد نـه شـیـر

۲- برای جدول زیر، سؤالات مناسب طرح کنید.

۱- 📗 پاسخ: درختی بلند و زیبا و مقاوم که نماد زندگی است، ولی میوه ندارد.

۲- 📗 پاسخ: مرتب، منظم و آرایش کرده.

۳- 📗 پاسخ: آتش را شعله‌ور ساخت یعنی آتش را…

۴- 📗 پاسخ: نور و روشنایی.

۵- 📗 پاسخنام دیگر آن دروغ‌سنج است.

۶- 📗 پاسخارزشمند و نفیس

 

جواب درس‌های بعدی نگارش ششم دانلود PDF کتاب نگارش ششم


اختصاصی_دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *