خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس هفتم فارسی ششم درس آزاد (فرهنگ بومی ۱)

پاسخ سوالات درس هفتم فارسی ششم درس آزاد (فرهنگ بومی ۱)

جواب به سوالات و فعالیت درس هفتم فارسی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هفتم فارسی ششم درس آزاد (فرهنگ بومی 1)

پاسخگویی به سوالات درس هفتم کتاب فارسی ششم درس آزاد صفحه ۵۴، ۵۵، ۵۷ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی ششم درس هفتم درس آزاد (فرهنگ بومی ۱)

📗 پاسخ: تمدن ایران دارای پیشینه غنی فرهنگی می‌باشد. این فرهنگ از گذشته تا امروز با وجود تغییراتی که در  تاریخ، سیاست و جغرافیا رخ داده، حفظ شده و در آداب و رسوم، در لهجه‌ها، در آثار باستانی و تاریخی و همچنین در سینه اقوام گوناگون این سرزمین نسل به نسل نگهداری و به نسل‌های بعد منتقل شده و خواهد شد.

عشق به میهن، دفاع از هم‌وطن، و فداکردن جان و مال برای سرافرازی ایران، ریشه در همین فرهنگ غنی دارد.

از طرفی ایران دارای منابع طبیعی و معادن گرانبهایی مثل معادن نفت و گاز و سنگ و فلزات است که باعث شده بعضی کشورها همواره دنبال به دست آوردن این منابع طبیعی باشند. گاهی از طریق هجوم نظامی و گاهی از طریق هجوم فرهنگی و رخنه در اعتقادات مردم.

اما آنچه نصیب این کشورهای طمع‌کار شده، فقط شکست و ناامیدی از تسلط بر ایران بوده است.

درباره ایستادگی مردم در مقابل حمله‌های مغول، حملة کشورهای فرانسه، پرتغال، روسیه، انگلیس و عراق به این کشور برای به تاراج بردن سرمایه‌های مادی و معنوی این سرزمین سرگذشت‌های زیادی خوانده‌ایم.

این مقاومت و هم‌یاری فقط در برابر هجوم دشمن نبوده است بلکه قصه ایثار و فداکاری ایرانیان در برابر حوادث نیز زبانزد خاص و عام است. خواندن دوباره سرگذشت قهرمانان این سرزمین نه تنها خسته‌کننده نیست بلکه همیشه نکته‌ای آموزنده در آنها وجود دارد که می‌تواند روشنای راه آیندگان قرار گیرد.

در اینجا قصه دو نوجوان قهرمان این سرزمین را بیان می‌کنیم که با گذشتن از خود اثبات کردند که سرمایه‌های این ملت نه قابل تاراج است و نه تغییردادنی.

سرمایه‌های این ملت از درون گهواره‌ها در سینه نوزادان قرار داده شده، رشد کرده، پرورش یافته و بالاخره شیرمردان و شیرزنان ایرانی را به وجود آورده که هیچ حادثه‌ای را یارای مقاومت در برابر ایشان نیست.

این ملت همیشه پیروز است و سربلند، بدی و زشتی را با اشاره‌ای بیرون می‌ریزد و فریاد «زنده باد ایران اسلامی» و «زنده باد ایرانی قهرمان» سر می‌دهد.

قصه اول: جوانمردی از قم

محمد حسین فهمیده فرزند محمد تقی در سال ۱۳۴۶ در شهر قم به دنیا آمد. دوران کودکی را در کانون پر مهر خانواده خود سپری کرد.

وقتی جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ملت ایران آغاز شد، او مشتاقانه خود را به جبهه‌های نبرد رساند. اما هنوز سنش کم بود و به او اجازه ماندن نمی‌دادند.

برای اثبات لیاقت خود، میان نیروهای عراقی رفت و با لباس و اسلحه عراقی‌ها برگشت و توانمندی خود را به همه ثابت کرد و با اراده محکم، اجازة ماندن در جبهه‌های جنگ را گرفت.

در ۸ آبان ماه سال ۱۳۵۹، متوجه حرکت ۵ دستگاه تانک عراقی به طرف رزمندگان به منظور محاصره آنها شد. تعدادی نارنجک به کمرش بست و به زیر تانک رفت و با همه عشق و علاقه‌ای که به حفظ میهن و نظام داشت، برای همیشه آسمانی شد.

نیروهای عراقی به تصور اینکه منطقه مین‌گذاری شده یا مورد حمله نیروهای ایرانی واقع شده‌اند، عقب‌نشینی کردند و محاصره‌ای صورت نگرفت.

امام خمینی(قدس سره) در پیامشان به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چنین فرمود:

«… رهبر ما آن طفل سیزده‌ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید».

قصه دوم: شیرمردی از ایذه

در ۱۸ شهریور سال ۱۴۰۰ در شهر ایذه خوزستان، صدای مهیبی شنیده می‌شود. گاز پیک‌نیکی در یکی از خانه‌ها منفجر شده و دو خانم در شعله‌های آتش گرفتار می‌شوند.

قبل از رسیدن نیروهای آتش‌نشان، علی لندی نوجوان ۱۵ ساله‌ای که میهمان یکی از همسایه‌ها است، با دیدن این صحنه سیاوش‌وار به میان آتش می‌رود، گاز پیک‌نیکی را به بیرون پرتاب می‌کند و خانم‌ها را از میان شعله‌های آتش نجات می‌دهد.

نیروهای آتش‌نشان و امداد می‌رسند و مجروحان به بیمارستان منتقل می‌شوند. علی لندی، دلیرمرد ایران، بعد از تحمل چند روز جراحات ناشی از سوختگی، همراه ملائکه به آسمان پر می‌کشد و در جوار رحمت حق آرام می‌گیرد.

این بود گوشه‌ای از قصه همیشگی غیرت، جوانمردی و شجاعت مردم این سرزمین که فراز و نشیب‌ها او را از پا درنیاورده و استوار و محکم پیش می‌رود و آینده‌ای روشن را امیدوار است.

درک مطلب درس هفتم ص ۵۵

۱- علت حمله کشورهای بیگانه به ایران چیست؟

📗 پاسخ: ایران سرزمین سرمایه‌های گرانبها است. وجود منابع طبیعی و معادن نفت و گاز و سنگ و نمک و فلزات گرانبها، باعث شده که کشورهای بیگانه به طمع به‌دست آوردن این سرمایه‌ها گاه و بیگاه به این کشور حمله می‌کنند و در صدد تصرف آن برآیند.

در دوران اخیر از آنجا که از حمله‌های مسلحانه و فیزیکی ناامید شده‌اند به طرح حمله به فرهنگ و ریشه این مردم پرداخته‌اند تا با نابودی اعتقادات و هویت این ملت موفق به تسلط بر جان و مال و سرمایه‌های ملی آنان شوند. به امید خدا ملت ایران همچنان هوشیارانه، در مبارزه با این حمله‌های زیرکانه نیز پیروز خواهند شد.

۲- آیا شما قهرمانان دیگری از ایران زمین سراغ دارید؟

📗 پاسخ: بله شهدای انقلاب، شهدای آتش‌نشان، شهدای هلال احمر، شهدای کادر درمان، شهدای مدافع حرم و شهدای دفاع مقدس همه و همه قهرمانان این کشورند که با خون خویش درخت کشور ایران و هویت ایرانی اسلامی را آبیاری کردند. به چند شهید بزرگوار اشاره می‌کنم:

بهنام محمدی نوجوان ۱۳ ساله خرمشهری که در آغاز جنگ شجاعت‌ها و فداکاری‌های زیادی از خود نشان داد و شهید شد.

شهید احمد سلیم آبادی یکی از شهدای مدافع سلامت که در راه نجات بیماران کرونایی، شهید شد.

شهید علیرضا سفی زاده یکی از شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو که با نثار جان خویش افراد زیادی را از خطر آوار نجات داد.

خوانش و فهم ص ۵۷

۱- در بیت «گر رسد دشمنی برای وطن          جان و دل، رایگان بیفشانیم»، واژه‌ی «دشمنی» با چه آهنگی خوانده می‌شود؟ چرا؟

📗 پاسخ: باید با شور و حرارت و با لحن حماسی و سلحشورانه خوانده شود چون در این بیت احساسات وطن‌دوستی انسان بیان می‌شود.

۲- چرا در بیت سوم عنوان شده است که «یادگار قدیم دورانیم»؟

📗 پاسخ: وطن ما ایران، دارای پیشینه‌ای کهن و غنی است که فرهنگ و اندیشه امروز ما از آن دوران سرچشمه می‌گیرد، بنابراین می‌توان گفت نسل امروز، یادگار قدیم دوران گذشته است.

جواب درس‌های بعدی فارسی ششم دانلود PDF کتاب فارسی ششم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *