جواب به سوالات و فعالیت درس هشتم مطالعات اجتماعی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هشتم کتاب مطالعات اجتماعی ششم انرژی را بهتر مصرف کنیم صفحات ۴۰، ۴۱، ۴۲ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی ششم درس هشتم انرژی را بهتر مصرف کنیم ( پاسخ گام به گام )
فعّالیت ۱ درس هشتم
آیا تاکنون از وسایلی که با انرژی خورشیدی کار میکنند مانند ماشین حساب نوری استفاده کردهاید؟ اگر از این نمونه وسایل دارید به کلاس بیاورید و آنها را با وسایلی که با باتری کار میکنند، مقایسه کنید و مزیت آنها را بگویید.
📗 پاسخ: انرژی خورشیدی تمام نشدنی است و انرژی پاک و بدون آلودگی محسوب میشود و هیچ ضرری برای طبیعت یا انسان ندارد، همچنین این انرژی رایگان و خدادای است. اما انرژیهای دیگر مانند باتری، تمام شدنی هستند، برای داشتن آن باید هزینه پرداخت کنیم، مصرف آنها یا دور انداختن آن پس از تمام شدن، آلودگی ایجاد میکند و حتی گاهی این آلودگیها بسیار برای طبیعت و انسان مضر هستند.
فعّالیت ۲
کاربرگهی شمارهی ۱۱ را کامل و انواع انرژیها را با هم مقایسه کنید.
کاربرگهی ۱۱: مقایسهی انواع انرژی
انواع انرژی را با هم مقایسه و جدول را کامل کنید.
انرژی بسیار زیادی تولید میکند – هزینهی تحقیقات و وسایل نصب آن گران است – تمام نمیشود و قابل تجدید است – آلودگی ندارد – موجب آلودگی محیطی میشود – ذخیرهی آن تمام میشود و غیرقابل تجدید است – ارزان است – زبالههای اتمی برای محیط زیست خطرناک است.
انرژی | خوبیها (مزایا) | بدیها (معایب) |
نفت | مثال:
ارزان است. |
ذخیرهی آن تمام میشود و غیرقابل تجدید است.
موجب آلودگی محیط میشود. |
خورشیدی | تمام نمیشود و قابل تجدید است.
آلودگی ندارد. |
هزینهی تحقیقات و وسایل نصب آن گران است. |
گاز | ارزان است. | ذخیرهی آن تمام میشود و غیرقابل تجدید است.
موجب آلودگی محیطی میشود. |
باد | تمام نمیشود و قابل تجدید است.
آلودگی ندارد. |
هزینهی تحقیقات و وسایل نصب آن گران است. |
آب جاری | آلودگی ندارد.
تمام نمیشود و قابل تجدید است. |
هزینهی تحقیقات و وسایل نصب آن گران است. |
انرژی هستهای (اتمی) | انرژی بسیار زیادی تولید میکند. | زبالههای اتمی برای محیط زیست خطرناک است. |
فعّالیت ۳
اگر به اینترنت دسترسی دارید، با راهنمایی معلّم به پایگاه «سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق ایران (ساتـــبا)» (www.satba.gov.ir) بروید؛ و در بخش «کودک و انرژی» از جورچین، قصّه، بازیهای رایانهای و انواع سرگرمیهای مربوط به انرژی استفاده کنید.
فعّالیت ۴
با افراد سالمند خانواده یا فامیل گفتوگو کنید و بپرسید در زمان گذشته، گرم کردن خانه، پخت و پز و حمل و نقل چه تفاوتهایی با امروز داشته است و آیا آنها نیز از این همه وسایل خانگی برقی استفاده میکردهاند؟ از این مصاحبه چه نتیجهای گرفتید؟ در کلاس بیان کنید.
📗 پاسخ:
در گذشته برای گرم کردن خانهها از کرسی استفاده میشد. آنها ذغال را گداخته میکردند و داخل یک منقل میریختند، سپس منقل را زیر کرسی قرار میدادند تا گرمای زیر کرسی فراهم شود. از دیگر وسایل گرمایش خانهها والور و بخاری نفتی بود.
پخت و پز معمولاً روی چراغهای سه فتیلهای یا والورها انجام میگرفت. اگر کسی اجاق گاز داشت به دلیل نبودن گاز لولهکشی، از کپسولهای گاز استفاده میکرد.
حمل و نقل نیز توسط اسب و درشکه و گاهی دوچرخه انجام میگرفت. اما مردم بیشتر مسافتها را معمولاً پیاده طی میکردند. بعدها که کمی تکنولوژی پیشرفت کرد، ماشین دودی برخی مسیرها را برای آنها کوتاهتر کرد.
همان طور که مشخص شد، استفاده از سوختهای فسیلی و برق در گذشته بسیار کم بود. بنابراین هوا پاکتر بود و مردم زندگی سالمتری داشتند.
فعّالیت ۵
کاربرگهی شمارهی ۱۲ را انجام دهید.
کاربرگهی ۱۲: مراقبت از مصرف انرژی
همراه با اعضای خانواده در مصرف درست انرژی همکاری کنید و در مدّت یک هفته کارهایی را که در این زمینه انجام دادهاید، در جدول بنویسید.
روز و تاریخ | کارهایی که برای مصرف صحیح انرژی انجام دادیم |
جمعه
۲۶/۱۰/۱۳۹۳ |
– مراقب بودیم درها باز نماند تا گرمای بخاری به هدر نرود.
– لامپهای اضافی را خاموش کردیم. |
شنبه
۱۷/۱۰/۱۴۰۱ |
– کمتر در یخچال را باز و بسته کردیم.
– لاستیک دور در یخچال که فرسوده شده بود را تعویض کردیم. |
یکشنبه
۱۸/۱۰/۱۴۰۱ |
– دریچههای کولر را با نایلون پوشاندیم تا هوای سرد وارد خانه نشود.
– دور پنجرههای خانه درزگیر چسباندیم تا گرمای خانه بیرون نرود. |
دوشنبه
۱۹/۱۰/۱۴۰۱ |
– به جای زیاد کردن بخاری، لباس گرم پوشیدیم.
– لامپهای رشتهای را با LED تعویض کردیم تا برق کمتری مصرف شود. |
سه شنبه
۲۰/۱۰/۱۴۰۱ |
– پدرم به جای استفاده از ماشین شخصی، با مترو به محل کارش رفت.
– شبها سهراهیهای برق را خاموش میکردیم. |
چهارشنبه
۲۱/۱۰/۱۴۰۱ |
– جلوی در ورودی یک پرده ضخیم آویزان کردیم.
– لامپ اتاقهایی که استفاده نمیکردیم را خاموش کردیم. |
پنج شنبه
۲۲/۱۰/۱۴۰۱ |
– از لوازم برقی پر مصرف در زمان کم باری برق استفاده کردیم.
– به جای استفاده مداوم از جاروبرقی، از جارو دستی استفاده کردیم. |
جمعه
۲۳/۱۰/۱۴۰۱ |
– آبگرمکن را روی درجه کمتری تنظیم کردیم.
– یکی از بخاریهای اضافی را خاموش کردیم. |
فعّالیت ۶
با کمک خانواده، قبض گاز و قبض برق خانهتان را دو نوبت بخوانید و مقایسه کنید.
نکات مربوط به مصرف درست سوختهای فسیلی و برق را بنویسید و در جای مناسب در خانه نصب کنید.
پاسخ این دو مورد به عهدهی دانشآموز است.
فعّالیت ۷
تصور کنید شما ٥٠ سال بعد به دنیا آمدهاید و سوختهای فسیلی تمام شده و انرژیهای جدید جایگزین آنها شده است. یک روز زندگی خودتان را با توجه به انرژیهای نو شرح دهید و بنویسید.
📗 پاسخ:
– دیگر از بنزین و گازوئیل برای سوخت وسایل نقلیه استفاده نمیشود و انرژی آنها به وسیلهی برق و انرژی خورشیدی تأمین میشود.
– برق مورد استفاده ما دیگر از روشهای سنتی تأمین نمیشود و ما از برق اتمی استفاده میکنیم.
– پنلهای خورشیدی روی سقف همهی خانهها نصب شده و از انرژی تولید شدهی آن استفادههای گوناگون میشود.
– همه خانهها سیستم گرمایش از کف زمین را دارند و این گرما به وسیلهی برق اتمی تأمین میشود.
– اجاق گاز خانهها همه الکتریکی شده و کسی از گاز برای پخت و پز استفاده نمیکند.
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی ششم
دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی ششم