جواب به سوالات و فعالیت درس ششم نگارش دوازدهم نظری ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس ششم کتاب نگارش دوازدهم نگارش علمی: مقالهنویسی (۲) صفحات ۹۷، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۴ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش دوازدهم درس ششم نگارش علمی: مقالهنویسی (۲) ( پاسخ گام به گام )
فعالیت صفحه ۹۷ درس ششم
کتابنامه کتاب نگارش را ضمن توجّه به ارائه مطالب در معرفی هر منبع بررسی کنید.
📗 پاسخ: در کتابنامه کتاب نگارش دوازدهم، ترتیب فهرست منابع به درستی رعایت شده و اطلاعات مطابق با استاندارهای درج منابع در اختیار خواننده قرار گرفته است. به عنوان مثال:
اسلامی ندوشن، محمّدعلی. (۱۳۹۲). روزها. (چاپ چهارم). انتشارات یزدان.
فعالیت صفحه ۱۰۰
مقالۀ «سنگی زیرآب» را در پیوست کتاب مطالعه کنید و چکیده و کلیدواژههای آن را بنویسید. در نوشتن چکیده به موارد زیر دقتّ داشته باشید:
طرح هدف طرح روش کار
طرح یافتههای اصلی ارائۀ مهمترین نتیجه
چکیده:
📗 پاسخ: در این مقاله به شرح یکی از غزلات هوشنگ ابتهاج متخلص به هـ.ا سایه، پرداخته شده است. هوشنگ ابتهاج در نوسرایی طبعآزمایی کرده است. وی با فصاحت زبان و قوت بیان سرودههایی دارد که نظر هر خوانندهای را به خود جلب میکند. شعر مرجان از سرودههای زیبای اوست که در این مقاله به شرح آن پرداخته شده است. شاعر به دلیل زندگی در شمال کشور، شعرهایی سروده است که رنگ دریا و جنگل و متعلقات آن به خوبی با خواندن اشعار، قابل لمس است.
در مصراعهای این شعر، مرجان به گونهای توصیف شده است که هیچکس تا به حال از این دیدگاه به آن نگاه نکرده است. پایان یافتن همۀ مصراعها (به جز یکی) به هجاهای بلند و حتّی هجاهایی معادل سه هجای کوتاه، سبب میشود آهنگ هر مصراع به آرام و سکون بینجامد که با حالت انزوا و تنهایی و غمزدگی مرجان کمال تناسب را دارد. شاید منظور از این سنگ در ظلمت گرفتار و خاموش و بیغمگسار خود شاعر و کسانی امثال او باشد.
کلیدواژهها: هوشنگ ابتهاج، شاعر، غزل، نوسرایی، مرجان، دریا
فعالیت صفحه ۱۰۰
دربارۀ کلیدواژههای مقاله «یادگیری معنادار» با یکدیگر گفتوگو کنید.
📗 پاسخ: آموختیم که کلیدواژهها باید کاملاً مرتبط با متن مقاله بوده و با سرفصلها تناسب داشته باشد. این لغات باید حداقل یکی از ویژگیهای زیر را داشته باشند:
۱- بیان نکته مهم مقاله
۲- پی بردن به موضوع اصلی با مطالعه کلیدواژه
۳- بیانگر موضوعات جزئی و مهم مقاله
کلیدواژههای مقاله یادگیری معنادار: یادگیری، معناداری، به خاطرسپاری، یادگیری معنادار
کارگاه نوشتن درس ششم
تمرین (۱) فهرست منابع کتابهای درسی خود را ببینید و با یکدیگر مقایسه کنید.
📗 پاسخ: در فهرست منابع همه کتابهای درسی، شیوه صحیح فهرستنویسی رعایت شده است. اما هیچکدام از این منابع مشابه دیگری نیستند. هر کتاب در زمینه تخصصی خود دارای منابعی است. از مقایسه آنها درمییابیم برای نگارش هر کتاب یا مقاله باید به بخشهای مختلف موضوع مرتبط با آن مراجعه کنیم تا همه جوانب موضوع مورد نظر را مطالعه کرده و کتاب یا مقاله دقیقتری بنویسیم.
تمرین (۲) چکیده، کلیدواژهها و فهرست منابع مقالهای را که در درس گذشته تنظیم کردهاید، بنویسید.
📗 پاسخ: چکیده:
جواهردوزی شاید نامی باشد که به تازگی با آن آشنا شده باشیم. اما طی تحقیقات صورت گرفته این حرفه و هنر از سالهای بسیار دور همراه ما بوده است. به طور کلی به دوخت هر نوع تزئیناتی اعم از سنگ، پولک، نگین، منجوق، ملیله و… روی پارچه و یا درست کردن تزئینات مورد استفاده بانوان مانند سنجاق سینه با بهرهگیری از این وسایل، جواهردوزی میگویند. بسیاری افراد از طریق این حرفه کسب درآمد میکنند و امروزه به یکی از مشاغل پردرآمد برای بانوان تبدیل شده است.
کلیدواژهها: جواهردوزی، هنر، تزئین، کسب درآمد، بانوان
منابع:
امیریان، آفاق. (۱۳۹۴). جواهردوزی. (چاپ دوم). انتشارات هنرهای ابریشم.
پرتوآذر، فهیمه. (۱۳۹۳). دنیای هنر. (چاپ دوازدهم). انتشارات بینالمللی حافظ.
مطالعه مجموعهای از مقالات جواهردوزی در اینترنت.
حکایتنگاری
حکایت زیر را بخوانید و آن را به زبان ساده بازنویسی کنید.
سوداگری بار آبگینه داشت. یکی از باجگیران عنان بارگیرش بگرفت و بر آن بارِ آبگینه چوب دست خویش محکم فروکوفت و گفت: «ای رفیق، چه در بار داری؟» گفت: «اگر چوب دیگر زنی، هیچ!»
📗 پاسخ: تاجری بار شیشه داشت و از صحرا عبور میکرد. در مسیر، راهزنان راه او را بستند و افسار اسبش را در دست گرفتند. یکی از راهزنان با چوبدستی خود محکم به بار تاجر کوبید و از او پرسید: «ای رفیق، چه باری را حمل میکنی؟» تاجر که صدای شکسته شدن شیشهها را شنیده بود پاسخ داد: «اگر یک بار دیگر عصایت را روی بار بکوبی، دیگر چیزی نخواهم داشت!»
جواب درسهای بعدی نگارش دوازدهم دانلود PDF کتاب نگارش دوازدهم