خانه » پایه دوازدهم » پاسخ سوالات درس شانزدهم فارسی دوازدهم کباب غاز

پاسخ سوالات درس شانزدهم فارسی دوازدهم کباب غاز

جواب به سوالات و فعالیت درس شانزدهم فارسی دوازدهم نظری ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس شانزدهم فارسی دوازدهم کباب غاز

پاسخگویی به سوالات درس شانزدهم کتاب فارسی دوازدهم کباب غاز صفحات ۱۴۱، ۱۴۲، ۱۴۷ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی دوازدهم درس شانزدهم کباب غاز ( پاسخ گام به گام )

کارگاه متن‌پژوهی درس شانزدهم ص ۱۴۱

قلمرو زبانی ص ۱۴۱

۱- مترادف واژه‌های زیر را بنویسید.

معهود 📗 پاسخ: (مورد عهد واقع شده، معروف، دیده و شناخته شده)

بحبوحه 📗 پاسخ (میان و وسط چیزی یا امری)

وجنات 📗 پاسخ: (چهره، رخسار)

۲- در هریک از بندهای پنجم و یازدهم، سه واژه مهمّ املایی بیابید و بنویسید.

📗 پاسخ:

غاز معهود، اعلا، مخلّفات، بی‌نظیر، دیلاق، بدقواره

بادی امر، نشخوار، معقول، سرسری، ضعیف، شبستان، درصدد

۳- در عبارت زیر، «مفعول» و «مسند» را مشخّص کنید.

«آثار شادی در وَجَناتش نمودار گردید.» گفتم: «چرا نمی‌آیی بنشینی؟»

📗 پاسخ:

مفعول: چرا نمی‌آیی بنشینی؟

مسند: نمودار

۴- از متن درس برای کاربرد انواع حرف ربط یا پیوند (وابسته‌ساز ـ هم‌پایه‌ساز) نمونه‌های مناسب بیابید.

📗 پاسخ:

پیوند وابسته‌ساز: خودت بهتر می‌دانی که در این شب عیدی مالیّه از چه قرار است ـ تصدیق بفرمایید که اگر تقصیری هست با شماست نه با من.

پیوند هم‌پایه‌ساز: شب عید نوروز بود و موقع ترفیع رتبه ـ یک روز یک دسته بیایند و بخورند و فردای آن روز دسته‌ای دیگر.

قلمرو ادبی ص ۱۴۲

۱- مفهوم کنایه‌های زیر را بنویسید.

پشت دست داغ کردن: 📗 پاسخ: دیگر دنبال کاری نرفتن، عبرت گرفتن

سماق مکیدن: 📗 پاسخ: کار بی‌حاصل کردن، انتظار بیهوده کشیدن

چند مرده حلّاج بودن: 📗 پاسخ: چه میزان توانایی داشتن

۲- کدام ویژگی‌های نثر نویسنده، بر تأثیرگذاری داستان او افزوده است؟

📗 پاسخ: استفاده از اصطلاحات عامیانه، به کار بردن طنز، کنایه، اغراق و ضرب‌المثل

قلمرو فکری ص ۱۴۲

۱- نویسنده در داستان «کباب غاز» کدام رفتار فردی و اجتماعی را مورد انتقاد قرار داده است؟

📗 پاسخ: «از ماست که بر ماست» یعنی گاهی انسان بدون فکر و بررسی جوانب امر، کاری انجام می‌دهد یا سخنی می‌گوید که گرفتار می‌شود و برای رهایی از آن مجبور به ریاکاری، دروغ‌گویی، فریب، تظاهر و کمک گرفتن از افراد غیرقابل اعتماد می‌شود.

۲- از متن درس، مَثَلِ متناسب با هر یک از این سروده‌های سعدی بیابید و مقصود اصلی آنها را بیان کنید.

الف) گلّه ما را گِله از گرگ نیست / کاین همه بیداد شبان می‌کند

📗 پاسخ: از ماست که بر ماست

ب) سخنِ گفته دگر باز نیاید به دهن / اوّل اندیشه کند مرد که عاقل باشد

📗 پاسخ: تیری که از شست رفته، بازنمی‌گردد

درک و دریافت ص ۱۴۷

۱- شخصیت اصلی داستان چه کسی است؟ ویژگی‌های رفتاری او را مورد بررسی قرار دهید.

📗 پاسخ: ارمیا، شوخ‌طبع، با متانت و اهل کمک و همراهی هم‌سنگران

۲- با توجّه به آیه شریفه و بیت زیر، متن روان‌خوانی را تحلیل کنید.

 وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلکِنَّ اللهَ رَمَی. (انفال / ۱۷)

 ز یزدان دان، نه از ارکان، که کوته‌دیدگی باشد

که خطّی کز خرد خیزد، تو آن را از بَنان بینی       سنایی

📗 پاسخ: آیه شریفه، بیت بالا و متن روان‌خوانی یک پیام را می‌رسانند که همه امور به دست خداست و مخلوقات هر چه انجام می‌دهند تحت نظارت و خواست خداوند یگانه انجام می‌گیرد.

جواب درس‌های بعدی فارسی دوازدهم دانلود PDF کتاب فارسی دوازدهم
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.