جواب به سوالات و فعالیت درس هشتم مطالعات اجتماعی پنجم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هشتم کتاب مطالعات اجتماعی پنجم راهها و حمل و نقل (۱) صفحات ۳۸، ۳۹، ۴۱ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی پنجم درس هشتم راهها و حمل و نقل (۱) ( پاسخ گام به گام )
فعّالیتهای درس هشتم
۱- پرسوجو کنید که پیش از اختراع اتومبیل، مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل استفاده میکردهاند و این وسایل چه تفاوتی با وسایل حمل و نقل امروزی داشتهاند؟
📗 پاسخ: در قدیم مردم از درشکه و اسب برای حمل و نقل استفاده میکردند، بعدها که تکنولوژی کمی پیشرفت کرد، دوچرخههای اولیه ساخته شد و در کنار درشکه و اسب مردم از دوچرخه هم استفاده میکردند.
وسایل حمل و نقل گذشتگان آلودگی و سروصدا نداشت اما سرعت خیلی کمی داشت. گاهی برای مسافتهای بین شهری، افراد ماهها در راه بودند تا به وسیله چهارپایان به مقصد برسند.
۲- در کلاس دربارهی موارد زیر، گفتوگو کنید.
– به نظر شما کدام یک از وسایلی که تصویر آنها را میبینید، برای سفرهای درونشهری مناسبترند؟ کدام یک از این وسایل، هوا را کمتر آلوده میکند.
📗 پاسخ: وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی برای سفرهای درونشهری مناسبتر هستند چون اگر هرکس با ماشین شخصی خود در شهر تردد کند، ترافیک و آلودگی غیرقابل تحمل میشود.
دوچرخه باعث آلودگی هوا نمیشود و از طرفی نوعی ورزش محسوب میشود و برای سلامتی مفید است. پس اگر قرار است با وسیلهی شخصی در شهر تردد کنیم، بهتر است از دوچرخه استفاده کنیم.
– با استفاده از کدام یک از آنها، مشکل ترافیک کمتر میشود؟ کدام یک کمهزینهتر است؟ تعداد کدام یک را بهتر است در آینده در جامعه افزایش دهیم؟ چرا؟
📗 پاسخ: استفاده از اتوبوس و مترو هم کمهزینهتر است و هم باعث کاهش ترافیک میشود. بهتر است در آینده هم به تعداد خطوط مترو و اتوبوسهای تندرو اضافه شود، هم تعداد قطارها و اتوبوسها افزایش یابند تا مردم به دلیل شلوغی از سفر با این وسایل منصرف نشوند، بار ترافیکی کمتر شود و آلودگی کمتری وارد هوا شود.
۳- کاربرگهی شمارهی ٧ (رفت وآمد به مدرسه) را انجام دهید.
کاربرگهی شمارهی ٧: رفت وآمد به مدرسه
۱- از ۱۵ نفر از دانشآموزان و کارکنان مدرسه بپرسید که برای رفت و آمد به مدرسه از چه وسیلهای استفاده میکنند؟
تعداد پاسخهای هر ستون را جمع بزنید. از این پرسشنامه چه نتیجهای میگیرید؟
۲- با توجه به نتایج پرسشنامهی بالا، عددهای به دست آمده در هر ستون را در نمودار زیر ترسیم کنید.
تهیهی پرسشنامه، پاسخ به آن و رسم نمودار به عهدهی دانشآموز است.
۴- تصویر زیر، یک کارخانهی کمپوتسازی را نشان میدهد. این کارخانه برای چه فعّالیتهایی به راهها و وسایل حمل و نقل نیاز دارد؟
📗 پاسخ: مواد اوّلیّهی این کارخانه که بخش بزرگی از آن میوهها هستند، باید از باغها به کارخانه برسد، محصولات تولید شده باید از کارخانه به فروشگاهها حمل شوند تا مشتری با خرید از فروشگاه آن را به منزل خود ببرد. کارمندان و کارگران کارخانه نیز باید از محل زندگی خود به محل کارخانه رفت و آمد کنند.
۵- به بستهبندی یک کالا توجّه کنید و ببینید کارخانهای که آن را تولید کرده، در کجاست. مسیری را که این
کالا طی کرده است تا به شهر یا روستای شما برسد، در روی نقشه مشخّص کنید.
📗 پاسخ: مادرم یک بسته نبات خریده بود که آدرس کارخانهی آن در مشهد بود و تا تهران مسافت طولانی را طی کرده بود.
۶- با پرسوجو از بزرگترها، چند نمونه از میوهها یا سبزیجاتی را که در ناحیهی شما تولید نمیشوند امّا در بازار محلّ زندگی شما وجود دارند، نام ببرید.
📗 پاسخ: موز، آناناس و نارگیل در شهر من تولید نمیشود ولی در بازار ترهبار موجود است.
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی پنجم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی پنجم