خانه » ادبیات » منظور از ” همه چیز را همگان دانند ” چیست؟

منظور از ” همه چیز را همگان دانند ” چیست؟

آشنایی با معنی و مفهوم جمله همه چیز را همگان دانند

همه چیز را همگان دانند یعنی چه؟

در این پست با معنی و مفهوم این جمله “همه چیز را همگان دانند” از اصطلاحات فارسی، (متناسب با کتاب فارسی پنجم دبستان)آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

همه چیز را همگان دانند یعنی چه؟

۱- این جمله کوتاه، حکایتی دارد:

در روزگار خسرو انوشیروان فرستاده‌ ای رسمی از روم به دربار آمد. انوشیروان برای آنکه نزد فرستاده روم به وزیر با‌ تدبیر و هوشمند خود، بزرگمهر مباهات کند و به او بگوید که من وزیری با فراست و دانا دارم، به بزرگمهر گفت: «تو همه چیز را می‌دانی و به آنها آگاهی. درست است؟» بزرگمهر پاسخ داد: «نه ای پادشاه،‌چنین نیست.»‌

انوشیروان که انتظار چنین پاسخی را نداشت با ناراحتی و عصبانیت از او پرسید: «پس همه چیز را چه کسی می‌داند؟»‌ بزرگمهر جواب داد: «همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده‌اند.» (حکایت از کتاب قابوس نامه اثر عنصر المعالی کیکاووس ابن وشمگیر)

یعنی گستره علم بسیار وسیع است و کسی نمی تواند تمام علوم دنیا را فرا بگیرد اما هر کس به قدر وسع و توانایی خود علم می آموزد.

۲- شاید در نگاه اول بگوییم واقعا همه علوم را همگان می دانند اما در ادامه جمله که می گوید: همگان هنوز زاده نشده اند، یعنی هیچ انسانی نیست که به تمام علوم عالم هستی و غیب مسلط باشد و آن را بداند.

 

اختصاصی-دانشچی

پیشنهادی: زندگینامه عنصرالمعالی کیکاووس
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *