خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی ” + داستان و انشا

معنی ضرب المثل ” گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی ” + داستان و انشا

آشنایی با ضرب المثل گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی 🍇

معانی ضرب المثل گر صبر کنی ز غوره حلوا سازیدر این پست با داستان و معانی ضرب المثل ایرانیگر صبر کنی ز غوره حلوا سازی ” آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معانی ضرب المثل گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

۱- یعنی اگر کاری با صبر و بردباری انجام شود، به بهترین نتیجه می‌رسد.

۲- جهان در راستای اهداف افراد صبور می‌گردد.

۳- نیک فرجامی و رستگاری با صبر و حوصله حاصل می‌شود.

۴- صبوری و بردباری تمرینی خوب برای تربیت نفس است.

۵- با صبوری حتی سخت‌ترین و زمان‌برترین کارها نیز به نتیجه مطلوب می‌رسد.

۶- کاربرد ضرب المثل گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی در مواردی است که افراد با بی‌حوصلی در پی انجام کاری هستند و توقع دارند به نتیجه دلخواه برسند. در چنین موقعیتی این ضرب المثل را عنوان کرده و فرد را دعوت به صبوری و بردباری می‌کنند.

۷- ریشه ضرب المثل گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی از یک رباعی طنز که توسط ادیب الممالک سروده شده، گرفته شده است.

ایموجی این ضرب المثل 🥱🍇⬅🥮

گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی به انگلیسی

Patience opens all doors

متن شعر گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

شعر گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی از کیست؟ این ضرب المثل یک مصرع از رباعی طنز ادیب الممالک است.

ای آنکه دلم ز عشق شیدا سازی

انگور دهی باده تمنا سازی

گر جهد کنی شراب گردد انگور

ور صبر کنی ز غوره حلوا سازی

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

داستان در مورد ضرب المثل گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

مردی صاحب چهار پسر بود. این مرد قصد داشت درس بزرگی به فرزندانش دهد، به همین دلیل آنها را در زمان‌های مختلف به سراغ درخت گلابی ای فرستاد که در فاصله‌ای دوراز خانه‌شان روییده بود. پسر بزرگ‌تر در زمستان، دومی در بهار، سومی در تابستان و پسر کوچکتر در پاییز به کنار درخت رفتند. سپس پدر همه را فراخواند و از آنها خواست که هرچه درباره درخت دیده بودند، بازگو کنند.

پسر اول گفت: درخت زشت و خشکیده بود، خمیده و در هم پیچیده.

پسر دوم گفت: نه.. درختی پوشیده از جوانه بود و پراز امید شکفتن. شکوفه‌های زیبا وعطرآگینش تمام فضا را پر کرده بود.

پسر سوم گفت: نه!!! درخت بالغی بود پربار از میوه‌ها.. پر از زندگی و زایش! او از میوه‌هایش به همه مسافران می‌بخشید.

پسر چهارم گفت: نه.. درختی بود پر از برگ‌های رنگارنگ و زیبا. باشکوه ترین صحنه ای بود که تا به امروز دیده‌ام.

مرد لبخندی زد، به پسرهایش رو کرد و گفت:

هیچ‌کس اشتباه نگفت. همه شما درست گفتید، اما هر یک از شما تنها یک فصل از زندگی درخت را دیده‌اید! شما نمی توانید درباره یک درخت یا یک انسان براساس یک فصل از زندگی‌اش قضاوت کنید. یک انسان هرچه که هست، حاصل لذت، رنج، سختی شوق و عشقی است که در تمام طول زندگی با آن مواجه شده است. وقتی همه فصلها آمده و رفته باشند، آنگاه دفتر زندگی هرکس نمایان می‌شود! اگر در ”زمستان” تسلیم شوید، امید شکوفایی ”بهار” ، زیبایی “تابستان” و باروری “پاییز” را از دست می‌دهید! مبادا اجازه دهید درد و رنج یک فصل، زیبایی و شادی تمام فصلهای دیگر را به نابودی بکشد! زندگی را فقط به فصل‌های دشوار زندگی نگاه نکنید؛ در راه‌های سخت صبر و پایداری کنید، لحظه های بهتر بالاخره از راه خواهند رسید.

انشا در مورد ضرب المثل گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

در یک موزه مشهور که کف‌پوش آن از سنگ مرمر بود، مجسمه بسیار زیبای مرمرینی در معرض دید گذاشته شده بود، که مردم از راه‌های دور و نزدیک برای دیدنش به آنجا می‌آمدند. مجسمه به قدری زیبا بود که هرکسی با دیدنش لب به تحسین باز می‌کرد. در شبی تاریک و مهتابی، سنگ مرمری که کف موزه را پوشانده بود با مجسمه مرمرین شروع به سخن گفتن کرد.

او گفت: ” این منصفانه نیست! چرا همه بازدیدکننده‌ها برای دیدن تو پا روی من می‌گذارند؟! مگر به خاطر نداری که من و تو هر دو از یک معدن جدا شدیم! این عادلانه نیست و من خیلی از این موضوع ناراحت هستم.”

مجسمه لبخندی زد و آرام به کف‌پوش مرمرین گفت: “آیا به خاطر داری زمانی که مجسمه‌ساز قصد داشت تو را تراش بدهد و مجسمه‌ای زیبا از تو بسازد، چقدر مقاومت کردی و اجازه ندادی!”

سنگ پاسخ داد: “آری! به خاطر دارم، ابزارهای مجسمه‌ساز تیز بود و بدن من را به درد می‌آورد. من تحمل این حجم از درد و رنج را نداشتم.”

مجسمه ادامه داد: “اما من اطمینان داشتم که مجسمه‌ساز در پایان کار، مجسمه بی‌نظیری از من خواهد ساخت. من مطمئن بودم در پایان این درد و رنج، گنجی برایم نهفته است. به همین دلیل تمام دردها را تحمل کردم تا زیباتر شوم! پس تویی که سختی نکشیدی نمی‌توانی امروز مرا سرزنش کنی که چرا دیگران مرا تحسین می‌کنند.”

زندگی انسان‌ها نیز همین‌گونه است. رنج و سختی در زندگی هدیه‌ای از جانب خالق یکتاست تا از ما، انسان‌های نیک طینتی بسازد. اگر قرار است در زندگی ارزش پیدا کنیم باید رنج‌ها را تحمل کنیم و بابت هر ناملایمتی گله و شکایت نکنیم.

برداشت از مثل گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

در افرادی که صبر را پیشه خود ساخته‌اند، قدرت اراده قوی می‌شود و با قوی شدن اراده، مشکلات و سختیها به راحتی قابل حل خواهند شد. خداوند می‌فرماید: صبر کن بر آنچه به تو اصابت می‌کند، به درستی که این از امور عزیمه است.
اهل بیت اطهار (سلام الله علیها) نیز به همین دلیل ما را به صبر و شکیبایی امر فرموده‌اند که صبر وسیله قبولی در امتحانات الهی است. به وسیله صبر انسان می تواند در برابر مشکلات و گرفتاریهایی که به عنوان آزمایش برای او در طول زندگی رخ می‌دهد، ایمان و اعتقاد خود را اثبات کند. اولیاء خدا همه در این امتحان شرکت کرده‌اند و توانستند در نابسامانی شدید خود را تسلیم مشیت خداوند قرار دهند.

تحقیق در مورد گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی

جهان آدمي بدون درد و رنج متصور نيست. پيمانه­‌ي هر كسي تا بدان­جا كه گنجايش و وسعت داشته باشد، با گرفتاري­ها در هم آميخته است؛( لقد خلقنا الانسان في كبد) (۱)

وقتی در این روزها تاریخ را ورق میزنیم، ایام اسارت اهل بیت (ع) را می بینیم.بعد از واقعه خونین عاشورا زنان و کودکان رسالت خویش را برای برملا کردن چهره ظلم آغاز کردند و این کار با صبر میسر بود.وچه زیبا بار مسوولیت بزرگ را بر زمین نهادند و چهره نقاب کشیده یزیدیان را بر ملا کردند.

در زندگی های امروزی صبر دُر نایابی شده که همه بگونه‌ای در جستجوی آن هستند اما هیچگاه بدرستی ازآن استفده نمی‌کنند . همه قصد دارند با توجیهات گوناگون و سرعت زیاد پله‌های ترقی را طی کنند و به مراتب بالای دنیایی و معنوی دست پیدا کنند. در حالی که نمی‌دانند هیچ کاری به نتیجه دلخواه نمی‌رسد مگر با صبوری.

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر         آری شود ولیک به خون جگر شود (حافظ)

برداشت غلط مردم از صبر این است که باید سکوت کنند، تسلیم شوند و یا از تلاش دست بکشند. این خلاف معنای واقعی صبر است که به معنی حفظ خود از اضطراب و ارامش یافتن است.

پیامبر رحمت ما (ص) صبر را سه گونه تقسیم می‌کند: صبر بر معصیت و صبر بر طاعت خدا و صبر بر مصیبت (۲)

معنی صبوری بر اطاعت پروردگار ایستادگی در برابر مشکلات اطاعت فرمان الهی است، مثل صبر در برابر انجام واجبات مانند نماز و روزه و غیره. منظور از صبر بر معصیت، ایستادگی در برابر هوا و هوس و ترک معصیت (گناه) و نافرمانی خدا است. صبر بر مصیبت نیز به این معناست که باید در برابر ناملایمات زندگی و بلایای طبیعی و بیماری‌ها و مشکلات زندگی مقاومت کرد و تسلیم نشد.

صبر کن حافظ به سختی روز و شب                   عاقبت روزی بیابی کام را

پیشنهادی: ضرب المثل‌های ایرانی بیشتری بخوانید

پی نوشت ها:

۱- بلد (۹۰): ۴
۲-بحارالانوار ، ج ۶۸،ص ۷۷

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

2 دیدگاه

  1. دمتون گرم. عالی است.

  2. خیلی کامل و آموزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *