خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد “نه” گفتن

انشا در مورد “نه” گفتن

انشا درباره مهارت نه گفتن و تاثیر آن در زندگی

انشا در مورد "نه" گفتن

انشا با موضوع نه گفتن به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

انشا نه گفتن

در زندگی هر شخصی زمان‌هایی پیش می‌آید که شخص با یک “بله” یا “نه” گفتن سرنوشتش تغییر میکند، یا زندگیش مسیر تازه‌ای پیدا می‌کند. در این مواقع ما باید بتوانیم راه درست از غلط را تشخیص بدهیم. اگر مسیر پیش رویمان یا پیشنهادی که به ما می‌شود عقلانی و درست باشد، ما نباید آن را از دست بدهیم. اما در بعضی مواقع کاری یا راهی به ما پیشنهاد می‌شود که ممکن است وسوسه شویم تا در مسیر اشتباه و خطرناکی قرار بگیریم اینجاست که هنر “نه” گفتن به کار ما می‌آید.

“نه” گفتن را باید تمرین کرد و یاد گرفت زیرا در مقابل وسوسه‌ها و اشتباهات ما را در امان نگه می‌دارد. وقتی کسی ما را به سمت تفریح مضری مثل سیگار کشیدن دعوت می‌کند یا خواسته نا به جایی دارد که علیرغم میل باطنیمان میخواهد ما را به آن مجبور کند ما باید با قدرت “نه” بگوییم. شاید تصمیم گیری در این زمانها سخت به نظر بیاید اما با تمرین کردن و با عقل تصمیم گرفتن، با فکر کردن به نتیجه کار و با در نظر گرفتن شرایطی که بعد از انجام آن کار برای ما پیش می‌آید، ما می‌توانیم راه درست را انتخاب کنیم و به موقع با “نه گفتن” خود را از یک شرایط بد رها کنیم.

نه گفتن به کسی که ما را به راه خلافی دعوت می‌کند یا توقع چشم پوشی از خطایی دارد که به جان یا مال مردم آسیب می‌زند یا سعی به تشویق ما برای یک کار خطرناک را دارد واقعا هنر است. زیرا همیشه هیجانات ما، ما را به سوی لذت‌های لحظه‌ای، یا سرگرمی‌هایی که تجربه نکرده‌ایم تشویق می‌کند و میل به انجام اینطور کارها در ما شدت می‌گیرد. اما ما باید اراده خودمان را تقویت کنیم و همیشه با دور اندیشی عواقب این نوع کارها را بسنجیم و نگذاریم یک جواب مثبت اشتباه ما را گرفتار یک مشکل بزرگ کند.

در این مواقع مشورت و کمک گرفتن از خانواده یا یک دوست مورد اعتماد و دانا می‌تواند به گرفتن تصمیم درست ما کمک زیادی بنماید. گاهی وقتها ما در شرایطی قرار میگیریم که فکر میکنیم اگر این پیشنهاد غلط مثل دعوت به استفاده از مواد مخدر یا سیگار را رد کنیم اعتبارمان کم می‌شود و پیش چشم گروه یا شخص دعوت کننده کوچک می‌شویم اما در واقع اینطور نیست زیرا “نه” گفتن در این شرایط در واقع شخصیت با ثبات و تربیت یافته ما را نشان می‌دهد. نباید از تمسخر لحظه‌ای این افراد ترسید بلکه باید چهره خوشحال والدیمان را تصور کنیم که در این شرایط به ما افتخار خواهند کرد.

با نه گفتن به موقع و بله گفتن به جا ما می‌توانیم سرنوشت خوبی برای خودمان رقم بزنیم و به شخص با اعتبار و آبرومند و قوی تبدیل شویم.

موضوعات پیشنهادی انشاهای دانش آموزی

انشا اختصاصی _ نویسنده: فاطمه عبدالرحیمی 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *