خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” روزی دست خداست “

معنی ضرب المثل ” روزی دست خداست “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل روزی دست خداست 🌦

معنی روزی دست خداست

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی روزی دست خداست یعنی چه؟

۱- یعنی خداوند بر اساس صفت رازقیتش به تمام مخلوقاتش روزی می دهد (به انسان و سایر موجودات؛ هم کافر و هم مومن هردو از خدا روزی شان را می گیرند با این تفاوت که روزی مومن بابرکت تر از کافر است).

۲- روزی تنها پول و ثروت نیست بلکه روزی می تواند یک دوست خوب، استاد دلسوز، همنشین باتقوا، علم مفید، بهره مندی از معنویات و … باشد. گاهی ممکن است فردی از لحاظ مالی در مضیقه باشد اما پر روزی باشد. چطور؟ مثلا خانواده پاک و درستکار داشته باشد، فرزند صالح، دوست خوب و … داشته باشد.

۳- کسانی که کار و کاسبی شان کساد می شود این ضرب المثل را به کار می برند تا به خودشان یادآوری کنند که خدا روزی رسان است و قطعا او را کمک خواهد کرد.

۴- در پایان، توجه شما را جلب میکنیم به سخنی گرانبها از حضرت علی علیه السلام؛ آنجا که در نهج البلاغه خلقت مورچه را توصیف کرده و درباره رسیدن روزی او از جانب خدا صحبت می کند:

« به این مورچه نگاه کنید. با آن جثه کوچک و اندام ظریفش که به واسطه کوچکی، به سختی دیده می شود و درک همه پیچیدگی های وجود او در اندیشه نمی گنجد، چگونه روی زمین [ناهموار و پر سنگلاخ] راه می رود و به روزی اش دست می یابد. دانه ها را [از راه های دور و نزدیک] به لانه اش منتقل و در مکانی معین نگه داری می کند.

در فصل گرما برای سرما و به هنگام توانایی برای روز ناتوانی، ذخیره می کند. روزی اش [از سوی خدا] تضمین شده و خوراک موافق طبعش در اختیار او قرار گرفته است. خداوند منان هرگز از او غافل نمی شود و پروردگار مدبر محرومش نمی سازد، هر چند در دل سنگ سخت و خشک و میان صخره ای بدون رطوبت باشد.»

(خطبه ۱۸۵ نهج البلاغه)

پیشنهادی: معنی ضرب المثل روز از نو روزی از نو

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. ضرب المثل روزی دست خداست؟ اول ما باید معنی ضرب المثل رو درک کنیم همونطور که از اسمش مشخصه تنها یه مثال هسش پس نمیتونه در واقعیت زندگی ما جای داشته باشه.پس داره یه تلنگر میزنه به شخص روزی دست خداست از آینده ای میگه که فکری نکنی به حال موجود مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظارته. ضرب المثل خودم کردم که لعنت بر خودم باد این مثال رو نقد میکنه که همونطور در اول مطلب گفتم پس تنها یک مثال ساده ای هست که وقتی روزی دست خداست وضع خودتو ببین که چقد کساده..فقط کافیه درک کنیم معنی مثال هارو و درک کنیم ما در حال داریم زندگی میکنیم نه آینده.میشه خلاصه ترش کرد این همه زمان نبره برای توضیحش پس خلاصه میگم روزی دست خداست. کسی قرار باشه درک نکنه با جزئیاتش هم پس درک نخواهد کرد.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *