جواب به سوالات و فعالیت درس یازدهم نگارش چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس یازدهم کتاب نگارش چهارم فرماندهِ دلها صفحات ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷، ۶۸ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش چهارم درس یازدهم فرماندهِ دلها ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس یازدهم
۱- از روی بند دوم درس با خطّ خوش و خوانا بنویسید.
📗 پاسخ: او همیشه قصّههایش را ناتمام میگذاشت تا بچّهها منتظر دیدار بعدی و شنیدن بقیهی قصّه باشند. برای عروسکهایشان لالایی میخواند و تفنگ پلاستیکی پسر بچّهها را رو به دشمنان نشانه میرفت. حتّی مسئولیت سنگینی که داشت، نمیتوانست مانع بازی کردنش با فرزندان شهدا باشد. حسین به دعایی که از لبهای آنان جاری میشد، اعتقاد عجیبی داشت. بچّهها دستهای کوچک خود را به آسمان میگرفتند و برای پیروزی رزمندگان اسلام دعا میکردند.
۲- کلمههای زیر را با دقّت بخوانید. آنهایی را که در متن درس وجود دارد، پیدا کنید و یک بار از روی آنها بنویسید.
نفوذ، مقابله، فاصله، کنجکاو، شجاعت، بیوقفه، معتدل، حالت، ارمغانی، وحشت، همتا، سقّا، سقوط
📗 پاسخ: نفوذ، مقابله، شجاعت، بیوقفه، وحشت، سقّا، سقوط
۳- با هر یک از کلمههای زیر، یک جملهی جدید و مناسب بنویسید.
وصفناپذیر: 📗 پاسخ: شوق رسیدن به آرزوها، پس از تلاش فراوان وصفناپذیر است.
تسخیرناپذیر: 📗 پاسخ: ایران، کشوری تسخیرناپذیر میباشد.
خستگیناپذیر: 📗 پاسخ: معلمان ما با تلاشی خستگیناپذیر برای تعلیم و تربیت دانشآموزان تلاش میکنند.
املا
۱- بند سوم درس را با دقت بخوانید و کلمههایی که صدای «ز» دارند، پیدا کنید و بنویسید.
📗 پاسخ: روزها، مظلوم، متجاوزان، آزادی، آرزو، رزمندگان، آمادهسازی، ضربه، تسخیرناپذیر، فضا، از.
اکنون کلمههای نوشته شده را با توجه به شکلهای مختلف صدای «ز» دستهبندی کنید.
📗 پاسخ:
ز: روزها، متجاوزان، آزادی، آرزو، رزمندگان، آمادهسازی، از
ض: ضربه، فضا
ذ: تسخیرناپذیر
ظ: مظلوم
۲- با توجّه به متن درس،کلمههای پنهان شده در جدول را پیدا کنید و بنویسید.
📗 پاسخ: مرخصی، وصف، شب، عملیات، مقابله، فتح، مظلوم، تصرف، لب
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
📗 پاسخ:
گاه اوج خندهی ما گریه است گاه اوج گریهی ما خنده است
گریه دل را آبیاری میکند خنده یعنی اینکه دلها زنده است
۲- در جدول زیر، یک کلمه با کلمههای دیگر فرق دارد. آیا میتوانید آن را پیدا کنید.
مرخصی، منتظر، محتاج، مظلوم، منطقه، میرفت، مطمئن
📗 پاسخ: (میرفت) با دیگر کلمهها متفاوت است چون تنها فعلی است که در گروه کلمات موجود است.
درک متن
متن زیر را بخوانید و به سؤالهای آن پاسخ دهید.
«ساعت ده شب بود، توی کوچه فوتبال بازی میکردیم. اسم آقا ابراهیم را از بچههای محل شنیده بودم امّا برخوردی با او نداشتم. مشغول بازی بودیم. دیدم از سرکوچه شخصی با عصای زیربغل به سمت ما میآید. از محاسن بلند و پای مجروحش فهمیدم، خودش است. کنار کوچه ایستاد و بازی ما را تماشا کرد. یکی از بچهها پرسید: «آقا ابراهیم بازی می کنی؟» گفت: « من که با این پا نمیتوانم اما اگه بخواهید توی دروازه میایستم.» بازی من خیلی خوب بود اما هرکاری کردم نتوانستم به او گل بزنم. مثل حرفهایها بازی میکرد. نیم ساعت بعد وقتی توپ زیر پایش بود، گفت: «بچهها فکر نمیکنید الان دیروقته؟ مردم میخوان بخوابن.» توپ و دروازه را جمع کردیم. بعد نشستیم دور آقا ابراهیم. بچهها گفتند: «اگه میشه از خاطرات جبهه تعریف کنید.»
(کتاب «سلام بر ابراهیم»، خاطرات شهید ابراهیم هادی)
شهید ابراهیم هادی در سال ١٣٣٦ در تهران به دنیا آمد. او چهارمین فرزند خانواده بود. ابراهیم به پدر و مادرش بسیار احترام میگذاشت. او نوجوانی بیش نبود که پدرش را از دست داد و طعم تلخ یتیمی را چشید. از آنجا بود که همچون مردان بزرگ، زندگیاش را به پیش برد و به شخصیتی ماندگار تبدیل شد. او از کودکی اهل ورزش و تلاش بود و این کار را با ورزش پهلوانی یعنی ورزش باستانی شروع کرد. در والیبال و کشتی بینظیر بود. هرگز در هیچ میدانی پا پس نکشید و مردانه میایستاد. دوستانش هنوز دلاوریهای او در جبهه را به یاد دارند. او همیشه از خدا میخواست گمنام باقی بماند. سرانجام در ٢٢ بهمن سال ١٣٦١ در منطقهی فکّه، خدا دعایش را مستجاب کرد. ابراهیم سالهاست گمنام و غریب در فکّه مانده تا خورشیدی باشد برای راهیان نور.
۱- چرا نویسنده در سطردوم بند اوّل، کلمهی «امّا» را به کار برده است؟
📗 پاسخ: کلمهی «اما» برای وصل کردن دو جمله و در تکمیل معنی جمله قبل آمده است.
۲- آقا ابراهیم بعد از نیم ساعت بازی کردن، به بچهها چه گفت؟
📗 پاسخ: او گفت: «بچهها فکر نمیکنید الان دیروقته؟ مردم میخوان بخوابن.»
۳- ابراهیم در چه ورزشهایی مهارت داشت؟
📗 پاسخ: ورزشهای باستانی، والیبال و کشتی
۴- آیا خداوند دعای ابراهیم را برآورده کرد؟ چگونه؟
📗 پاسخ: بله، ابراهیم هادی در ٢٢ بهمن سال ١٣٦١ در منطقهی فکّه به شهادت رسید و تاکنون گمنام و غریب در فکّه مانده است.
نگارش
متنی بنویسید که سه بند داشته باشد. موضوع کلی متن «نان» است. برای این موضوع کلی، سه موضوع کوچکتر بنویسید تا موضوع هر یک از سه بند متن باشد.
موضوع هر بند را بنویسید.
بند اول: 📗 پاسخ: اعتقادات ایرانیان درباره نان
بند دوم: 📗 پاسخ: اسراف نان
بند سوم: 📗 پاسخ: مراحل تولید نان
نان
📗 پاسخ: نان غذای اصلی ایرانیان است. از دیرباز مردم ایران برای نان حرمت خاصی قائل بودند. آنها اعتقاد داشتند که اگر تکه نانی روی زمین افتاده است، نباید روی آن پا بگذارند و این بیحرمتی به برکتی است که خدا آفریده است.
اسراف نان نیز در دین ما کار ناپسندی است. به دلیل فرهنگسازیهایی که انجام گرفته، اکنون بیشتر مردم ما به اندازه نیاز خود نان تهیه میکنند تا مجبور نباشند اضافه آن را دور بریزند. اگر کمی بیشتر فکر کنیم متوجه میشویم که چه منابعی برای تهیه نان مصرف میشود. پس اسراف آن کار عاقلانهای نیست.
علاوه بر منابعی که برای تهیه دانههای گندم مصرف میشود، مانند زمین، آب و خورشید نیروی انسانی زیادی هم تلاش میکنند تا یک قرص نان به دست ما برسد. از کشاورزی که دانههای گندم را پرورش میدهد گرفته تا آسیابانی که گندم را تبدیل به آرد میکند و نانوایی که آرد را تبدیل به نان کرده و در اختیار ما میگذارد.
جواب درسهای بعدی نگارش چهارم دانلود PDF کتاب نگارش چهارم