جواب به سوالات و فعالیت درس دوم نگارش چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب نگارش چهارم کوچ پرستوها صفحات ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش چهارم درس دوم کوچ پرستوها ( پاسخ گام به گام )
املا و دانش زبانی درس دوم
۱- با توجّه به متن درس، واژههایی را در جدول بنویسید که حروف زیر در آنها باشد.
حرف | کلمه | ||
حـ ح
هـ ـهـ ه ـغـ غ قـ ق |
حشرات
هوا غذا برق |
صبح
بهار آغاز عقاب |
حمله
جامه تغییرات قرقی |
۲- کلمههای زیر را با حروف مناسب کامل کنید. (پاسخها با رنگ سبز)
لطافت بعضی معتدل
عقاب هنگام نظر
۳- متن زیر را بخوانید و نشانههای نگارشی آن را بگذارید. نشانههای نگارشی لازم برای متن زیر (.)، (،)، (؟)، (:) و («») است. (پاسخها با رنگ سبز)
روزی مبینا، زهرا، هانیه و مریم در حیاط مدرسه نشسته بودند. مریم گفت: «امروز زنگ آخر سر کلاس نمیرویم.» زهرا پرسید: «چرا؟» هانیه گفت: «مگر نمیدانی؟ قرار است برای مراسم جشن ولادت حضرت محمد(ص) به سرای محلّه برویم.»
املا
۱- کلمهها و عبارتهای زیر را با دقّت بخوانید.
برمیخیزیم – اشتباه – مهمّی – راهیابی – میگذارند – شگفتی
آنها را در درس پیدا کنید و از روی جملههایی که این کلمهها در آن به کار رفتهاند با خطّ خوانا بنویسید.
📗 پاسخ:
تا اینکه یک روز صبح که از خواب برمیخیزیم، از پرستوها نشانی نمیبینیم.
پس از سپری شدن زمانی دراز و پیمودن راهی طولانی، بدون اینکه اشتباه کنند دوباره به لانهی پیشین خود باز میگردند.
زمانِ کوچ آنها که فرا میرسد، دسته دسته روی بامها یا سیمهای برق جمع میشوند و به نظر میآید که به گفتوگوی مهمّی مشغول هستند.
چه کسی قدرت راهیابی و پیمودن این راه طولانی را به پرستوها داده است؟
وقتی کارِ ساختن لانه به پایان رسید، پرستوها تخم میگذارند.
این همه شگفتی، زیبایی و دانایی را چه کسی در پرستوهای کوچک نهاده است؟
۲- کلمههای جدول را از متن درس پیدا کنید و بنویسید.
📗 پاسخ: گفتوگو – جنبوجوش – راه و رسم – دور و دراز
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
📗 پاسخ: باز میآید پرستو نغمهخوان باز میسازد در اینجا آشیان
۲- کلمههای زیر را در جدول پیدا کنید و رنگ بزنید تا با حروف باقیمانده، رمز جدول را پیدا کنید. سپس دربارهی کلمهی به دست آمده، دو سطر بنویسید.
مهربان – درستکار – دوستی – آب – شجاع – ادب – سلام
رمز جدول: آفریدگار
📗 پاسخ: آفریدگار ما، قدرت بیانتهایی دارد و از قدرت، زیبایی و دانایی خود به بندگانش نیز بخشیده است. هر جای این دنیا را که نگاه کنیم، نشانهای از قدرت و جمال آفریدگار را میبینیم.
درک متن درس دوم
با توجه به متن درس «کوچ پرستوها»، جملهها را به ترتیب رویدادها شمارهگذاری کنید: (پاسخها با رنگ سبز)
رویداد ۱: اوایل بهار پرستوها از سفر باز میگردند.
رویداد ۲: آنها پس از بازگشت، لانههای سال گذشتهی خود را مییابند.
رویداد ۳: پس از آن، خود ساختن و پرداختن لانه را به عهده میگیرند.
رویداد ۴: پرستوهای ماده، چهار تا شش تخم سفید رنگ میگذارند.
رویداد ۵: وقتی جوجهها از تخم بیرون آمدند، پدر و مادر، آنها را با حشراتی که شکار کردهاند، پرورش میدهند.
رویداد ۶: جوجهها راه و رسم زندگی را از آنها میآموزند.
نگارش
بندهای زیر را با دقّت بخوانید و با توجّه به جملهی موضوع آنها، موضوع کلّی و موضوع کوچکتر هر بند را بنویسید. (پاسخها با رنگ سبز)
الف) «کوچ پرستوها خطرهای بسیاری دارد. یکی از این خطرها، تغییرات هواست. خطر دیگر، حملهی پرندگان شکاری مانند عقاب، شاهین و قرقی است. این پرندگان هنگام پرواز، ناگهان خود را در میان پرستوها میاندازند و با چنگالهای نیرومند خود، آنها را میربایند، با همهی این خطرها، بیشتر پرستوها سفر خود را به سلامت به پایان میرسانند.»
کوچ پرستوها خطرهای بسیاری دارد.
موضوع کلّی: کوچ پرستوها
موضوع کوچکتر: خطرات کوچ پرستوها
ب) «کوچ پرستوها یکی از شگفتیهای دنیایی است که ما در آن زندگی میکنیم. این پرندههای کوچک، مسیر بسیار طولانی را پرواز میکنند و به جاهای معتدلتری کوچ میکنند. آنها حدود شش ماه در مناطق گرمتر زندگی میکنند. پس از سپری شدن زمان دراز و راهی طولانی، بدون آنکه اشتباه کنند، دوباره به لانهی پیشین خود باز میگردند.»
کوچ پرستوها یکی از شگفتیهای دنیایی است که ما در آن زندگی میکنیم.
موضوع کلّی: کوچ پرستوها
موضوع کوچکتر: شگفتی کوچ پرستوها
جواب درسهای بعدی نگارش چهارم دانلود PDF کتاب نگارش چهارم