جواب به سوالات و فعالیت درس چهاردهم مطالعات اجتماعی ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس چهاردهم کتاب مطالعات اجتماعی ششم برنامهریزی برای اوقات فراغت صفحات ۶۹، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی ششم درس چهاردهم برنامهریزی برای اوقات فراغت ( پاسخ گام به گام )
فعّالیت ۱ درس چهاردهم
الف – روی یک کاغذ، کارها و فعّالیتهایی را که تاکنون برای پر کردن روزهای تعطیل یا تعطیلات تابستان انجام دادهاید، فهرست کنید.
📗 پاسخ: مطالعه، سفر، دورهمیهای خانوادگی، بازی، ملاقات دوستان، رفتن به پارک و شهربازی، و کلاسهای زبان و ورزش در تعطیلات تابستان.
ب – اکنون برگهی خودتان را در گروه با پاسخهای دوستانتان مقایسه کنید؛ چه تفاوتها و شباهتهایی دارد؟ بیان کنید.
📗 پاسخ: ما همگی به ورزش، سفر، بازی و دورهمیهای خانوادگی پرداخته بودیم. اما مطالعه و کلاسهای آموزشی را عدهی کمی انجام داده بودند. ظاهراً تعطیلات تنها به بازی و سرگرمی اختصاص پیدا میکند.
فعّالیت ۲
با راهنمایی معلّم ، یک جدول هفتگی برای زمان حال یا ایام تابستان طراحی کنید و در جلوی هر یک از روزهای هفته، برنامههای خود را بنویسید و آن را به معلّم نشان بدهید.
پاسخ این مورد به عهدهی دانشآموز است.
فعّالیت ۳
فکر کنید و چند شیوهی خوب و جالب برای پر کردن اوقات فراغت پیشنهاد کنید که کمترین هزینه و امکانات را نیاز داشته باشد.
📗 پاسخ:
مطالعهی کتابهای داستان. ما میتوانیم عضو یک کتابخانه شویم و هر هفته کتابهای جدیدی برای خواندن امانت بگیرم.
انجام بازیهای هوش و مشارکت با دوستان. ما میتوانیم بازیهایی مثل پازل که قبلاً انجام دادهایم را به دوستانمان بدهیم و از آنها بازیهایشان را قرض بگیریم.
پیادهروی و ورزش. انجام پیادهرویهای خانوادگی و یا دوستانه برای حفظ سلامتی.
کوهنوردی. تعدادی از دوستان با یک بزرگتر به کوهنوردی برویم.
ساخت کاردستیهای متنوع با وسایل بازیافتی و دورریختنی.
فعّالیت ۴
گفتوگو کنید: به نظر شما استفادهی زیاد از بازیهای رایانهای ممکن است چه ضررهایی داشته باشد؟
📗 پاسخ:
استفادهی زیاد از بازیهای رایانهای علاوه بر اینکه زمان مفید را ما هدر میدهد به سلامت جسمی ما نیز آسیب میرساند. نورهای تابیده از صفحهی موبایل و کامپیوتر برای چشم مضر است و اگر به مدت طولانی این نور به ما بتابد، سبب ضعیف شدن چشم میشود.
علاوه بر آن انجام این بازیها خلاقیت را از ما میگیرد و ما ساعتها بدون تحرک گوشهای مینشینیم که خود سبب چاقی و بیماریهای بیتحرکی میشود.
انجام زیاد این بازیها فرصت بودن در کنار خانواده و دوستان را از ما میگیرد و علاوه بر اینکه روحیهی منزوی و گوشهگیری پیدا میکنیم سبب پرخاشگری نیز میشود چون اکثر بازیهای کامپیوتری خشن و جنگی هستند.
فعّالیت ۵
با پدربزرگ یا مادربزرگ یا یک نفر از افراد سالخوردهی فامیل مصاحبه کنید و از او بخواهید دربارهی چگونگی گذراندن اوقات فراغت در گذشته برای شما صحبت کند. گفتههای او را بنویسید و به کلاس بیاورید.
📗 پاسخ: در گذشته خیلی از مردم تلویزیون و بسیاری از امکانات رفاهی امروزه را نداشتند. به همین دلیل پس از اینکه کارهای روزانه را انجام دادند به منزل یکدیگر برای شبنشینی میرفتند. آنها زیر کرسی مینشستند و با خوراکیهایی مثل کشمش، مویز، انواع میوههای خشک، لواشک و… که همگی توسط صاحبخانه زیر نور آفتاب خشک میشد، پذیرایی میشدند.
بزرگترها با یکدیگر گرم صحبت میشدند و بچّهها نیز به بازیهای خود مشغول بودند. بازیهای بچهها گرگم به هوا، قایم موشک و… بود و گاهی کنار یکدیگر نقاشی میکشیدند.
فعّالیت ۶
نام چند بازی محلّی را از بزرگترها پرسوجو کنید و چگونگی انجام دادن آن را در کلاس تعریف کنید و نمایش دهید.
📗 پاسخ: وسطی. بچّههای محل دو گروه میشدند و در دو سمت مقابل یکدیگر قرار میگرفتند. یک نفر وسط زمین قرار میگرفت و هردو گروه باید سعی میکردند تا با یک توپ به نفر وسط بزنند. اگر نفر وسط موفق میشد که توپ را بدون اینکه از دستش رها شود، بگیرد، برنده بود ولی اگر توپ به او برخورد میکرد، بازنده میشد و نفر بعدی جای او را میگرفت.
فعّالیت ۷
به چند گروه تقسیم شوید و همفکری کنید. در محلّ زندگی شما چه امکانات عمومی برای گذران اوقات فراغت وجود دارد؟ پرسوجو کنید و نام و نشانی آنها را بنویسید.
📗 پاسخ: در محلّهی ما چند مسجد وجود دارد که در آنها فعّالیتهای فرهنگی انجام میشود و بسیج فعّالی دارند. بوستانهای محلّ ما به وسایل بازی و وسایل ورزشی مجهّز هستند. یک شهربازی، یک خانهی محلّه و یک کتابخانه نیز در محلّ ما وجود دارد. در خیابان اصلی یک سالن تئاتر و یک باشگاه ورزشی هست که علاقمندان زیادی به آنجا میروند.
فعّالیت ۸
فرض کنید قرار است مسئولان شهری یا روستایی در محلّ زندگی شما امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت نوجوانان فراهم کنند و از شما خواستهاند اظهار نظر کنید. چه پیشنهادهایی میدهید؟
📗 پاسخ: محلّهی ما یک زمین مناسب بازی فوتبال ندارد. بچّهها اکثراً در کوچهها و یا حاشیهی خیابانها فوتبال بازی میکنند که با رفت و آمد ماشینها در آنجا، خطرات زیادی متوجّه آنان است. من از مسئولان خواهش میکنم که یک زمین فوتبال مناسب و رایگان برای بچههای محل بسازند.
فعّالیت ۹
به طور گروهی، کاربرگهی شمارهی ۱۸ را دربارهی آداب و مقررات برخی مکانهای عمومی گذران اوقات فراغت، کامل کنید.
کاربرگهی ۱۸: مقرّرات مکانهای گذران اوقات فراغت
به طور گروهی همفکری کنید و چند مورد از مقرّرات استفاده از این مکانها را بنویسید.
کتابخانهها و کانونهای فرهنگی – هنری
📗 پاسخ:
– رعایت کامل سکوت الزامی است.
– استفاده از تلفن همراه ممنوع میباشد.
– امانتدار خوبی باشیم و کتابها را به موقع تحویل دهیم.
– نظافت محل را رعایت کنیم.
سالنهای تئاتر و نمایش و سینما
📗 پاسخ:
– سکوت را رعایت کنیم.
– نظافت را رعایت کنیم.
– استعمال دخانیات ممنوع میباشد.
– مکالمه با تلفن همراه ممنوع میباشد.
– به دیگران احترام بگذاریم.
موزهها و گنجینهها
📗 پاسخ:
– سکوت و آرامش موزه را بر هم نزنیم.
– عکسبرداری با فلش ممنوع میباشد.
– نظافت محل را رعایت کنیم.
– نوشتن یادگاری روی دیوارها و آثار تاریخی ممنوع میباشد.
– به اشیاء و گنجینهها دست نزنیم.
فعّالیت ۱۰
اگر به اینترنت دسترسی دارید با راهنمایی و نظارت معلّم به پایگاه اینترنتی یکی از مؤسسات و سازمانهای جدول بالا بروید و ببینید آیا میتوانید برنامههای قابل استفاده برای خودتان پیدا کنید.
پاسخ این مورد به عهدهی دانشآموز است.
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی ششم
دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی ششم