جواب به سوالات و فعالیت درس چهاردهم فارسی چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس چهاردهم کتاب فارسی چهارم ادب از که آموختی؟ صفحه ۱۱۰ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی چهارم درس چهاردهم ادب از که آموختی؟ ( پاسخ گام به گام )
درست و نادرست درس چهاردهم ص ۱۱۰
۱- میتوانیم از بیادبان، ادب بیاموزیم.
📗 پاسخ: درست
۲- هر کسی که از کار خود تعریف میکند، داناست.
📗 پاسخ: نادرست
درک مطلب ص ۱۱۰
۱- منظور از عبارت «آموخت و نکرد» چیست؟
📗 پاسخ: یعنی علم آموخت ولی به آن عمل نکرد.
۲- چرا سعدی، عالم بیعمل را به زنبور بیعسل شبیه کرده است؟
📗 پاسخ: چون ارزش زندگی زنبور به درست کردن عسل است وقتی نتواند عسل درست نکند زندگیاش بیفایده است، درست مثل عالمی که علم را میآموزد ولی از آن استفاده نمیکند به دیگران نمیآموزد و به آموختههایش عمل نمیکند، چنین کسی زندگی مفیدی نخواهد داشت.
۳- سعدی، دانا و نادان را به چه مانند کرده است؟
📗 پاسخ: دانا را به طَبلهی عطّار مانند کرده است و نادان را به طَبلِ غازی. طبلهی عطار صندوقچه عطرفروش است که خاموش است ولی بوی خوش آن بیانگر عطرهای درون آن است ولی طَبل غازی، طبل جنگ است که صدای بلند دارد ولی درونش خالی است و هیچ فایدهای ندارد.
۴- در عبارت پایانی درس منظور از «بلندآواز و میانتهی» چیست؟
📗 پاسخ: منظور آن است که صدای و هیاهوی زیادی دارد ولی از دانش و تجربه خالی است.
دانش زبانی ص ۱۱۰
جملههای زیر را بخوانید.
محمّد، معلّم را دید.
علی، سیب را خورد.
برادرم، گلدان را خرید
حالا به نمودار جملهها نگاه کنید. در گروه گفتوگو کنید و به پرسشهای صفحهی بعد پاسخ دهید.
این جملهها از چند قسمت تشکیل شدهاند؟ چرا؟
📗 پاسخ: از سه قسمت، زیرا دو بخش اصلی، معنا را کامل نمیکند مثلاً وقتی بگوییم: «محمّد دید»، پرسیده میشود: «چه کسی را دید؟» پس نیاز به قسمت دیگری هست که آن را کامل کند تا پرسشی برای شنونده ایجاد نشود.
چرا کلمههای «دید، خورد، خرید» بالای نمودار هستند؟
📗 پاسخ: چون این کلمات بیانگر کاری است که انجام شده مثل خوردن و ارتباط بین دو کلمه دیگر هم به وسیله این کلمه برقرار میشود، یعنی علی خورد. چه چیزی را؟ سیب را خورد.