جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم نگارش دوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب نگارش دوم مثلِ دانشمندان صفحات ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۲، ۱۰۳ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش دوم درس هفدهم مثلِ دانشمندان ( پاسخ گام به گام )
پاسخ سوالات صفحه ۹۹
۱- سه سطر اوّل درس را با خطّ خوانا و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: در یک روز تعطیل، من همراه پدر و مادرم به پارک جنگلی رفته بودم. پدر گفت: «فصل بهار چقدر قشنگ است. نگاه کن، چقدر گیاه و حیوان اینجاست. هر کدام برای خود یک جور زیبایی دارد. خیلی از حیوانات و گیاهانی را که در کتاب خوانده بودی، امروز میتوانی اینجا پیدا کنی. مثل دانشمندها به آنها نگاه کن! کسی چه میداند شاید تو هم دانشمند بزرگی برای کشورت بشوی.»
۲- تا حالا چند کلمهی تازه از کتاب ریاضی یاد گرفتهای؟ ده تای آنها را بنویس.
📗 پاسخ: دقیقه، عقربه، سؤال، مربّع، مستطیل، مثلّث، جمع، تفریق، ضلع، مجموع
۳- هر یک از صداهای زیر مربوط به چیست؟ (پاسخ ها با رنگ سبز)
قدقد: مرغ قلقل: سماور هوهو: باد
خشخش: خرد شدن برگ جیکجیک: جوجه قورقور: قورباغه
۴- بقیهی داستان را خودت بنویس و نام مناسبی برای آن انتخاب کن.
نام داستان:📗 پاسخ: همفکری
سه بچّه، کبوتری را دیدند که بالش زخمی بود.
اوّلی گفت: 📗 پاسخ: بچّهها، این کبوتر زخمی شده، باید با او چه کنیم؟
دومی گفت: 📗 پاسخ: باید او را پیش یک دامپزشک ببریم تا درمانش کند. ولی ما که دامپزشک نمیشناسیم!
سومی گفت: 📗 پاسخ: پدر و مادرمان حتماً میتوانند به ما کمک کنند، باید اول پیش آنها برویم.
صفحه ۱۰۰
۱- سه سطر بعدی را از درس ادامه بده و با خطّ خوانا و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: پدرم قدمزنان به تماشای طبیعت رفت ولی مادرم نشسته بود و اطراف را نگاه میکرد. من با دقّت به طبیعت زیبا نگاه میکردم. یک سنجاقک قشنگ دیدم، ولی همین که خواستم او را بگیرم، مادر گفت: «به این جانور زیبا چه کار داری؟»
۲- درس را بخوان و کلمههایی را که نشانهی «ط» دارند، بنویس.
📗 پاسخ: تعطیل، طبیعت، اطراف
۳- کامل کن.
تابستان | زمستان | ||||||
گرما | شنا | برف | سرما | ||||
عینک آفتابی | کولر | دریا | شربت خنک | آدم برفی | چتر | بخاری | پتو |
۴- جملهای بنویس و سه تا از کلمههای زیر را در آن به کار ببر.
بهار – فصل – پرنده – نوروز – کم کم – گلها – شاپرک
📗 پاسخ: بهار فصل زیباییهاست که در آن گلها شکفته شده و همه جای زمین سرسبز و جوان میشود.
صفحه ۱۰۱
۱- دو سطر بعدی را از درس ادامه بده و با خطّ خوانا و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: رفتم قورباغه بگیرم. گفت: «فرزندم، به حیوان دست نزن!» دنبال یک ملخ دویدم و او را گرفتم. مادرم گفت: «تو امروز برای بازی آمدی؛ برو گردش کن.» کمی صبر کردم و گفتم: «اگر قرار است من دانشمند بشوم باید اینها را خوب نگاه کنم و دست و پا و شاخکهایشان را بشمارم.»
۲- درس را بخوان و کلمههایی را که نشانهی «قـ – ق» دارند، بنویس.
📗 پاسخ: چقدر، قشنگ، قدمزنان، با دقّت، سنجاقک، قورباغه، قرار، مراقب، آنوقت
۳- جاهای خالی را با کلمههای مناسب پرکن و کلمهی تازهای بساز، معنی آنها را هم بنویس. (پاسخ ها با رنگ سبز)
نامنظّم: کسی که نظم ندارد. صاحبخانه: به مالک خانه میگویند.
بیهنر: کسی که هنری ندارد. دانشگاه: جایی که دانش میآموزند.
باادب: کسی که ادب دارد. بانوان: به تعداد بیش از ۲ خانم میگویند.
۴- از یک پروانه بپرس چگونه زندگی میکند. جواب را بنویس.
📗 پاسخ: من شنیدهام که پروانهها سه روز بیشتر عمر نمیکنند. آنها اول کرم ابریشم هستند. به دور خود پیله میبندند و پس از مدتی به پروانه تبدیل میشوند و با بالهای زیبا از پیله بیرون میآیند.
صفحه ۱۰۲
۱- سه سطر بعدی درس را ادامه بده و با خطّ خوانا و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: مادر گفت: «تو میخواهی دانشمند شوی، خوب است ولی باید مراقب باشی به چیزهای دیگر آسیب نرسانی.» گفتم: «اینها هم در این مدت دست و پای من را بشمارند، آن وقت همه دانشمند میشویم. من جانورشناس، آنها آدم شناس.»
۲- یکی از سه کلمهی داخل کمانک را انتخاب کن و در جای خالی قرار بده. (پاسخ ها با رنگ سبز)
پرندهها در لانه زندگی میکنند. (لانه – خانه – هتل)
هوای بهار بسیار دلپذیر است. (سرد – سوزناک – دلپذیر)
وقتی به پرندهها غذا میدهیم، آنها از ما تشکر میکنند. (محبّت – تشکّر – جیکجیک)
۳- این لطیفه را بخوان و علامتهای لازم را بگذار. (پاسخ ها با رنگ سبز)
مشتری به فروشنده: «آقا صابون دارید؟»
فروشنده: «بله.»
مشتری: «پس اوّل دستهایتان را با صابون بشویید، بعد نیم کیلو پنیر به من بدهید.»
۴- با استفاده از ترکیبهای زیر، متن کوتاهی بنویس.
پرندهی زیبا – کنار چشمه – هوای دلپذیر – فصل بهار
📗 پاسخ: فصل بهار بود. در باغ قدم میزدم و از هوای دلپذیر صبحگاهی لذت میبردم. به کنار چشمه رسیدم و یک پرندهی زیبا را دیدم که آرامآرام آب مینوشید. کمی ایستادم تا پرنده احساس ترس نکند، سپس از آنجا دور شدم.
صفحه ۱۰۳
۱- نوشتهی زیر را پررنگ کن و با خطّ زیبا بنویس.
📗 پاسخ: خدایا، از اینکه کمکم کردی درسهایم را با موفّقیت به پایان برسانم، از تو سپاسگزارم.
۲- نامهای به معلّم مهربانت بنویس و از زحمتهای او تشکّر کن.
📗 پاسخ:
معلّم عزیزم
پایان سال تحصیلی است و من ناراحتم از اینکه در پایه بالاتر دیگر شما را نمیبینم. از زحمتهایی که برای ما در این یک سال کشیدی، تشکّر میکنم و قول میدهم همیشه درسهایم را خوب بخوانم و نمرههای خوبی بگیرم تا همیشه خوشحال باشی.
معلّم مهربان من
اگر در این یک سال شما را اذیّت کردم و گاهی در کلاس شیطنت کردم، عذرخواهی میکنم و امیدوارم مرا ببخشی. برایم دعا کن که همیشه در زندگی موفّق باشم.
دانشآموز کلاس دوم شما
جواب درسهای بعدی نگارش دوم دانلود PDF کتاب نگارش دوم