خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” یک خشت هم بگذار در دیگ “

معنی ضرب المثل ” یک خشت هم بگذار در دیگ “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل یک خشت هم بگذار در دیگ 🧱+ داستان

یک خشت هم بگذار در دیگ

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل یک خشت هم بگذار در دیگ چیست؟

این ضرب المثل را در جایی به کار می برند که کسی ادعای کاربلدی و کاردانی کند درحالیکه هیچ چیز نمی داند! اصطلاحا زیادی قمپز در می کند!

داستان عروس پرادعا و مادرشوهر زیرک

ریشه ضرب المثل: حکایت شده که تازه‌عروس مغرور و پر ادعایی با مادرشوهرش در روستایی زندگی می کرده است. عروس که بلد نبود غذای درست و حسابی بپزد، تصمیم می گیرد از مادرشوهرش غذا پختن را یاد بگیرد اما از آن جایی که به غرورش بر می خورد که خودش را پیش او کوچک کند، سعی کرد با روش دیگری این کار را پیش ببرد.

یک روز پیش مادرشوهرش رفت و گفت میخواهم پلو و خورش هایم خوشمزه تر شوند. روش شما در این کار چگونه است؟ مادرشوهرش شروع کرد به توضیح دادن؛ گفت: اول برنج را خیس می کنی. عروس گفت بله بلدم. سپس انقدر نمک میریزی. عروس گفت بلدم. خورش را به فلان شیوه بپز. عروس گفت بلدم.

مادرشوهرش هرچه از روش پخت پلو و خورش می گفت، عروس برای اینکه کم نیاورد سریع می گفت بلدم! مادرشوهرش هم برای اینکه عروسش خیلی ادعا نکند، آخرسر گفت، وقتی برنجت دم کشید، یک خشت هم بگذار در دیگ! عروس بازهم گفت میدانم. بلدم!

وقتی عروس با روش مادرشوهرش غذا پخت و خشت را هم در دیگ غذا گذاشت، کم کم خشت داغ شد و تمام غذا گِلی شد! این هم درس عبرتی شد برای عروس پر ادعا که وقتی چیزی را بلد نیست نگوید بلدم و میدانم!

از آن پس هرکس در هرچیزی که تخصصی ندارد ولی ادعای ماهر بودن دارد، این ضرب المثل را استفاده می کنند. یعنی زیادی اهل ادّعا کردن هستی!

پیشنهادی: ضرب المثل‌های بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *