خانه » پایه هفتم » پاسخ سوالات درس هشتم مطالعات هفتم مصرف

پاسخ سوالات درس هشتم مطالعات هفتم مصرف

جواب به سوالات و فعالیت درس هشتم مطالعات اجتماعی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هشتم مطالعات هفتم مصرف

پاسخگویی به سوالات درس هشتم کتاب مطالعات اجتماعی هفتم مصرف صفحات ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۴۱ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی هفتم درس هشتم مصرف ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس هشتم

۱- به نظر شما با توجه به آنچه دربارۀ سرگذشت پول گفته شد کدام شکل مبادلۀ پول بهتر است؟ آیا راه‌های دیگری نیز برای مبادله می‌شناسید؟

📗 پاسخ: امروزه استفاده از کارت‌های اعتباری بهترین روش مبادله پول است. به دلیل پیدایش ویروس کرونا و انتقال آن توسط سطوح مختلف، پول آلودگی زیادی را انتقال می‌داد. اینجا بود که اهمیت کارت‌های اعتباری مشخص شد. علاوه بر آن دیگر نیاز به حمل مبالغ زیاد پول نیست که این خود خطرناک است.

راه‌های جدیدتری که برای مبادله وجود دارد، استفاده از ارزهای دیجیتال است که امروزه بسیار رواج یافته است، اما برای انجام این کار، باید علم آن را داشته باشیم.

۲- با راهنمایی معلّم به طور گروهی تعدادی برچسب از کالاهای مختلف (موادغذایی و نوشیدنی‌ها، لباس، اسباب بازی، لوازم بهداشتی مانند صابون، کرم،شامپو و…) تهیه کنید و به کلاس بیاورید و آنها را بررسی کنید.

هر برچسب چه اطلاعاتی دربارۀ کالا به شما می‌دهد؟ دوست داشتید چه اطلاعات دیگری دربارۀ آن کالا داشته باشید؟

📗 پاسخ: عنوان و برند تولیدکننده محصول، ترکیبات محصول، آدرس کارخانه تولیدی، نحوه استفاده از محصول، قیمت، تاریخ تولید و تاریخ انقضاء، جدول سلامت تغذیه‌ای، علامت استاندارد، نشان حلال، علامت سیب سلامت.

من دوست داشتم روی کالاها نوشته می‌شد که ترکیباتی که درآن استفاده شده طبیعی است یا شیمیایی و یا استفاده از آن برای چه افرادی مضر است و چرا؟

۳- به مدت چند هفته به کالاهایی که مصرف می‌کنید دقت کرده و برچسب آنهایی را که نشان استاندارد دارند به کلاس بیاورید. بین دو کالای مشابه که یکی مهر استاندارد دارد و دیگری ندارد کدام را انتخاب می‌کنید؟ چرا؟

📗 پاسخ: من کالایی که مهر استاندارد دارد را انتخاب می‌کنم. چون نسبت به سلامت مواد تشکیل‌دهنده آن اطمینان بیشتری دارم.

۴- آیا می‌دانید علامت روبه‌رو چیست؟ دربارۀ آن تحقیق کنید.

📗 پاسخ: این علامت نشان سیب سلامت است که از طرف سازمان غذا و دارو به محصولاتی که دارای استاندارهای لازم این سازمان باشند، اعطا می‌شود.

برای مطالعه تحقیق درباره سیب سلامت به لینک زیر مراجعه کنید.

تحقیق در مورد سیب سلامت

بحث و گفت‌وگو در کلاس

۵- جنبه‌هایی از مصرف‌گرایی را که در محل زندگیتان می‌بینید بیان کنید و دربارۀ آنها اظهار نظر نمایید.

📗 پاسخ: تعدادی از خانواده‌ها در اثر چشم و هم‌چشمی مرتباً وسایل خانه خود را تغییر می‌دهند؛ یا برای رفتن به هر مهمانی، لباس جدید تهیه می‌کنند و از لباس‌های گذشته خود استفاده نمی‌کنند. این گونه مصرف‌گرایی‌ها هم فشار مالی زیادی به خانواده‌ها وارد می‌کند و هم سبب بروز اختلاف بین افراد خانواده می‌شود. علاوه بر اینکه خداوند نیز اسراف کردن را دوست ندارد.

۶- مصرف‌گرایی چه آسیب‌های اخلاقی برای مردم ایجاد می‌کند؟

📗 پاسخ: مردم را مادی‌گرا می‌کند و ارزش‌های اخلاقی و معنویات را در درون آنها کمرنگ می‌کند. سبب بروز صفت حسادت در انسان‌ها می‌شود. صفت خوب قناعت را در وجود انسان از بین می‌برد و به جای آن زیاده‌خواهی را جایگزین می‌کند. نسبت به دیگران بی‌اهمیت خواهیم شد و دیگر نیازهای دیگران و کمک کردن به آنها برای ما اهمیتی نخواهد داشت، چون غرور و خودبینی جای آن را می‌گیرد.

۷- تحقیق کنید این علامت که بر روی برچسب بسته‌بندی برخی کالاها وجود دارد، نشانه چیست؟

📗 پاسخ: این علامت بازیافت است.

برای مطالعه تحقیق درباره علامت بازیافت به لینک زیر مراجعه کنید.

تحقیق در مورد علامت بازیافت

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی هفتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هفتم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *