خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق در مورد سیب سلامت

تحقیق در مورد سیب سلامت

درباره سیب سلامت و  نحوه دریافت آن بیشتر بدانیم

سیب سلامت

تغذیه در سلامت جسم و جان افراد بسیار تأثیرگذار است. مسئول حفاظت از سلامت عمومی جامعه، سازمان غذا و داروست. این سازمان ایمنی، کارایی و امنیت مواد غذایی، داروهای دامپزشکی، محصولات زیستی و وسایل پزشکی را تحت نظارت خود می‌گیرد و در صورتی که استانداردهای لازم را داشته باشند، مورد تأیید قرار می‌دهد.

سازمان غذا و دارو مسئول تولید، بازاریابی و توزیع مواد غذایی سالم برای حفاظت از سلامت عمومی جامعه می‌باشد. از همین رو برای ارتقای سطح سلامت جامعه و تشویق ایرانیان به مصرف مواد غذایی سالم و بهداشتی، نشان سیب سلامت را برای محصولات قرار داده است. این استاندارد تشخیص سالم بودن مواد غذایی را ساده‌تر می‌کند، اما به معنی طبیعی بودن یا سلامت صد در صدی محصول نیست.

سیب سلامت چیست؟

نماد سیب سلامت نشان ایمنی و سلامت محصولات تولیدی است. در صورتی که محصولات تولید شده پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشند و واجد شرایطی که در ادامه ذکر خواهد شد، باشند، این نشان به آنها اعطا می‌شود.

نماد سیب سلامت، طرحی شبیه به سیب دارد. سیب نماد سلامتی است. در این نماد از دو رنگ سبز و آبی استفاده شده است. رنگ سبز نماد سلامتی و رنگ آبی نماد آرامش و امنیت است. در سمت چپ سیب طرح برگ سبز که شبیه چشم است، نشانگر نظارت سازمان غذا و دارو بر سلامت غذا می‌باشد. برگ سبز بالای نشان سیب سلامت به معنی خط مشی روبه رشد سازمان و روند ارتقای سازمان غذا و داروست.

اگر کمی دقت کنید این نماد از دو حرف F (بخش سبز رنگ) و حرف D (بخش آبی رنگ) تشکیل شده است. حرف F ابتدای کلمه Food به معنی غذا و حرف D ابتدای کلمه Drug به معنی داروست.

چرا نشان سیب سلامت اهمیت دارد؟

در کنار نشان سیب سلامت، یک جدول تغذیه‌ای درج شده که در آن اطلاعاتی از مقادیر انرژی، قند، چربی، اسیدهای چرب ترانس و نمک به کار رفته در محصول، می‌باشد. هدف از درج این اطلاعات بر روی بسته‌بندی محصول، آگاهی دادن به مصرف‌کننده در جهت سلامت فردی است.

با توجه به رنگ‌های جدول، مصرف‌کننده متوجه سلامت یا عدم سلامت محصول می‌شود. با این روش مشخص می‌شود که تولیدکننده تنها به فکر سود مالی نمی‌باشد و سلامت محصولات نیز برای او اهمیت دارد.

برخی محصولات در گروه‌های آسیب‌رسان به سلامت هستند. این محصولات عبارتند از: نوشابه‌های گازدار، انواع چیپس و پفک و اسنک، لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیراستاندارد، فراورده‌های پروتئینی مانند: سوسیس، کالباس، همبرگر و… .

دستورالعمل دریافت سیب سلامت

باید در نظر داشت که اقدام برای کسب نشان سیب سلامت، به این معنی است که محصول قبلاً مجوزهای لازم برای تولید و مجوزهای بهداشتی از سازمان غذا و دارو را کسب کرده است.

برای دریافت این نماد، باید به سایت سازمان غذا و دارو مراجعه و درخواست را ثبت کرد. محصول مورد نظر توسط کارشناس در آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی بررسی می‌شود. پس از طی این مراحل، در صورتی که کیفیت محصول و سلامت آن مورد تأیید قرار گرفت، به مدت دو سال نماد سیب سلامت به آن اعطا می‌شود.

محصولات باید برای دریافت سیب سلامت، چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

– پروانه ساخت داشته باشند.

– در تولید آنها از مواد شیمیایی و مصنوعی استفاده نشده باشد.

– تا جای ممکن، کالری محصول کاهش یابد.

– مواد خطرناک مانند اسیدهای چرب ترانس در آن به حداقل رسیده باشد.

– تا حد ممکن از مواد اولیه طبیعی در تولید آن استفاده شده باشد.

– میزان نمک آن به حداقل رسیده باشد.

– محصول، عاری از هرگونه سموم دفع آفات و داروهای دامپزشکی باشد.

– استانداردهایی که سازمان غذا و دارو تعریف کرده در آن رعایت شده باشد.

– در روند تولید محصول، از مواد افزودنی شیمیایی دارای سنتتیک (رنگ‌های مصنوعی) استفاده نشده باشد.

– تا حد امکان با مکمل‌های مجاز مانند ویتامین‌ها غنی‌سازی شده باشد.

– تا حد امکان کیفیت محصولات با استفاده از مواد فراسودمند مانند پروبیوتیک‌ها بهبود یافته باشد.

– ارزش تغذیه‌ای محصولات حفظ شود و تا جای ممکن با استفاده از تکنولوژی افزایش یافته باشد.

– با استفاده از تغییر فرمول، کیفیت محصولات در جهت ارتقای سلامتی، بهبود یافته باشد.

تفاوت علامت استاندارد و سیب سلامت

سازمان استاندارد با ارائه نشان استاندارد به محصولات، صنعتی شدن آنها را تأیید می‌کند و در واقع به محصولات اجازه تولید می‌دهد. بنابراین کیفیت محصول، ملاکی برای دریافت استاندارد نیست. اما نشان سیب سلامت که از طرف سازمان غذا و دارو دریافت می‌شود به این معنی است که محصول باکیفیت و سالم است؛ چون این نشان فقط به محصولاتی داده می‌شود که ویژگی‌های سلامت را داشته باشند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. ممنون از سایت خوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *