خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس شانزدهم مطالعات نهم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پاسخ سوالات درس شانزدهم مطالعات نهم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

جواب به سوالات و فعالیت درس شانزدهم مطالعات اجتماعی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس شانزدهم مطالعات نهم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پاسخگویی به سوالات درس شانزدهم کتاب مطالعات اجتماعی نهم ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی صفحات ۱۰۶، ۱۰۹، ۱۱۱ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی نهم درس شانزدهم ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس شانزدهم

۱- با مطالعه متن:

الف) نمودار روند تأسیس حکومت جمهوری اسلامی را تکمیل کنید. (پاسخ‌ها به رنگ سبز)

همه‌پرسی تعیین نظام سیاسی ← تدوین و تصویب قانون اساسی ←  انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ←  شکل‌گیری نهادهای انقلابی ←  تعیین هیئت دولت

ب) با توجه به نمودار، نقش مردم را در تأسیس نظام جمهوری اسلامی توضیح دهید.

📗 پاسخ: مردم در حکومت جمهوری اسلامی نقشی اساسی داشتند. آنها خود، نظام سیاسی را تعیین کردند و برای تدوین قانون اساسی از علمای اسلام و سیاستمداران داخلی استفاده شد. همچنین برای تعیین ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی از آرای مردم بهره گرفته شد و این مقامات مهم طبق نظر مردم انتخاب شدند. در نهایت همه ملت ایران برای آبادانی کشور همیاری کردند و با عضویت در نهادهای انقلابی در رشد و توسعه کشور دست به دست یکدیگر دادند.

۲- با راهنمایی دبیر خود، همفکری کنید و بگویید که انقلاب اسلامی با وجود ترور گسترده شخصیت‌های نظام جمهوری اسلامی، چرا و چگونه به حرکت خود ادامه داده است؟

📗 پاسخ: انقلاب اسلامی ایران تنها بر دوش چند شخصیت مهم این نظام نبوده است، بلکه همه مردم رهبران این انقلاب بودند، به همین دلیل با ترور این افراد به جای اینکه غبار ناامیدی بر دل‌های مردم بنشیند، بذر امید در دل‌ها جوانه زد و مصمم‌تر و محکم‌تر از قبل به مسیر خود ادامه دادند. مردم ایران با این ترورها به درستی کار و جنبش خود ایمان آوردند و با عزمی راسخ‌تر شکوفه‌های انقلاب را پرورش دادند و تلاش خود را برای آبادانی این سرزمین بیشتر کردند.

۳- با مطالعه متن و مراجعه به دانسته‌های قبلی خود، درباره حمایت گسترده مردم از انقلاب اسلامی در سال‌های پس از پیروزی چند دلیل بیاورید.

📗 پاسخ: مشارکت حداکثری در انتخابات‌های برگزار شده، تلاش علمی جوانان کشور برای ارتقای رتبه علمی ایران در جهان، محافظت از آب و خاک ایران با گذشتن از جان خود، انجام کارهای داوطلبانه و بدون دستمزد برای عمران و آبادانی کشور، تلاش برای محرومیت‌زدایی و…

۴- کشور عزیز ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه‌های متعدّدی دارای دستاوردها و پیشرفت‌های چشمگیری بوده است. در کلاس به چند گروه تقسیم شوید و هر گروه درباره دستاوردها و پیشرفت‌های ایران در یکی از زمینه‌ها (مانند: صنعت، کشاورزی، مهندسی و رباتیک، ساخت تجهیزات پزشکی و دارویی، ورزش، المپیادهای علمی جهانی، فناوری‌های زیستی، فناوری‌های فضایی، فناوری‌های نانو، صنایع نظامی یا غیر از اینها) گزارشی تهیه و آن را در کلاس ارائه دهد.

پاسخ این سؤال به عهده دانش‌آموز است. برای راهنمایی بیشتر، می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

وضعیت کشور قبل و بعد از انقلاب در عرصه‌های مختلف

فناوری نانو چیست؟ تاریخچه و تعاریف نانو تکنولوژی

تحقیق در مورد زیست فناوری و کاربردش

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی نهم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *