خانه » پایه چهارم » پاسخ سوالات درس سوم نگارش چهارم رازِ نشانه‌ها

پاسخ سوالات درس سوم نگارش چهارم رازِ نشانه‌ها

جواب به سوالات و فعالیت درس سوم نگارش چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس سوم نگارش چهارم راز نشانه‌ها

پاسخگویی به سوالات درس سوم کتاب نگارش چهارم رازِ نشانه‌ها صفحات ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش چهارم درس سوم رازِ نشانه‌ها ( پاسخ گام به گام )

املا و واژه‌آموزی درس سوم

۱- کلمه‌های زیر را به ترتیب حروف الفبا بنویسید.

هوش – فهم – دست نخورده – قهوه‌خانه – جادّه – آفرین

📗 پاسخ: آفرین – جادّه – دست نخورده – فهم – قهوه‌خانه – هوش

۲- قسمتی از درس را که به گفت‌وگوی «حاکم و پسر» مربوط است، بنویسید.

📗 پاسخ:

حاکم گفت: «پسر جان! اگر تو الاغ را ندیده‌ای، چطور نشانی‌هایش را دادی؟»

پسر گفت: «من فقط خوب نگاه کردم و به آنچه دیدم، کمی اندیشیدم. سرِ راهم ردّ پایِ الاغی را دیدم که جای پای راستش کمتر از جای پای چپش گود افتاده بود. فهمیدم پای راست الاغی که از اینجا گذشته لنگ بوده است. علف‌های سمت راست جاده خورده شده بود؛ امّا علف‌های طرف چپ دست نخورده مانده بود. از اینجا فهمیدم که الاغ علف‌های سمت چپ را ندیده است. به همین دلیل حدس زدم، چشم چپش کور بوده است. از دانه‌های گندمی هم که روی زمین ریخته بود، فهمیدم بارش گندم بوده است.»

۳- با توجّه به معنای جمله‌ها، کلمه‌ی مناسب را انتخاب کنید. (پاسخ‌ها با رنگ سبز

وقتی جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند، پدر و مادر به آنها غذا می‌دهند. (قضا – غذا)

دانش‌آموزان در حیاط مدرسه مشغول ورزش بودند. (حیاط – حیات)

پایه و اساس همه‌ی گفت‌وگوها، توانایی علمی دانش‌آموزان است. (اثاث – اساس)

 

املا

۱- در جدول زیر، کلمه‌های درس آمده است. پنج کلمه از آنها را پیدا کنید و با هر یک جمله‌ای بسازید.

📗 پاسخ:

خواست – سمت – جاده – آسیاب – چطور

علی از دوستش معذرت خواست.

ماشین پدرم به سمت جنوب خیابان در حرکت بود.

جاده‌ی شمال از زیباترین جاده‌هایی است که به آن سفر کردم.

نانوا گندم‌های آسیاب شده را به نانوایی برد.

از دوستم پرسیدم، تو چطور مسأله‌های ریاضی را حل می‌کنی؟

۲- با توجّه به متن برای هر یک از حروف داخل شکل، کلمه بنویسید. (پاسخ‌ها با رنگ سبز

ح: خوشحال، حاکم، حدس

س: کیسه، آسیاب، درست

 

هنر و سرگرمی

۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.

📗 پاسخ: به نام خداوند جان آفرین                  حکیم سخن در زبان آفرین

۲- خانه‌های جدول را به دلخواه با کلماتی از متن درس پر کنید.

کلمه‌ی اول کلمه‌ی دوم کلمه‌ی سوم
ردیف اول کیسه گندم آسیاب
ردیف دوم پسر راست خوشحال
ردیف سوم نگاه حدس هوش

حالا با کلمات هر ردیف یک جمله بسازید؛ به طوری که هر سه کلمه در آن جمله به کار رفته باشد.

جمله‌ی اول:📗 پاسخ: مرد کشاورز کیسه‌ی گندم را بر شانه‌اش گذاشت و به آسیاب برد.

جمله‌ی دوم: 📗 پاسخ: پسر راستگو همیشه خوشحال است.

جمله‌ی سوم: 📗 پاسخ: به تصویر معما نگاه کردم، از هوش خود استفاده کردم و جواب را حدس زدم.

 

درک متن درس سوم

دو متن زیر را با دقت بخوانید. متن کدام یک از کتاب‌های درسی شما شبیه متن (الف) است؟ متن کدام یک از کتاب‌های درسی شما شبیه متن (ب) است؟

الف) خانه‌های نواحی بیابانی ویژگی‌هایی دارند تا خیلی گرم نباشند. دیوارهای این خانه‌ها ضخیم ساخته می‌شوند تا گرما از بیرون وارد نشود. اگر دیوار خانه‌ای کلفت نباشد، خیلی زود با نور خورشید گرم می‌شود و گرما اندک اندک به درون خانه وارد می‌شود. سقف‌های گنبدی شکل خانه‌ها هم باعث می‌شود که گرمای خورشید به پشت بام‌ها نفوذ نکند و از طریق بادگیرهایی که در سقف وجود دارد، هوای خنک همراه با باد به درون خانه وارد شود.

ب) گنجشک و کبوتری با هم دوست شدند. تابستان بود و هوا گرم. کبوتر کمی می‌پرید و کمی دانه جمع می‌کرد تا در زمستان بی‌آذوقه نماند. امّا گنجشک همه‌اش به فکر بازی و آواز خواندن بود و هرچه کبوتر به او می‌گفت که به فکر زمستانت هم باش، فایده‌ای نداشت. تابستان و پاییز رفت. زمستان آمد. سرما و برف همه جا را گرفت. گنجشک که چیزی برای خوردن نداشت به سراغ کبوتر رفت و از او کمک خواست. کبوتر گفت: «جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت نبود؟»

📗 پاسخ: متن (الف) شبیه دروس کتاب مطالعات اجتماعی است و متن (ب) شبیه دروس کتاب فارسی است.

۲- تفاوت‌های متن (الف) و (ب) را در جدول زیر بنویسید.

📗 پاسخ:

متن (الف) یک متن علمی است، از ضرب‌المثل استفاده نشده است و شکل نوشتاری کلمات در آن استفاده شده است.

متن (ب) یک متن ادبی است، در آن از ضرب‌المثل استفاده شده است و از شکل محاوره‌ای کلمات استفاده شده است.

 

نگارش

به «جمله‌های موضوع» زیر دقّت کنید. موضوع کلّی و موضوع کوچک‌ترِ آن را بنویسید. (پاسخ‌ها با رنگ سبز)

الف) آلودگی هوا دلایلی دارد.

موضوع کلّی:‌ آلودگی هوا

موضوع کوچک‌تر: دلایل آلودگی هوا

ب) پرچم ایران سه رنگ است.

موضوع کلّی:‌ پرچم ایران

موضوع کوچک‌تر: رنگ‌های پرچم

پ) جانوران بر دو دسته‌اند.

موضوع کلّی:‌ جانوران

موضوع کوچک‌تر: دسته‌های جانوران

جواب درس‌های بعدی نگارش چهارم دانلود PDF کتاب نگارش چهارم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *