خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس دوم مطالعات نهم حرکات زمین

پاسخ سوالات درس دوم مطالعات نهم حرکات زمین

جواب به سوالات و فعالیت درس دوم مطالعات اجتماعی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دوم مطالعات نهم حرکات زمین

پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب مطالعات اجتماعی نهم حرکات زمین صفحات ۱۱، ۱۳ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی نهم درس دوم حرکات زمین ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس دوم

۱- الف) در زندگی روزانه، ساعت واقعی چه کاربردی دارد؟

📗 پاسخ: در زندگی روزانه از ساعت واقعی برای تعیین وقت شرعی استفاده می‌شود.

ب) چرا از ساعت رسمی استفاده می‌کنیم؟ مثال بیاورید.

📗 پاسخ: چون در زندگی روزانه نمی‌توان از ساعت واقعی استفاده کرد. تصور کنید حتی دو شهر مجاور در یک کشور، که روی یک نصف‌النهار قرار ندارند، ساعت‌های مختلفی دارند. بنابراین، در تعیین قرارهای ملاقات، زمان باز و بسته شدن اداره‌ها و مغازه‌ها و برنامه حرکت قطارها و هواپیماها مشکلات زیادی به وجود می‌آید. به همین دلیل در قرن ١٩، کشورها در یک اجلاس بین‌المللی، توافق کردند که به جای ساعت واقعی از ساعت رسمی استفاده کنند.

۲- با توجه به نقشه مناطق زمانی، بگویید اگر کسی از پاریس به تهران سفر کند، باید ساعت خود را جلو بکشد یا عقب؟ چرا؟

📗 پاسخ: اگر کسی از پاریس به تهران سفر کند باید ساعت خود سه ساعت و نیم جلو ببرد. زیرا پاریس در منطقه زمانی نزدیک به گرینویچ و نصف‌النهار مبدأ قرار دارد. وقتی خورشید درست روی نصف‌النهار مبدأ قرار می‌گیرد، در همه شهرهایی که روی این نصف‌النهار قرار گرفته‌اند، هنگام ظهر است. در همین حال، مردم کشورهایی که در شرق گرینویچ قرار دارند، خورشید را زودتر دیده‌اند و بنابراین، از ظهرشان گذشته است.

۳- با کمک والدین خود، برخی از زمان‌ها یا مکان‌هایی که ویژگی‌های خاصی برای آنها در اسلام بیان شده است را نام ببرید. پاسخ‌های خود را در کلاس و با دوستانتان، به اشتراک بگذارید.

📗 پاسخ: زمان‌ها: اول ماه قمری، شب و روز جمعه، مناسبت‌های مذهبی مانند نیمه شعبان، شب‌های احیا، ایام البیض و…

مکان: مساجد، اماکن مقدسه مانند کربلا، نجف، مکه، مدینه و…

۴- هر ساله در کشور ما، ساعت رسمی در اول فروردین، یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ٣٠ شهریور، یک ساعت به عقب کشیده می‌شود. فکر می‌کنید دلیل این کار چیست؟

📗 پاسخ: دلیل این کار بهره‌وری در مصرف انرژی و کمتر مصرف کردن انرژی برق است. با این کار بیشتر فعالیت‌های انسان در ساعات روشنایی انجام می‌شود و در ساعات تاریکی ادارات و شرکت‌ها تعطیل هستند و در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود.

۵- موقعیت سه شهر گرانادا، لیبرویل و کیپ تاون را با توجه به دایره روشنایی در اول تیرماه و اول دی ماه توضیح دهید.

📗 پاسخ: دو شهر گرانادا و لیبرویل در نیمکره شمالی قرار گرفته‌اند. در اوّل تیرماه در نیمکره شمالی منطقه وسیع‌تری از کره زمین در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. در نتیجه، طول روزها از شب‌ها بیشتر است. اما شهر کیپ تاون در نیمکره جنوبی قرار گرفته است بنابراین نور کمتری از خورشید دریافت می‌کند و در فصل زمستان قرار دارد، پس در آن طول شب‌ها از روز بیشتر است.

در اوّل دی ماه، در نیمکره شمالی بخش کم‌وسعت‌تری از کره زمین تابش خورشید را دریافت می‌کند. بنابراین دو شهر گرانادا و لیبرویل در اول دی ماه روزهای کوتاه‌تر و شب‌های بلندتری دارند. در حالی که همین زمان، در نیمکره جنوبی فصل تابستان آغاز شده است و کیپ تاون دارای روزهای بلندتر و شب‌های کوتاه‌تری است.

۶- به مدار قطبی شمال و جنوب در تصویر (۱) توجه کنید. چرا در اوّل تیر ماه در ناحیه مدار قطبی شمال، طول یک روز ۲۴ ساعت و به عکس در مدار قطبی جنوب، طول یک شب ۲۴ ساعت است؟

📗 پاسخ: دلیل این موضوع کج بودن محور چرخشی زمین است. از آنجا که در تابستانِ زمین، نیمکره شمالی کاملاً به سمت خورشید خم می‌شود، نور خوشید به طور دائم به قطب شمال می‌تابد. در این موقع قطب شمال در روشنایی روز (بدون شب) و قطب جنوب در تاریکی (بدون روز) قرار دارد.

۷- از مساوی بودن همیشگی طول روز و شب در منطقه استوا به چه نتیجه ای درباره فصول این منطقه می‌رسید؟

📗 پاسخ: در مناطق مجاور استوا مسیر پیموده شده در دو منطقه تاریک و روشن همواره یکسان است و درنتیجه طول روز و شب همواره مساوی است، بنابراین در این منطقه فصول مختلف وجود ندارد و همیشه دارای آب و هوای گرم و معتدل هستند.

۸- جهت تابش آفتاب به نقاط مختلف زمین یا فصول مختلف سال، چه تأثیری در کشاورزی یا معماری خانه‌ها می‌تواند داشته باشد؟

📗 پاسخ: جهت تابش آفتاب در فصول مختلف محصولات کشاورزی و زراعی هر منطقه را تعیین می‌کند به عنوان مثال برخی از محصولات تنها در مناطق گرمسیر رشد می‌کنند، مانند موز و آناناس اما برخی محصولات به آب و هوای معتدل و بارانی احتیاج دارند، مانند برنج.

معماری خانه‌ها نیز در برخی شهرها بر اساس جهت تابش آفتاب طراحی می‌شود. به عنوان مثال در یزد که شهری گرم می‌باشد، سقف خانه‌ها گنبدی شکل ساخته می‌شود تا هوای داخل خانه تعدیل شده و خنک شود، همچنین در یزد از بادگیر در معماری بناها استفاده می‌شد تا باد گرم در آن بپیچد، خنک شود و مانند کولر فضای داخلی خانه را خنک کند. این بادگیرها بر اساس موقعیت شهرها و طبق جهت باد به اشکال مختلف در هر منطقه طراحی و استفاده می‌شدند.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی نهم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *