جواب به سوالات و فعالیت درس دوم فارسی دهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب فارسی دهم از آموختن، ننگ مدار صفحه ۱۹، ۲۰، ۲۷ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی دهم درس دوم از آموختن، ننگ مدار ( پاسخ گام به گام )
در صورتی که نکته ای در پاسخ سوالات درس دوم کتاب فارسی پایه دهم دارید در انتهای همین پست نظرات خود را ارسال نمایید.
کارگاه متنپژوهی درس دوم ص ۱۹
قلمرو زبانی ص ۱۹
۱- معنی واژههای مشخّص شده را بنویسید.
کتابی که در او داد سخنآرایی توان داد، ابداع کنم. سعدالدّین وراوینی
📗 پاسخ:
داد اول ← به معنای حق، قانون
داد دوم ← فعل است به معنی ادا کرد
عشق شوری در نهادِ ما نهاد . فخرالدّین عراقی
📗 پاسخ:
نهاد اول ← به معنای فطرت، سرشت، دل
نهاد دوم ← فعل است به معنی قرار داد
۲- در متن درس، سه گروه کلمۀ متضاد بیابید.
📗 پاسخ: غم و شادی ـ نیک و بد ـ حقّ و باطل ـ ناامیدی و امیدواری ـ ناایمن و ایمن
۳- در کدام جملۀ متن درس، حذف صورت گرفته است؟ نوع آن را مشخّص کنید.
📗 پاسخ: «نومیدی را در امید، بسته دان و امید را در نومیدی.» در آخر این جمله فعل «بسته دان» به قرینه لفظی حذف شده است.
۴- جدول زیر را کامل نمایید. (با حفظ شخص)
فعل | امر | ساخت منفی | مضارع اخباری |
شنیده بودی | بشنو | نشنیده بودی | میشنوی |
داری میروی | برو | نمیروی | میروی |
خواهید پرسید | بپرسید | نخواهید پرسید | میپرسی |
قلمرو ادبی ص ۲۰
۱- بهرهگیری از «مَثَل» چه تأثیری در سخن دارد؟
📗 پاسخ: مَثَل سخن را زیبا و دلنشین میکند و به گوینده توانایی بیان مقصود و منظور خود در جملهای کوتاه را میدهد. چنین سخنی تأثیر بهتری بر شنونده میگذارد.
۲- دو عبارت کنایی را از متن بیابید و بنویسید.
📗 پاسخ:
گندمنمای جوفروش ← کنایه از ریاکاری و دورویی ـ فریب دادن دیگران در خرید و فروش
داد کاری را دادن ← کنایه از انجام کار به نحو شایسته، رعایت انصاف درباره انجام کار
از جای شدن ← کنایه از عصبانی شدن و کنترل اعمال و رفتار را از دست دادن
قلمرو فکری ص ۲۰
۱- نویسنده، چه کاری را کودکانه میشمارد؟
📗 پاسخ: در هر کار خوب و بدی زود شاد شدن و زود غمگین شدن را کودکانه میداند.
۲- در جملۀ زیر، نویسنده بر کدام ویژگیهای اخلاقی تأکید میکند؟
«اثر غم و شادی پیش مردمان، بر خود پیدا مکن.»
📗 پاسخ: خویشتندار بودن ـ حفظ ظاهر در برابر دیگران ـ عزت نفس ـ پنهان کردن آنچه در درون انسان است از دیگران.
۳- مفهوم عبارت «گندمنمای جوفروش مباش» را بنویسید.
📗 پاسخ: ریاکار و دورو نباش ـ ظاهر و باطنت راست و درست باشد ـ دیگران را فریب مده.
۴- برای مفهوم بیت زیر، عبارتی از متن درس بیابید.
«شاد و بیغم بزی که شادی و غم زود آیند و زود میگذرند»
ابن حسام خوسفی
📗 پاسخ: هر شادی که بازگشتِ آن به غم است، آن را شادی مَشمُر، و به وقت نومیدی امیدوارتر باش و نومیدی را در امید، بسته دان و امید را در نومیدی.
۵- حدیث «حاسِبوا قَبْلَ أنْ تُحاسَبوا» با کدام عبارت درس، قرابت معنایی دارد؟
📗 پاسخ: اندر همه کاری داد از خویستن بده، که هر که داد از خویشتن بدهد، از داور مستغنی باشد.
درک و دریافت ص ۲۷
۱- اگر این متن را داستانی نمادین بدانیم، هریک از عناصر زیر نماد چه چیزی است؟
بنّا ← 📗 پاسخ: پایهگذار و سازنده عامل جدایی و پراکندگی، عامل از بین بردن یکدلی و یکپارچگی
دیوار ← 📗 پاسخ: عامل جدایی و پراکندگی، مانع خوشبختی و یکیشدن
۲- دربارۀ «زاویۀ دید» و «شخصیت اصلی» داستان توضیح دهید.
📗 پاسخ:
زاویه دید: سوم شخص
شخصیت اصلی: ناصر شخصیت اصلی داستان است که با درک محدود و خاص خود از رویدادهای اطرافش در ابتدا از فرصت به دست آمده (ریزش دیوار) نهایت استفاده را میکند و به شادی و بازی و تفریح و لذت بردن از همه آرزوهای خود میپردازد اما با گذشت این دوره و رسیدن به روز تعمیر شدن دیوار، دچار اندوه و ترس جدایی از دوستش میشود و چون پاسخی برای جدا شدن از روزهای خوشیاش نمییابد، پر از نفرت و عصبانیت میشود ولی همچنان دنبال راهی میگردد که بتواند دوباره پیوندها را برقرار کند.
جواب درسهای بعدی فارسی دهم دانلود PDF کتاب فارسی دهم