خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” بعد از سی سال نوروز به شنبه افتاد “

معنی ضرب المثل ” بعد از سی سال نوروز به شنبه افتاد “

همه چیز درباره معنی ضرب المثل بعد از سی سال نوروز به شنبه افتاد 🎉

بعد از سی سال نوروز به شنبه افتاد

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل بعد از سی سال نوروز به شنبه افتاد چیست؟

۱- در جایی به کار می برند که کسی کاری را برخلاف میل قلبی‌اش انجام دهد.

۲- گاهی نماد خوش یمنی می دانند.

مفهوم و ریشه ضرب المثل

نوروز، یکی از اعیاد باستانی ایرانیان به شمار می رود. در زمان های گذشته، اقوام مختلف هنگام عید نوروز هدایایی را برای پادشاه یا رئیس خود می بردند. یکی از این اقوام، قوم یهود بودند. طبق رسم دیرینه، هرگاه نوروز به شنبه می افتاد، رئیس یهودیان باید علاوه بر هدایای معمول، چندین درهم را نیز بر آن می افزود و تقدیم پادشاه می کرد.

ظاهرا این کار با اکراه و اجبار از سوی آنان انجام می شد. از این رو گفتن این ضرب المثل یعنی دوباره فلانی قرار است در منگنه و تحت فشار قرار بگیرد!

شنبه یهودیان

بیان این نکته خالی از لطف نیست که روز شنبه یا به زبان یهودی ” شَبات“،  در نزد یهودیان مقدس و روز راحتی به شمار می رود. در تورات، شنبه نماد و یادآور عهد خداوند با قوم بنی اسرائیل است. به عقیده آنها، خداوند جهان را در شش روز آفرید و در روز هفتم آرام گرفت.

اما نظر قرآن کریم، روز شنبه روز مجازات یهودیان بوده و آن ها را اصحاب سَبت نامیده است (سبت یعنی شنبه). زیرا صید ماهی در روز شنبه بر آن ها حرام شده بود و آنها دقیقا همان روز شنبه ماهی هایی را که روی آب می آمدند در دام انداخته و در روز دیگر از آب خارج می کردند!

آنها گناه و سرپیچی از فرمان خدا را اینگونه توجیه می کردند که ما در روز شنبه صیدی نکردیم و خیال می کردند می توانند پروردگار خود را فریب دهند! بنابراین گرفتار مجازات الهی گشتند.

معنی ضرب المثل جهود خون دیده! 🩸

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *