خانه » ادبیات » ” کلاه سر کسی گذاشتن ” کنایه از چیست؟

” کلاه سر کسی گذاشتن ” کنایه از چیست؟

همه چیز درباره معنی و مفهوم اصطلاح کلاه سر کسی گذاشتن 🎩

کلاه سر کسی گذاشتن

در ادامه با معنی و مفهوم این اصطلاح فارسی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

کلاه سر کسی گذاشتن یعنی چه؟

۱- یعنی فریب دادن و گول زدن کسی. خصوصا افرادی که ساده لوح هستند و هر کلام و رفتار دیگران را به سرعت و بدون تفکر قبول می کنند. وقتی عاقبت کارشان را می بینند پشیمان و نادم می گردند و می گویند: سرمان کلاه رفت! نباید سریع اعتماد می کردیم.

۲- وقتی شدت گول خوردن و پشیمانی زیاد باشد می گویند: کلاه گشادی بر سرمان گذاشتند!! یعنی دیگر فاجعه است این حد از نیرنگ و فریفتن!!

۳- سر کسی کلاه گذاشتن یعنی در ظاهر به نفع او رفتار کردن ولی در واقع ایجاد ضرر است.

۴- معمولا کسانی که سرشان کلاه می رود، همان لحظه متوجه نمی شوند. چرا که در اغلب موارد شخص فریب دهنده با تخصص زیاد و با گفتن جملات مهربانانه و مخصوصا عاطفی، سعی می کند در درجه اول اعتماد افراد را به هر طریقی جلب کند.

پیشنهادی: ضرب المثل با کلاه

برخی ها هم که نقطه ضعفشان احساسی بودنشان است! همین که از کسی داستان غمگینی بشوند و احساساتشان غلیان یابد و اشک هایشان جاری شود، آن لحظه زمان مناسبی برای کلاه گذاشتن بر سر این افراد است!! پس حواستان را جمع کنید!

نکته مهم و آموزنده از زبان امام علی علیه السلام

امام علی علیه السلام می فرمایند: هنگامی كه صلاح و نيكی زمانه و مردم آن را در بر گيرد در چنين شرايطی اگر كسی گمان بد به ديگری ببرد كه از او گناهی آشكار نشده است بی ترديد به او ستم كرده است، اما هنگامی كه فساد بر زمان و اهل آن فراگير شد هر كس به ديگری گمان خوب ببرد قطعا خود را فريب داده است.

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *