خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد ظلم و ستم

انشا در مورد ظلم و ستم

انشا دانش آموزی درباره ظلم و ستم و مفهوم آن 

انشا در مورد ظلم و ستم

انشا با موضوع ظلم و ستم به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا ظلم و ستم

شاید همه ما کلمه ظلم را بسیار شنیده باشیم ولی تا به حال به صورت واقعی به معنی و مفهوم آن فکر نکرده باشیم. ظلم و ستم یعنی پایمال کردن حق و حقوق کسی و آسیب وارد کردن به آن شخص. یعنی چه ما با کسی دعوا کنیم و او را زخمی کنیم چه در صف نانوایی به زور جای کسی را بگیریم و نوبت را رعایت نکنیم مرتکب یک عمل شده‌ایم ،ظلم.

ظلم و ستم ریشه در خودخواهی انسان‌ها دارد. هر انسانی که برای منافع خود به کسی آسیب برساند هرچند این آسیب جانی، مالی و یا احساسی باشد به او ظلم کرده است. ما انسان‌ها گاهی دانسته و گاهی ندانسته به یکدیگر ظلم می‌کنیم. ظلم‌های کوچک‌تر مثل رعایت نکردن حق همسایه‌ها یا هدر دادن آب شاید با ظلم‌های بزرگ مثل جنگ‌ها و کشتار انسان‌های بی‌گناه و نابود کردن کشورها یکی نباشد، اما در عمل ظلم ظلم است. انسان‌های ظالم با پیروی از نفس خود و زیاده خواهی‌ها و خودخواهی‌ها سبب آسیب‌ها و ایجاد زخم‌های جسمی و روحی برای دیگران می‌شوند.

پیامبر اکرم حدیثی نقل می‌کنند که می‌فرماید “هرچه برای خودت می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و هر چه برای خودت نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند. به نظر من عمل به همین یک جمله می‌تواند راهی باشد تا ما در حق کسی ظلم نکنیم. اینکه هر وقت میخواهیم کاری در حق کسی بکنیم از خودمان بپرسیم اگر کسی با من این کار را می‌کرد من خوشحال می‌شدم یا آن را کار درستی می‌دانستم؟ و با پاسخ به این سوال در ذهن خود ظلم بودن یا نبودن عمل خود را بسنجیم.

سکوت در مقابل ظلم آن را بیشتر می‌کند و ما باید یاد بگیریم در مقابل ظلم بایستیم و اگر در توانمان هست حق کسی که مورد ظلم قرار گرفته و مظلوم است را بگیریم. فرقی ندارد که خودمان مورد ستم کسی باشیم یا دیگری، اگر در مقابل ظلم ایستادگی کنیم و جلوی ظالم را بگیریم آن شخص ظالم می‌فهمد که همیشه نمی تواند با زورگویی چیزی به دست بیاورد.

سکوت نکردن در مقابل ظلم از ما یک انسان آزاده می‌سازد مانند شهدای جنگ که با ایستادن در مقابل دشمن با فدا کردن جان خود ظلم را بی پاسخ نگذاشتند و به ما آموختند که باید برای دفاع از مظلوم بجنگیم و اجازه ندهیم کسی حق ما را به زور و با قلدری تصاحب کند.

ظلم کردن نشانه قدرت نیست بلکه نشانه خودخواهی و زشت بودن رفتار یک نفر است. کسی که می‌خواهد ظالم باشد و به بقیه ظلم کند باید پا بر روی انسانیت خود بگذارد پس چنین فردی یک انسان نیست.

ما باید بدانیم که همیشه مظلوم نیستیم و گاهی ناخواسته در حق دیگران بدی می‌کنیم در این مواقع با کمی فکر کردن و صادق بودن با خود می‌توانیم از طرف مقابلمان عذرخواهی کرده و اگر در توانمان هست جبران کنیم. عذرخواهی در هنگام اشتباه به ما یاد می‌دهد که مراقب اعمال و رفتار خود باشیم و علاوه بر حق خود، به حقوق دیگران هم احترام بگذاریم تا خدایی نکرده مرتکب ظلم نشویم.

موضوعات پیشنهادی برای انشاهای دانش آموزی

انشا اختصاصی _ نویسنده: فاطمه عبدالرحیمی 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *