خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد درختکاری روز کاشتن نهال

انشا در مورد درختکاری روز کاشتن نهال

انشا درباره ۱۵ اسفند روز درختکاری

انشا در مورد درختکاری روز کاشتن نهال

انشا با موضوع درختکاری روز کاشتن نهال به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

انشا درباره روز درختکاری

در تقویم ملی ایران روز پانزدهم اسفند ماه روز درختکاری نامیده شده است و از این تاریخ تا بیست و دوم اسفند ماه به هفته ی منابع طبیعی مشهور است. درخت نقش بسیار مهم و حیاتی را در زندگی بشر ایفا میکند و علاوه بر زیبا کردن و پاکیزه کردن محیط زندگی ما قابلیتهای بی شمار دیگری نیز دارد. در این روز ، نهال های جوان به دست خاک حاصل خیز ایران سپرده می شود تا به درختانی نیرومند و سرسبز بدل گردند و به این ترتیب گامی در آبادانی کشور عزیزمان برداشته می شود.

قرن هاست که درخت یکی از مهم ترین عناصر زندگی بشر بوده است. از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری را موجب می شوند و منابع تامین کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر(کاغذ، انواع مدادهای مختلف) ‌الوار و هزاران محصول دیگر محسوب می شوند و از سوی دیگر به منزله ریه های یک شهر تلقی شده و نقش مهمی را در تامین سلامت اعضای جامعه ایفا می کنند که این مورد اخیر از موارد قبل مهم تر است؛ چرا که به دلیل فعالیت کارخانجات صنعتی و نیز ازدیاد وسایط نقلیه عمومی و فعالیت روزانه آن ها در سطح شهرهای بزرگ از جمله تهران، آلاینده ها و گازهای مهلک و خطرناکی نظیر دی اکسید کربن در هوای شهرها فزونی یافته و سلامت افراد را تهدید می کند و افزایش هر چه بیشتر این مواد آلاینده کاهش میزان اکسیژن در هوا را سبب می شود و این وضع نامساعد، گروه های آسیب پذیر نظیر بیماران ریوی و قلبی، سالخوردگان و کودکان را بیشتر تهدید می کند.در چنین شرایطی مساله درخت و درختکاری راه حلی مناسب برای مبارزه با آلودگی های مذکور به شمار می آید.

ما ۱۵ اسفند را به عنوان روز درخت کاری جشن می گیریم تا هرگز فراموش نکنیم درختان این زیبایی های خلقت چقدر مفید هستند و هر کس باید حداقل یک نهال بکارد تا دیگران نیز بتوانند از این نعمت خدادادی استفاده کننند. با کاشت درختان سازگار با وضعیت جوی ایران و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی خشک و کم باران اغلب مناطق کشور، می توان محیط زیست را لطیف و با طراوت کرد. طبیعت و فضای سبز وسیله ای برای بقای بشری و حفظ زیبایی شهر است و به عنوان میراثی ارزشمند به همه انسان ها تعلق دارد.

موضوع انشا درختکاری روز کاشتن نهال

همانطور که ما می‌دانیم روز ۱۵ اسفند روز درختکاری در ایران است. درختان یکی از مهمترین دلایل وجود حیات بر روی زمین هستند. زمین، محل زندگی ما انسانهاست و از این رو باید برای سالم نگه داشتن و حفظ آن تمام تلاشمان را بنماییم. درختان، این مخلوقات خداوند علاوه بر اینکه باعث آبادانی و زیبایی محیط زندگی انسان هستند با وجود خود اکسیژن را به طبیعت هدیه می‌دهند. هر جا گیاه یا درختی وجود دارد حتما آب و حیات نیز در آنجا پیدا می‌شود.

اهمیت روز درختکاری در این است که به همه ما یاد آوری کند که باید این سرمایه را برای نسل‌های بعد از خود نیز حفظ کنیم. ما در این روز به طبیعت رفته و نهالی می‌کاریم که این نهال با مراقبت و توجه یک باغبان به درختی تبدیل می‌شود. کاشت نهال توسط ما انسانها در هر جایی باعث قدرتمندتر شدن خاک در آن نقطه می‌شود.

درختان از فرسایش خاک و وارد شدن سیلاب به داخل شهرها جلوگیری می‌کنند. اگر همه ما هر سال نهالی به کاریم، نسل‌های بعدی در محیط زندگی خود جنگل‌های زیبایی خواهند داشت. مخصوصا در شهرهای بزرگ که آلودگی هوا بیشتر است درختکاری ضرورت بیشتری دارد.

زمانی را تصور کنید که دور تا دور محل زندگیمان به جای خیابانهای بی‌روح مملو از درختان زیبا و میوه باشد. به هر کجا که پا می‌گذاریم عطر و طراوت درختان ما را خوشحال و سر زنده سازد. در کنار ساختمان‌های بلند شهرمان درختان هوا را صاف نماید و ما به جای تنفس هوای آلوده، هوای خنک و تازه‌ای که از این درختان به وجود آمده را تنفس کنیم. این تصویر می‌تواند به حقیقت تبدیل شود اگر هر ساله ما در روز درختکاری نهالی در زمین بکاریم و با حفظ و مراقبت از آن، نهالمان تبدیل به درختی زیبا می‌شود.

روز درختکاری در بیشتر کشورهای دنیا رواج دارد اما ما با پی بردن به اهمیت درختکاری در زمین باید این کار پسندیده را وظیفه خود بدانیم و برای انجام آن از هر زمانی استفاده کنیم. اگر باغچه‌ای در خانه داریم نگذاریم خالی از درخت بماند. با کمک پدر و مادرمان می‌توانیم چندین نهال در آنها به کاریم و جلوه زیبایی به حیاط خانه‌مان بدهیم یا اگر در نزدیکی محل زندگیمان جایی برای کاشت نهال وجود دارد حتما این کار خوب را انجام دهیم تا هم خودمان از کار خوبی که انجام داده‌ایم لذت ببریم و هم آیندگان از فواید آن بهره‌مند شوند.

درختان برای ادامه زندگی ما در روی زمین ضروری هستند. کاشت درختان جدید و نهال یکی از این راه‌هاست که خشنودی خداوند را نیز به همراه دارد. وظیفه ما انسان‌هاست که از درختان و جنگل‌ ها مراقبت کنیم زیرا این جنگل‌ها سرمایه حیات زمین هستند. پس ما باید با حفظ و نگهداری از آنها و کاشت نهال‌های جدید از این سرمایه مراقبت کنیم.

موضوعات پیشنهادی برای انشاهای دانش آموزی

انشا اختصاصی _ نویسنده: فاطمه عبدالرحیمی 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *