خانه » پایه چهارم » پاسخ سوالات درس چهارم نگارش چهارم ارزشِ علم

پاسخ سوالات درس چهارم نگارش چهارم ارزشِ علم

جواب به سوالات و فعالیت درس چهارم نگارش چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهارم نگارش چهارم ارزشِ علم

پاسخگویی به سوالات درس چهارم کتاب نگارش چهارم ارزشِ علم صفحات ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش چهارم درس چهارم ارزشِ علم ( پاسخ گام به گام )

املا و دانش زبانی درس چهارم 

۱- جدول زیر را مانند نمونه، کامل کنید.

حرکت غرق مشغول
ح

حر

حرک

حرکت

غ

غر

غرق

م

مش

مشغ

مشغو

مشغول

۲- در هر ردیف با توجّه به متن درس، کلمه‌ی خواسته شده را پیدا کنید. (پاسخ‌ها با رنگ سبز

۱- کلمه‌ی سه حرفی که حرف وسط آن (ص) باشد.   قصد

۲- کلمه‌ی چهار حرفی که حرف اول آن (ح) باشد.   حرکت

۳- کلمه‌ی پنج حرفی که نشانه‌ی (ا) دو بار در آن به کار رفته باشد.   امواج

۴- کلمه‌ی شش حرفی که حرف آخر آن صدای (ه) باشد.   افزوده

۳- فرض کنید، مشغول صحبت با دوستتان هستید. برای گفتن هر یک از مطالب زیر از چه جمله‌ای استفاده می‌کنید؟

وقتی می‌خواهید روز تولّدش را بدانید.

📗 پاسخ: دوست من، تو در چه روزی متولد شده‌ای؟

وقتی می‌خواهید درباره‌ی زیبایی گلدان روی میز، مطلبی بگویید.

📗 پاسخ: چه گلدان زیبایی روزی میز گذاشتی.

وقتی می‌خواهید به او بگویید آخرین کتابی که خوانده‌اید، چه بوده است.

📗 پاسخ: من آخرین کتابی که خواندم «قصه‌های خوب، برای بچه‌های خوب» نام داشت.

وقتی از او می‌خواهید برایتان آب بیاورد.

📗 پاسخ: لطفاً برای من یک لیوان آب می‌آوری؟

 

املا

۱- با توجّه به متن درس، جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید. (پاسخ‌ها با رنگ سبز)

روزی کشتی گرفتار توفان شد. موج‌های دریا یکی پس از دیگری از راه می‌رسیدند و خود را به کشتی می‌کوبیدند. ناخدا هر چه کرد، نتوانست کشتی را از میان امواج نجات دهد و مسافران در میان امواج گرفتار شدند. حکیم از هوش رفت و وقتی چشم باز کرد، خود را در ساحلی دور افتاده دید.

۲- با حروف درهم ریخته‌ی زیر، هر تعداد که می‌توانید، کلمه‌ی معنی‌دار بسازید.

📗 پاسخ: مات، قوت، جان، جوان، توان، امواج، تعجب، موج، متعجب، غضب، تاوان، عمو، اموات، حتماً، قو، قانع، منت، باغ، آبان، بانو.

 

هنر و سرگرمی

۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.

📗 پاسخ: توانا بود هرکه دانا بود           ز دانش دل پیر برنا بود

۲- برای کلمه‌های داخل جدول، سؤال‌های مناسب بنویسید.

۱- بادبان: 📗 پاسخ: وسیله‌ی تنظیم جریان باد در کشتی.

۲- توفان: 📗 پاسخ: در هوای بارانی در دریاها اتّفاق می‌افتد.

۳- دانش: 📗 پاسخ: نام دیگر علم.

۴- شهر: 📗 پاسخ: بزرگ‌تر از شهرستان است.

۵- تو:📗 پاسخ: من و …، ما می‌شویم.

 

درک متن

داستان زیر را بخوانید و به سؤال‌های آن پاسخ دهید.

چند قورباغه از جنگلی عبور می‌کردند که ناگهان دو تا از آنها به داخل گودال عمیقی افتادند. بقیه‌ی قورباغه‌ها کنار گودال جمع شدند و هنگامی که دیدند گودال خیلی عمیق است به آن دو گفتند که دیگر چاره‌ای نیست؛ شما به زودی خواهید مرد. دو قورباغه این حرف‌ها را نشنیده گرفتند و با تمام توانشان کوشیدند که از گودال بیرون بپرند؛ امّا قورباغه‌های دیگر، مدام به آنها می‌گفتند که دست از تلاش بردارند؛ چون نمی‌توانند از گودال بیرون بیایند و به زودی خواهند مرد. سرانجام یکی از دو قورباغه تسلیم گفته‌های دیگر قورباغه‌ها شد و از تلاش دست برداشت. او به ته گودال پرت شد.

امّا قورباغه‌ی دیگر با تمام توان برای بیرون آمدن از گودال تلاش می‌کرد. هر چه بقیه‌ی قورباغه‌ها فریاد می‌زدند که تلاش بیشتر فایده‌ای ندارد، اومصمّم‌تر می‌شد تا اینکه عاقبت از گودال بیرون آمد. بقیه‌ی قورباغه‌ها از او پرسیدند: مگر تو حرف‌های ما را نمی‌شنیدی؟ در آن هنگام معلوم شد که قورباغه واقعاً ناشنواست. او در تمام مدّت فکر می‌کرد که دیگران او را تشویق می‌کنند!

۱- چرا قورباغه‌ای که ناشنوا بود، موفّق شد از گودال خارج شود؟

📗 پاسخ: چون او صدای قورباغه‌های دیگر که سعی می‌کردند امید را از او بگیرند، نمی‌شنید.

۲- این داستان دو پیام مهم داشت. به نظر شما آن دو پیام چه بود؟

📗 پاسخ:

اولین پیام این بود که حتی اگر خیلی تلاش کردی و موفق نشدی، باز هم ادامه بده.

دومین پیام اینکه اجازه نده حرف‌های اطرافیان تو را ناامید کند.

۳- به نظر شما بهترین عنوان برای این داستان چیست؟ چرا؟

📗 پاسخ: تلاش و پیروزی

 

نگارش

الف) بند زیر را با دقت بخوانید و «جمله‌ی موضوع» آن را بنویسید. موضوع کلی و کوچک‌تر جمله‌ی موضوع را مشخص کنید و درباره‌ی جمله‌های دیگر بند در گروه گفت‌وگو کنید.

«دیروز به کتابخانه‌ی مسجد رفتم. سالن کتابخانه کاملاً ساکت بود. تعدادی میز و صندلی در آن دیده می‌شد و چند نفر مشغول مطالعه بودند. دور تا دور سالن پر از قفسه‌های کتاب بود. قفسه‌ها چهار ردیف داشتند و کتاب‌ها با نظم خاصی در آنها چیده شده بودند. بعضی از کتاب‌ها بزرگ بودند و برخی کوچک، رنگ‌های متفاوت جلد کتاب‌ها، نظرم را به خود جلب کرد. کتابی برداشتم و پشت یکی از میزها نشستم و شروع به خواندن آن کردم.»

جمله‌ی موضوع: 📗 پاسخ: دیروز به کتاب‌خانه‌ی مسجد رفتم.

موضوع کلّی:📗 پاسخ: کتابخانه

موضوع کوچک‌تر: 📗 پاسخ: توصیف کتابخانه‌ی مسجد

ب) به یک شیء با دقّت نگاه کنید. سپس اجزای آن را توصیف کنید. مثلاً به دفترچه‌ی خود، کلاستان و یا نقشه و تصویری که روی دیوار نصب شده است، خوب نگاه کنید و یک بند توصیفی بنویسید.

📗 پاسخ: پدرم یک گلخانه‌ی کوچک در حیاط دارد. گلدان‌ها با نظم و ترتیب در دو طرف این گلخانه چیده شده‌اند. یک نیمکت آهنی در انتهای گلخانه وجود دارد. گلدان‌های پتوس یک ردیف در زیر نیمکت و یک ردیف در روی آن قرار داده شده‌اند. هوای گلخانه بسیار مطلوب است، به طوری که گلدان‌های نسترن حتّی در زمستان هم گل می‌دهند. کنار نسترن‌ها گلدان‌های حسن یوسف قرار داده شده‌اند و در کنار آنها چند گلدان دیگر که نام‌هایشان را نمی‌دانم. نزدیک ورودی گلخانه یک آب‌پاش قرار دارد که پدرم برای آبیاری گلدان‌ها از آن استفاده می‌کند.

جواب درس‌های بعدی نگارش چهارم دانلود PDF کتاب نگارش چهارم
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.