جواب به سوالات و فعالیت درس چهاردهم نگارش چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس چهاردهم کتاب نگارش چهارم ادب از که آموختی؟ صفحات ۸۱، ۸۲، ۸۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش چهارم درس چهاردهم ادب از که آموختی؟ ( پاسخ گام به گام )
املا و دانش زبانی درس چهاردهم
۱- از روی بخش اوّل درس با خطّ خوانا و زیبا بنویسید.
📗 پاسخ: دو کس، رنجِ بیهوده بُردند و سعیِ بیفایده کردند: یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد: علم چندان که بیشتر خوانی/ چون عمل در تو نیست، نادانی
۲- مانند نمونه، کلمههایی را که در یک گروه قرار دارند، دستهبندی کنید.
ادب، آداب، مؤدّب
📗 پاسخ:
عالم، علم، معلوم
نظر، ناظر، منظور
عطّار، معطّر، عطر
۳- نمودار جملههای زیر را رسم کنید.
املا
۱- با توجه به متن درس، کلمههای گروه «الف» را با کلمههای گروه «ب» ترکیب کنید و کلمههای جدید را در قسمت میانی بنویسید.
الف) میان، بلند، هنر ب) نمای، تهی، آواز
کلمههای جدید: 📗 پاسخ: میان تهی، بلند آواز، هنرنمای
۲- حرف اوّل هر کلمه از گروههای زیر را به ترتیب کنار هم قرار دهید؛ یک کلمه از متن درس به دست میآید؛ آن را بنویسید. (پاسخها با رنگ سبز)
سعدی – عمل – یکدیگر: سعی
غمگین – اتّفاقاً – زندگانی – ییلاق: غازی
لحظه – قافله – منتظر – افروز – نشاط: لقمان
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
📗 پاسخ:
ای مادر عزیز که جانم فدای تو قربان مهربانی و لطف و صفای تو
هرگز نشد محبّت یاران و دوستان همپایهی محبّت و مهر و وفای تو
۲- در جدول زیر، یک کلمه با کلمههای دیگر فرق دارد. آیا میتوانید آن را پیدا کنید؟ (پاسخها با رنگ سبز)
طلب – مطلوب – عالم – طالب
باادب – باهوش – بامزه – بیعمل
زنبور – شیر – زرافه – فیل
اندوخت – بی عسل – آموخت – گفت
سعدی – لقمان – مانَد – جامی
📗 پاسخ: عالم بیعمل، زنبور بیعسل مانَد.
درک متن درس چهاردهم
الف) جملههای زیر را بخوانید و به کلمههایی که مشخّص شده است، توجّه کنید.
اولّ، بهار زیبا و دلانگیز قلم به دست گرفت.
دومین نقّاش، تابستان گرم، دست به کار شد.
نقّاش سوم، پاییز برای کار خود، رنگهای آتشین انتخاب کرد.
جملههای بالا از متن درس «آفریدگار زیبایی» انتخاب شده است. کلمههای «اوّل»، «دومین» و «سوم» باعث میشود مطالب کلّ متن با هم ارتباط پیدا کند. این کلمهها ترتیب زمانی را نشان میدهد. کلمههایی مانند «نخست»، «ابتدا» و «آخر» هم از این قبیل هستند.
ب) یکی از متنهای کتاب علوم یا مطالعات اجتماعی را، که در آن کلمههایی مانند «اوّل»، «دومین»، «سوم»، «نخست»، «ابتدا» و «آخر» به کار رفته است، بخوانید و جملههایی را که این کلمهها در آنها است، پیدا کنید و در زیر بنویسید.
📗 پاسخ:
– دو لیوان یکسان برداشتند و دور اوّلی یک لایه پارچهی سیاه رنگ و دور دومی یک لایه پارچهی سفید پیچیدند.
– آنها سپس مبلغ آخرین قبض برق خانهی خود را یادداشت کردند و تصمیم گرفتند تا دریافت قبض بعدی به پیشنهادهای خود برای صرفهجویی در مصرف برق عمل کنند.
– پدر سهراب به او گفت که برای خرید توپ مورد علاقهاش، باید برنامهریزی کند. در گام اوّل هم از سهراب خواست جدولی بکشد.
– اوّلین ابزارهای انسان، بیشتر سنگی بودند. او در ابتدا از سنگ، شاخته درختان و استخوان حیوانات برای کندن زمین، پیدا کردن ریشهی گیاهان و دوخت و دوز استفاده میکرد.
– آقای امیری در ادامهی توضیحاتش گفت: اوّل میرویم طاق بستان و بعدازظهر هم از بیستون دیدن میکنیم.
– آنها ابتدا مکانی را که ممکن است در آن از گذشتههای دور آثاری وجود داشته باشد، شناسایی میکنند.
– جغرافیدانها ابتدا پرسشهایی دربارهی یک مکان طرح میکنند.
نگارش
متن زیر را بخوانید.
در اوایل بهار، هوا لطیف و دلنشین میشود. دشتها جامهی سبز میپوشند و درختان، شکوفه میدهند. پرستوها، این پرندگان دوست داشتنی نیز از سفر دور و دراز خود، باز میگردند. نخستین کارِ این مسافرانِ از راه رسیده، این است که لانههای سال گذشتهی خود را بیابند؛ اگر آسیب دیده باشند، آنها را درست کنند و اگر لانهها خراب شده باشند، از نو بسازند. وقتی کارِ ساختن لانه به پایان رسید، پرستوها تخم میگذارند. هر پرستو چهار تا شش تخم سفید میگذارد و دوازده روز روی آنها میخوابد. وقتی جوجهها از تخم بیرون آمدند، پدر و مادر، با حشراتی که شکار میکنند، به آنها غذا میدهند. پس از سه هفته، جوجهها به دنبال پدر و مادر پرواز میکنند و راه و رسم زندگی را از آنها میآموزند.
پرستوها بهار و تابستان را به آسودگی به سر میبرند؛ امّا در آغاز پاییز دشواریهایی برای آنها پیش میآید. در آن هنگام، حشرات کمیاب میشوند و هوا کم کم سرد میشود، پرستوها ناچار میشوند به جاهای معتدلتری کوچ کنند.
در این سفرِ طولانی، خطرهای بسیاری وجود دارد. یکی از این خطرها، تغییرات هواست. خطر دیگر، حملهی پرندگان شکاری مانند عقاب، شاهین و قر قی است. این پرندگان، هنگام پرواز، ناگهان خود را به جمع پرستوهای درحال پرواز میزنند و با چنگالهای نیرومند خود، آنها را شکار میکنند. با همهی این خطرها، بیشتر پرستوها سفر خود را به سلامت به پایان میرسانند. دیده شده است که بعضی از آنها، سالهای پی در پی کوچ کردهاند و پس از هر کوچ به لانهی خود بازگشتهاند.
دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم، شگفتیهای فراوانی دارد. یکی از این شگفتیها، بازگشت پرستوهاست. این پرندههای کوچک، پس از سپری شدن زمان دراز و پیمودن راهی طولانی، بدون آنکه اشتباه کنند، دوباره به لانهی پیشین خود باز میگردند. چه کسی قدرت راهیابی و پیمودن این راه طولانی را به پرستوها داده است؟ آنها با چه قدرتی این راه طولانی را بدون اشتباه میپیمایند؟ این همه شگفتی، زیبایی و دانایی را چه کسی در پرستوهای کوچک نهاده است؟
به بند مقدّمه توجّه کنید که چگونه خواننده را وارد فضای متن میکند. سپس موضوع بندهای دوم تا چهارم را بنویسید.
بند دوم: 📗 پاسخ: شرایط پرستوها در فصول مختلف سال
بند سوم: 📗 پاسخ: تهدیدات زمان کوچ پرستوها
بند چهارم: 📗 پاسخ: شگفتیهای دنیا
جواب درسهای بعدی نگارش چهارم دانلود PDF کتاب نگارش چهارم