خانه » پایه یازدهم » پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی یازدهم حمله حیدری

پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی یازدهم حمله حیدری

جواب به سوالات و فعالیت درس چهاردهم فارسی یازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی یازدهم حمله حیدری

پاسخگویی به سوالات درس چهارهم کتاب فارسی یازدهم حمله حیدری صفحه ۱۱۲، ۱۱۵، ۱۱۶، ۱۱۷ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی یازدهم درس چهاردهم حمله حیدری ( پاسخ گام به گام )

شعر «حمله حیدری» ص ۱۱۲

دانش‌آموز عزیز برای خواندن معنی شعر «حمله حیدری» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.

» معنی شعر حمله حیدری

کارگاه متن‌پژوهی درس چهاردهم ص ۱۱۵

قلمرو زبانی ص ۱۱۵

۱- معادل معنایی واژه‌های زیر را از متن درس بیابید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

اسب (ابرش)

اجازه (رخصت، دستوری)

شیر (هژبر، غضنفر)

۲- چهار واژۀ مهمّ املایی از متن درس انتخاب کنید و بنویسید.

📗 پاسخ: هژبر ژیان، سهمگین، بخایید، غضنفر، وصیّ، نهنگ یم، خصم

۳- در بیت بیست و یکم، گروه‌های اسمی و هستۀ هر یک را مشخّص کنید.

📗 پاسخ:

گروه اسمی← روی دشمن، کارش، زهرِ چشم

هسته ← روی، کار، زهر

قلمرو ادبی ص ۱۱۵

۱- در متن درس، دو نمونه «استعاره» بیابید و مفهوم آنها را بنویسید.

📗 پاسخ:

بازوی دین، شیر خدا، شیر اِله، شاه دین، استعاره از حضرت علی(ع)

اژدها، ژنده فیل، استعاره از عمرو

۲- مفهوم کنایه‌های زیر را بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

دندان به دندان خاییدن (خشمگین و عصبانی شدن)

رنگ باختن (ترسیدن)

۳- دو نمونه از کاربرد آرایه «اغراق» در متن درس بیابید.

📗 پاسخ:

چو آن آهنین کوه آمد به دشت / همه رزمگه کوه فولاد گشت

فلک باخت از سهمِ آن جنگ، رنگ / بوَد سهمگین جنگ شیر و پلنگ

نهادند آوردگاهی چنان / که کم دیده باشد زمین و زمان

ز بس گَرد از آن رزمگه بردمید / تنِ هر دو شد از نظر ناپدید

قلمرو فکری ص ۱۱۶

۱- معنی و مفهوم بیت ششم را به نثر روان بنویسید.

📗 پاسخ: همه از خجالت و ترس از نبرد با عمرو سرها را پایین انداخته بودند و هیچ‌کس میل جنگیدن با او را نداشت.

۲- پیام ابیات زیر را بنویسید.

چو شیر خدا راند بر خصم، تیغ / به سر کوفت شیطان دو دستِ دریغ

پرید از رخ کفر در هند رنگ / تپیدند بت‌خانه‌ها در فرنگ

📗 پاسخ: وقتی یکی از یاران شیطان به خطر می‌افتد و نابود می‌شود، شیطان افسوس می‌خورد و پایه‌های کفر لرزان می‌شود و ترس به جان کفر و بی‌دینی می‌افتد.

۳- داستان زیر را که از مثنوی مولوی انتخاب شده است، به لحاظ محتوا با درس مقایسه کنید.

از علی آموز اخلاص عمل / شیر حق را دان منزّه از دغل

در غزا بر پهلوانی دست یافت / زود شمشیری بر آورد و شتافت

او خدو انداخت در روی علی / افتخار هر نبی و هر ولی

در زمان انداخت شمشیر آن علی / کرد او اندر غزایش کاهلی

گشت حیران آن مبارز زین عمل / وز نمودن عفو و رحم بی‌محل

گفت بر من تیغ تیز افراشتی / از چه افکندی مرا بگذاشتی؟

گفت: من تیغ از پی حق می‌زنم / بندۀ حقّم نه مأمور تنم

شیر حقّم نیستم شیر هوا / فعل من بر دین من باشد گوا

📗 پاسخ: محتوای درس «حمله حیدری»، شجاعت، دلاوری و جنگاوری حضرت علی(ع) است ولی در مثنوی به بعد دیگری از شخصیت بارز ایشان اشاره شده و آن اینکه عجب و تکبر و منیّت در ایشان راه نداشته، همه اعمال و رفتار ایشان از جمله فروخوردن خشم برای رضای پروردگار عالم و رعایت انصاف و عدل در جهت جلب خشنودی خداوند بوده است.

شعرخوانی «وطن» ص ۱۱۷

دانش‌آموز عزیز برای خواندن معنی شعر «وطن» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.

» معنی شعر وطن

درک و دریافت ص ۱۱۷

۱- درباره لحن و آهنگ خوانش این سروده توضیح دهید.

📗 پاسخ: از آنجا که احساسات و عواطف میهن‌پرستانه، دفاع از وطن در برابر تجاوز بیگانه و فداکردن جان برای پاسداری و محافظت از وطن در آن بیان شده است، لحن و آهنگ خوانش این شعر همانند شاهنامه حماسی است.

جواب درس‌های بعدی فارسی یازدهم دانلود PDF کتاب فارسی یازدهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *