جواب به سوالات و فعالیت درس پانزدهم نگارش سوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس پانزدهم کتاب نگارش سوم دریا صفحات ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش سوم درس پانزدهم دریا ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس پانزدهم
۱- قسمتهایی از شعر را که دوست داری، خوش خط و خوانا بنویس.
📗 پاسخ:
میکشد آب، دامنش را نرم/ بر تنِ پاک ماسههای کبود
میبَرَد لذّت از نوازشِ آب/ ساحلِ بیخیالِ خوابآلود
۲- کلمههای زیر را از متن درس پیدا کن و در جدول بگذار. (پاسخ ها با رنگ سبز)
کلمهی دو حرفی: آب
کلمهی سه حرفی: افق
کلمهی چهار حرفی که یکی از نشانههای «غ» را دارد. غوطه
کلمهی پنج حرفی که یک نشانه در آن تکرار شده باشد. آیینه
۳- نام چند عضو از بدنت را در ستون اول میبینی. مانند نمونه، به هر کدام نشانهی ( ـه) اضافه کن، سپس آن را در جای خالی بنویس.
عضو بدن | ترکیب با ( ــه) | کلمهی جدید |
گوش | گوش + ـه | گوشه |
لب | لب + ـه | لبه |
دماغ | دماغ + ـه | دماغه |
چشم | چشم + ـه | چشمه |
املا، بیاموز و بگو
۱- از کلمههای درس ، دوازده کلمه را به دلخواه انتخاب کن و از روی آنها با خطّ خوانا و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: افق – آیینه – صورت – میخیزد – ماسه – لذّت – نوازش – ساحل – خوابآلود – غوطه – زلال – دلگشا
۲- جاهای خالی را با کلمههای مناسب از متن درس، کامل کن. (پاسخ ها با رنگ سبز)
میبرد لذت از نوازش آب
ساحل بیخیال خوابآلود
میشوم شاد و میزنم غوطه
مثل ماهی میان آب زلال
زندگی مهربان و من خوشحال
۳- مانند نمونه، جملهها را تکمیل کن. (پاسخ ها با رنگ سبز)
مادر مثل خورشید است؛ چون با مهربانیاش به زندگی من، گرما میبخشد.
معلّم مثل شمع است؛ چون با روشن کردن چراغ دانایی در ما، خودش آب میشود.
کتاب مثل دوست است؛ چون همیشه همراه ماست و به ما دانش میآموزد.
دریا مثل آیینه است؛ چون شفاف و زلال است و عکس آسمان را نشان میدهد.
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق، خوش خط و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: اینجا خلیج فارس، چون قلب میهن است نامش همیشگی در سینهی من است
۲- یک کلمه از درس انتخاب کن. مخالف آن را بنویس. بعد جملهای بنویس که هر دو کلمه، در آن باشد.
📗 پاسخ:
نرم ≠ زبر
دستان زبر پدر صورت نرم کودکش را آرام نوازش کرد.
۳- جدول رنگارنگ: با دقّت به جدول نگاه کن. کلماتی را که باهم شباهت دارند، مانند نمونه، با یک رنگِ مشخّص، رنگآمیزی کن.
📗 پاسخ:
سرحال، سربند، سربلند، سرزنده، سرافراز
آزمایشگاه، آسایشگاه، آرایشگاه، نمایشگاه، کارگاه
موجودات، قطعات، خاطرات، مجلّات، مشاهدات، حیوانات
خوشقیافه، خوشبو، خوشمزه، خوشحال
آشپزخانه، کتابخانه، نمازخانه، گلخانه
دودکش، میخکش، دستکش، هواکش، نفتکش
دلپذیر، دلخواه، دلنشین، دلگرم
هنرمند، سودمند، ارزشمند
نگارش درس پانزدهم
۱- بندهای زیر را بخوان و به ارتباط جملهی اوّل بند با بقیهی جملهها توجّه کن. آیا بقیهی جملههای بند در تکمیل جملهی اوّل، نوشته شدهاند.
الف) هیچ وقت خاطرهی اوّلین روز مدرسه را فراموش نمیکنم. آن موقع، هفت ساله بودم. به خاطر دارم که یک روز صبح زود دست در دست بابا به مدرسه رفتم. مدرسه یک حیاط بزرگ و قدیمی داشت و پر از بچّههای قد و نیم قد بود. همینقدر یادم هست که صف بچّهها تشکیل شد و من در صف کلاس اوّلیها قرار گرفتم.
ب) آلودگی هوا دلایلی دارد. در شهرهای بزرگ، هوا آلوده است. من در روستا زندگی میکنم. هوای روستا تمیز است. روستا کارخانهی صنعتی ندارد. دیروز همراه دوستم به یکی از باغهای اطراف روستا رفتیم. تعداد زیادی درخت در آن باغ بود. درختان هوا را تمیز میکنند.
📗 پاسخ: در بند (ب) جملات ارتباط درستی با جملهی اول ندارند.
۲- یکی از بندهایی که خواندی، خوب نوشته نشده است. همانطور که متوجّه شدی، جملات آن بند، جملهی اوّل را توضیح نمیدهند. حالا تو دوباره آن را بنویس. دقّت کن جملههایی که مینویسی، جملهی اوّل بند را تکمیل کنند.
📗 پاسخ: آلودگی هوا دلایلی دارد. از دلایل آلودگی هوا، استفاده از بنزین نامرغوب در خودروهایی است که با استانداردهای جهانی ساخته نشدهاند. خودروهای تک سرنشین نیز آلودگی هوا را افزایش میدهند. بهتر است برای کاهش آلودگی هوا، از حمل و نقل عمومی و مترو استفاده کنیم.
جواب درسهای بعدی نگارش سوم دانلود PDF کتاب نگارش سوم